EPN

BVV3020 Fosterhjem, valgemne Emneplan

Engelsk emnenavn
Foster home
Studieprogram
Bachelorstudium i barnevern / Bachelorstudium i sosialt arbeid
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2021/2022
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

I dette emnet belyses fosterhjemmet fra ulike perspektiver; kulturelle, historiske, psykologiske, økonomiske og rettssikkerhetsmessige. Samtidig er emnet praksisnært, og tar utgangspunkt i de utfordringer som fosterbarnet og fosterfamilien møter i hverdagen. Hvordan kan barnevernspedagogen / sosionomen møte fosterbarna? Hva innebærer det å veilede fosterforeldre? Hvordan kan man best ivareta de biologiske foreldrene? Emnet tematiserer hvordan fosterbarn bygger sin identitet, når utfordringen handler om å forstå seg selv både i lys av "det opprinnelige" og "det nye". 

Forkunnskapskrav

Studenten må ha fullført og bestått 2.studieår av bachelorstudium i barnevern eller sosialt arbeid.

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten

·         har kunnskap om utfordringer som fosterbarn, fosterfamilier og biologiske foreldre møter

·         har kunnskap om ivaretakelse av fosterbarns deltakelse

·         har bred kunnskap om tilknytning og avvisning

·         har kunnskap om særlige behov hos barn tilhørende etniske minoriteter

·         har kunnskap om plassering i slekt og nettverk

 

Ferdighet

Studenten

·         kan redegjøre for hva et fosterhjem er

·         har innsikt i og kan reflektere over fosterforeldres behov for veiledning

·         kan reflektere over sentrale temaer av betydning i veiledning av fosterforeldre

·         kan foreta skjønnsmessige vurderinger i fosterhjemsarbeidet

 

Generell kompetanse

Studenten

·         har bred kunnskap om fosterhjem og fosterhjemsarbeid

·         kan reflektere over faglige og etiske dilemmaer som særpreger i fosterhjemsarbeidet

·         er bredt orientert om forskning og kunnskap rettet mot fosterhjem og fosterhjemsarbeid

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeidet skjer gjennom gruppearbeid, samtaler og diskusjoner i plenum, kortere forelesninger av interne og eksterne undervisere.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Det er obligatorisk tilstedeværelse i undervisningen.

For obligatorisk undervisning stilles det krav om 80 % nærvær. Ved fravær over 20 % gis et omfattende arbeidskrav som kompensasjon for fraværet. Ved fravær utover 40 % mister studenten retten til å fremstille seg til eksamen.

Den enkelte student har selv ansvar for å få dokumentert sin tilstedeværelse. Lengden på undervisningsdagene vil variere, og den enkelte student har ansvar for å holde seg orientert om timeplanen (TP).

Det er ikke arbeidskrav i dette emnet.

Obligatorisk aktivitet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen.

Vurdering og eksamen

Emnet avslutte med en individuell, skriftlig hjemmeeksamen, 72 timer på 3000 ord +/- 10%

Kandidater som ikke består, eller har gyldig fravær ved ordinær eksamen, kan fremstille seg til ny/utsatt eksamen.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F

Sensorordning

Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av alle besvarelsene.