EPN

BIB3420 Barn og medier Emneplan

Engelsk emnenavn
Children's materials
Studieprogram
Bachelorstudium i bibliotek- og informasjonsvitenskap
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2021/2022
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet gir en innføring i barns medier, barns mediebruk, og kultur- og litteraturformidling med barn opp til 12 år som målgruppe.  

Emnet tar opp barndommens vilkår i samtida, ved å fokusere på sammenhenger mellom barns mediebruk og kulturelle og sosiale oppvekstsvilkår.

I undervisningen vektlegges barnelitteratur i flere sjangre og publisert på ulike plattformer. Det legges opp til arbeid med lesestimulering, og hvordan folkebibliotekenes formidling av litteratur kan knyttes til aktiviteter i samarbeid med skole og barnehage.

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskapskrav.

Læringsutbytte

Kunnskaper  

Studenten 

  • har kunnskap om barnelitteraturens ulike sjangrer
  • har innsikt i barns mediebruk 
  • har kunnskap om lesestimulering  

Ferdigheter   

Studenten 

  • kan formidle muntlig og skriftlig til barn på ulike alderstrinn 
  • kan analysere og vurdere medier for barn 

Generelle ferdigheter 

Studenten 

  • kan delta i faglige diskusjoner på et profesjonelt nivå 
  • kan reflektere over, og anvende teori på faglige problemstillinger 

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, gruppearbeid tilknyttet arbeidskravene, selvstendig arbeid med arbeidskravene, studentpresentasjoner og selvstudium. Perioder med forelesninger veksler med perioder med gruppearbeid eller selvstendig arbeid. 

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Det er tre arbeidskrav i emnet, som alle må være bestått innen fastlagt tid for at studenten skal kunne levere inn den avsluttende eksamensmappa. Dersom ett eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist. 

  1. Hver student, eller to studenter sammen, skal gjøre avtale om, og gjennomføre en lesestund med barn (opp til 12 år), og innlevere et rapporteringsskjema fra dette arbeidet.  
  2. Hver student skal skrive en anmeldelse av ei bok, en film eller et spill, som publiseres på emnets egen blogg. Omfang: ca. 1 side. 
  3. Studentene skal gruppevis arbeide med et utvalg medier innenfor en sjanger eller et tema, og utforme et formidlingsopplegg til bruk i bibliotek, skole eller barnehage. Tema eller sjanger skal godkjennes av faglærer. Opplegget skal presenteres for de andre studentene, og en dokumentasjonsrapport skal leveres inn. Omfang: Ca. 3-4 sider, litteraturliste kommer i tillegg. 

Vurdering og eksamen

Vurderingsformen er en mappe bestående av arbeidskrav 2 og 3, pluss en individuell fagartikkel om et tema innenfor emnets rammer, med et omfang på 25000 tegn med mellomrom +/- 10% (skrifttype og skriftstørrelse: Arial/ Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.). Temaet skal godkjennes av faglærer. Arbeidskravene skal omarbeides før innlevering av mappa. 

En student kan ved ikke bestått levere omarbeidet versjon av mappen til sensur én gang. 

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges. 

Vurderingsuttrykk

Gradert skal A-F. 

Sensorordning

Alle eksamensbesvarelsene blir vurdert av intern sensor. Et utvalg på 25 % av besvarelsene blir trukket ut for vurdering av ekstern sensor. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.