Studieinfo emne BARNPRA3 2019 HØST
BARNPRA3 Praksisstudier i barnesykepleierens funksjons- og ansvarsområder, trinn 3 Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Clinical Studies in Paediatric Nursing, Level 3
- Studieprogram
-
Videreutdanning i barnesykepleieVidereutdanning i barnesykepleie
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2019/2020
- Emnehistorikk
-
Innledning
Praksisstudiene gjennomføres ved nyfødt intensivavdeling, intensivavdeling for store barn, barnekirurgisk avdeling/intermediæravdeling, postoperativ avdeling og/eller medisinsk barneavdeling/intermediæravdeling. Etter gjennomført emne skal studenten ha handlingskompetanse i barnesykepleie, som innebærer å kunne ta ansvar og vise evne til å gjøre selvstendige vurderinger i utøvelsen av barnesykepleie, både i elektive og i mer akutte og komplekse situasjoner. Det forventes at studenten viser klar faglig fremgang, tar ansvar og i økende grad viser evne til å gjøre selvstendige vurderinger i utøvelsen av barnesykepleie.
Forkunnskapskrav
BARNPRA2 Praksisstudier i barnesykepleierens funksjons- og ansvarsområder, trinn 2 må være bestått for å kunne påbegynne dette emnet.
Læringsutbytte
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap:
Studenten
-
har avansert kunnskap om barns fysiske, psykiske og sosiale utvikling
-
har avansert kunnskap om barns grunnleggende behov og hvordan komplikasjoner og utviklingsskader kan forebygges
-
har avansert kunnskap innenfor barnesykepleie for å kunne ivareta akutt og/eller kritisk syke barn og deres omsorgspersoner, søsken og øvrige familie
-
har inngående kunnskap om avansert medisinsk behandling av akutt og/eller kritisk syke barn
-
har inngående kunnskap om hvordan opprettholde og gjenopprette vitale funksjoner der de er truet
-
har inngående kunnskap om barns opplevelser, reaksjoner og behov ved akutt, kritisk eller kronisk sykdom, i et flerkulturelt perspektiv
-
har inngående kunnskap om foreldres og søskens opplevelser, reaksjoner og behov når barn er akutt, kritisk syke eller kronisk syke, i et flerkulturelt perspektiv
-
har kunnskap om handlingsalternativer ved bekymring om omsorgssvikt eller barnemishandling
Ferdigheter:
Studenten
-
kan analysere og evaluere faglige problemstillinger med utgangspunkt i barnesykepleiens historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet
-
kan analysere og forholde seg kritisk til teori og metoder innenfor barnesykepleie
-
kan observere, vurdere og identifisere barnets generelle og spesielle behov, ressurser og problemer
-
kan forebygge komplikasjoner, infeksjoner, traumatiske opplevelser og utviklingsskader som følge av undersøkelser, behandling og sykehusopphold
-
kan utøve barnesykepleie med respekt for barnets autonomi, integritet og verdighet
-
kan kommunisere og samhandle med utgangspunkt i barnets alder og utviklingstrinn, barnets/omsorgspersonenes/søskens opplevelser og situasjonen
-
kan anvende kunnskap om barns måter å uttrykke symptomer, smerter og angst på, for å kartlegge, vurdere, forebygge, behandle og lindre barnets smerte og ubehag
-
kan arbeide selvstendig med praktisk og teoretisk problemløsning relatert til barnesykepleierens funksjons- og ansvarsområder:
-
kan planlegge og iverksette tiltak i prioritert rekkefølge på bakgrunn av barn og omsorgspersoners behov og ressurser
-
kan bedømme akutte situasjoner og iverksette tiltak som bidrar til å opprette/gjenopprette livsviktige funksjoner
-
kan handle kompetent i akutte og problematiske situasjoner
-
kan redusere barn og foreldrenes stress, smerte og ubehag i forbindelse med barns akutt og/eller kritisk sykdom og medisinske behandling
-
kan administrere og evaluere medikamentell og ikke-medikamentell smertelindring
-
kan ivareta det friske i barnet og fremme mestring, vekst og utviklingsmuligheter
-
kan ivareta barn og omsorgspersoner når behandling ikke fører frem
-
kan evaluere og kvalitetssikre eget arbeid
-
kan anvende avansert medisinsk utstyr, med fokus på barnets sikkerhet
-
kan samarbeide med og benytte omsorgspersonenes kompetanse i barnesykepleien, avhengig av deres ønsker og ressurser og barnet tilstand
-
kan iverksette trygghetsskapende tiltak
-
kan anvende pedagogiske og fagdidaktiske prinsipper i informasjon, undervisning og veiledning til barn og omsorgspersoner fra ulike kulturer, og til egen faggruppe og andre i helseteamet
-
kan sikre kontinuitet i behandlingen av barn ved skriftlig og muntlig dokumentasjon
-
kan identifisere tegn på omsorgssvikt og barnemishandling og kan iverksette nødvendige tiltak
-
kan analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer
Generell kompetanse:
Studenten
-
har handlingskompetanse i barnesykepleie
-
kan analysere relevante etiske problemstillinger innen barnesykepleie med utgangspunkt i fag, forsknings-, erfarings- og pasientkunnskap
-
kan reflektere kritisk i valgsituasjoner og utføre barnesykepleie i samsvar med etiske prinsipper og helselovgivningen
-
kan forholde seg kritisk til teknologiens muligheter og begrensninger i barnesykepleie
-
kan kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innenfor barnesykepleie, både med spesialister og til allmenheten
-
kan delta aktivt i et flerfaglig og tverrfaglig samarbeid om pasientbehandlingen i samsvar med egen kompetanse, etiske prinsipper og helselovgivningen
-
kan samhandle med egen faggruppe og på tvers av faggrupper i behandlingen av barn
-
kan bidra til nytenkning og i innovasjonsprosesser i praksis
Innhold
- Systematisk observasjon og overvåking av akutt, kritisk og kronisk syke barn.
- Ivaretagelse av barns grunnleggende behov ved ulike medisinske tilstander.
- Kommunikasjon og samarbeid med barn og deres omsorgspersoner.
- Forebygging av komplikasjoner som følge av sykdom, prosedyrer og/eller behandling.
- Å fremme mestring, ivareta det friske og opprettholde håp, livskvalitet og mening.
- Å redusere stress og lindre smerte og ubehag.
- Helt og delvis kompenserende hjelp ved svikt i barnets vitale funksjoner og grunnleggende behov.
- Ivaretagelse av barn, søsken og familiens behov ved akutt, kritisk og kronisk sykdom.
- Barn som dør.
- Det utsatte barnet, omsorgssvikt.
- Barn og familier med ulik kulturell bakgrunn.
- Undervisning og veiledning.
- Administrasjon og ledelse.
- Skriftlig og muntlig dokumentasjon av barnesykepleie.
Arbeids- og undervisningsformer
Simulering og praksisstudier med veiledning.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å kunne fremstille seg til vurdering i emnet må følgende være godkjent:
- Studentens konkretisering av læringsutbyttet for emnet.
- Undervisning/veiledning til barn og deres omsorgspersoner.
- Undervisning/veiledning til medstudenter og/eller annet helsepersonell.
Vurdering og eksamen
Vurderingen tar utgangspunkt i læringsutbyttet for emnet, studentens konkretisering av læringsutbyttet og den formative vurderingen som er gjort av studenten i løpet av praksisperioden.
Det er obligatorisk tilstedeværelse i praksisstudier. For at et praksisemne skal kunne vurderes til bestått, må studenten ha vært til stede minimum 90 % av den planlagte tiden i hvert praksisemneemne. Fravær utover 10 % må tas igjen etter avtale med faglærer og praksisstedet. Fravær utover 20 % medfører at praksisemnet vurderes til ikke bestått. Ved ikke bestått skal hele praksisperioden tas om igjen.
Hjelpemidler ved eksamen
Ikke relevant
Vurderingsuttrykk
Bestått/ikke bestått.
Sensorordning
Summativ vurdering gjennomføres av én representant fra praksisstedet og én representant fra universitetet. Endelig vedtak om bestått/ ikke bestått fattes av universitetet.
Emneansvarlig
Inger Lucia Søjbjerg
Emneoverlapp
BARNPRA3 og MBARNPRA3 er 100% overlappende.