EPN

ERGO1000 Helse, aktivitet og aktivitetsanalyse Emneplan

Engelsk emnenavn
Health, Activity and Activity Analysis
Studieprogram
Bachelorstudium i ergoterapi
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2019/2020
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Ergoterapi tar utgangspunkt i at aktivitet og deltakelse i hverdagslivet har stor betydning for menneskers helse og livskvalitet. Emnet inneholder en innføring i det praktiske, teoretiske og historiske grunnlaget for faget. For å få kunnskap om sammenhengen mellom individ, aktivitet og omgivelser, er aktivitetsanalyse en sentral metode.

Helsefaglig yrkesutøvelse er basert på et felles verdigrunnlag hvor respekt for menneskets integritet, autonomi og rett til medbestemmelse vektlegges. Etikk, kommunikasjon, vitenskapsteori og kulturelt mangfold i helse-Norge er integrert i emnet.

Emnet er sammensatt av følgende fagområder fra rammeplanen, angitt i studiepoeng:

  • Idé, teori og erfaringsgrunnlag (3 stp.).
  • Vitenskapsteori og forskningsmetode (1,5 stp.).
  • Rehabiliterende arbeid (1 stp.).
  • Behandlende arbeid (1 stp.).
  • Sosiologi og sosialantropologi (1 stp.).
  • Psykologi og pedagogikk, kommunikasjon, samhandling og konfliktarbeid (5,5 stp.).
  • Stats- og kommunalkunnskap, helse- og sosialpolitikk (1 stp.).
  • Etikk (1 stp.).

Forkunnskapskrav

Studenten må være tatt opp på studiet.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten kan

  • gjøre rede for teori om aktivitet; aktivitetsvitenskap, retten til aktivitet og deltakelse, hverdagslivets aktiviteter og hvordan roller og kultur påvirker aktivitetsidentitet
  • gjøre rede for følgende modeller som belyser sammenhengen mellom menneske, aktivitet og omgivelser: Internasjonal klassifisering av funksjon, funksjonshemming og helse (ICF) og Model of Human Occupation (MOHO)
  • vise kjennskap til forskning og utvikling innenfor aktivitetsvitenskap (Occupational Sciences)
  • beskrive historikk og utvikling av ergoterapifaget
  • beskrive ulike perspektiv på helse, sykdom og funksjonshemming
  • gjøre rede for psykologisk teori og sammenhengen mellom motivasjon og læring
  • forklare betydningen av god kommunikasjon i utøvelsen av ergoterapi
  • beskrive teori om etikk, profesjonsetikk og yrkesetiske retningslinjer
  • beskrive vitenskapsteori og forskningstradisjoner innen helsefag
  • beskrive forvaltningsnivåene i helsetjenesten, relevante lover og forskrifter

Ferdigheter

Studenten kan

  • vise ferdighet i bruk av aktivitetsanalyse; aktivitetsform og aktivitetsutførelse
  • drøfte materielle, fysiske, sosiale og kulturelle omgivelsers betydning for aktivitet og deltakelse og anvende prinsippene for universell utforming
  • begrunne metodisk bruk av aktivitet
  • søke relevante fagartikler og formidle innholdet skriftlig og muntlig til medstudenter og lærere

Generell kompetanse

Studenten kan

  • vise andre respekt og er prosess- og målorientert i samarbeid om gruppeoppgaver
  • anvende en kreativ designprosess for å løse gruppeoppgaver
  • tilpasse sin kommunikasjon i møte med brukere og opptre i samsvar med etiske retningslinjer

Arbeids- og undervisningsformer

Forelesninger, seminarer og introduksjoner foregår samlet for hele kullet. Diskusjoner, ferdighetstreninger og prosjekter, inkludert prosjektfremlegg, stiller større krav til deltakelse og skjer i mindre grupper.

Emnet omfatter en kort introduksjonspraksis og søkekurs knyttet til databaser og kunnskapsbasert praksis. Det omfatter også planlegging og gjennomføring av feltarbeid knyttet til universell utforming og aktivitetsprosjekt på sykehjem. Studentene arbeider med praktiske og teoretiske oppgaver både individuelt og i grupper av ulik størrelse.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Det kreves minimum 80 prosent tilstedeværelse i introduksjon til emnet og til enkelte temaer, i ferdighetstrening, introduksjonspraksis, feltarbeid, prosjektarbeid, veiledning og gruppearbeid. Enkelte forelesninger, seminarer og andre studieaktiviteter kan også være obligatoriske. Det vises til emnets time- og undervisningsplan for mer detaljert informasjon.

Vurdering og eksamen

For å fremstille seg til eksamen må kravet til obligatorisk tilstedeværelse være tilfredsstilt.

Eksamensinnhold: Læringsutbyttene.

Eksamensform

Kombinert eksamen:

  1. Individuell mappe bestående av 3 skriftlige oppgaver, inntil 1500 ord per oppgave.
  2. Individuell skriftlig hjemmeeksamen over 4 dager, inntil 2000 ord.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle 

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F. En av oppgavene i mappen trekkes ut til sensur. Det gis en samlet karakter for mappeoppgaven og hjemmeeksamen, der hver del vektes likt i karaktersettingen. Begge eksamensdeler må likevel være vurdert til bestått (A-E) for at studenten skal bestå eksamen. Dersom studenten får karakteren F i en av delene, må denne delen tas på nytt.

Tidspunkt: 1. semester.

Sensorordning

En ekstern og en intern sensor vurderer 20 prosent av besvarelsene. De øvrige vurderes av én intern sensor. Ekstern sensors vurdering skal komme alle besvarelsene til gode.