Studieinfo emne BARNPRA1 2018 HØST
BARNPRA1 Praksisstudier i barnesykepleierens funksjons- og ansvarsområder, trinn 1 Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Clinical Studies in Paediatric Nursing, Level 1
- Studieprogram
-
Videreutdanning i barnesykepleie
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2018/2019
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Praksisstudier gjennomføres ved nyfødt intensivavdeling, intensivavdeling for store barn, barnekirurgisk avdeling/intermediær avdeling, postoperativ avdeling og/eller medisinsk barneavdeling/intermediær avdeling.
Studiene organiseres slik at studenten hovedsakelig har fokus på systematisk observasjon og overvåkning av akutt og/eller kritisk syke barn, ivaretakelse av deres grunnleggende behov ved ulike medisinske tilstander og forebyggelse av komplikasjoner som følge av sykdom og behandling. I tillegg vektlegges kommunikasjon og samarbeid med barn og omsorgspersoner.
Det forventes at studenten viser klar faglig fremgang, tar ansvar og i økende grad viser evne til å gjøre selvstendige vurderinger i utøvelsen av barnesykepleie.
Forkunnskapskrav
Opptak til studiet.
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap: Studenten
- har kunnskap om barns fysiske, psykiske og sosiale utvikling
- har kunnskap om barns grunnleggende behov og hvordan komplikasjoner og utviklingsskader kan forebygges
- har kunnskap om sykdommer hos barn, behandling av disse og eventuelt komplikasjoner knyttet til dette
- har kunnskap om barns opplevelser, reaksjoner og behov ved akutt, kritisk eller kronisk sykdom, i et flerkulturelt perspektiv
- har kunnskap om foreldre og søskens opplevelser, reaksjoner og behov når barn er akutt, kritisk eller kronisk syke, i et flerkulturelt perspektiv
Ferdigheter: Studenten
- kan, under veiledning, analysere og forholde seg kritisk til teori og metoder innenfor barnesykepleie
- kan, under veiledning, utøve barnesykepleie med respekt for barn og omsorgspersoners integritet, autonomi og verdighet
- kan kommunisere og samhandle med utgangspunkt i barnets alder og utviklingstrinn, barnets /omsorgspersonenes/søskens opplevelser og situasjonen
- kan, under veiledning, forebygge komplikasjoner, infeksjoner, traumatiske opplevelser og utviklingsskader som følge av undersøkelser, behandling og sykehusopphold
- kan, under veiledning, arbeide med praktisk og teoretisk problemløsning relatert til barnesykepleierens funksjons- og ansvarsområder:
- kan observere, vurdere og identifisere barnets generelle og spesielle behov, ressurser og problemer
- kan prioritere og iverksette nødvendige tiltak for å opprettholde eller gjenopprette livsviktige funksjoner
- kan anvende kunnskap om barns måter å uttrykke symptomer, smerter og angst på, for å kartlegge, vurdere, forebygge, behandle og lindre barnets smerte og ubehag
- kan ivareta det friske i barnet, fremme mestring og opprettholde håp, livskvalitet og mening
- kan anvende avansert medisinsk utstyr, med fokus på barnets sikkerhet
- kan samarbeide med og benytte omsorgspersonenes kompetanse i barnesykepleien, avhengig av deres ønsker og ressurser og barnets tilstand
- kan informere, veilede og undervise barn og omsorgspersoner
- kan sikre kontinuitet i behandlingen av barn ved skriftlig og muntlig dokumentasjon
Generell kompetanse: Studenten
- kan, under veiledning, analysere relevante etiske problemstillinger innen barnesykepleie med utgangspunkt i fag-, forsknings-, erfarings- og pasientkunnskap
- kan, under veiledning, samhandle med egen faggruppe og på tvers av faggrupper i behandlingen av barn
- kan, under veiledning, reflektere kritisk i valgsituasjoner og handle i samsvar med egen kompetanse, etiske prinsipper og helselovgivningen
- kan ta imot veiledning og vise evne til å reflektere over egne handlinger
Innhold
- Systematisk observasjon og overvåking av akutt og/eller kritisk syke barn.
- Administrering av medisinske gasser, elektromedisinsk og gassteknisk utstyr.
- Ivaretagelse av barns grunnleggende behov ved ulike medisinske tilstander.
- Kommunikasjon og samarbeid med barn og deres omsorgspersoner.
- Forebygging av komplikasjoner som følge av sykdom, prosedyrer og/eller behandling.
- Å fremme mestring, ivareta det friske og opprettholde håp, livskvalitet og mening.
- Å redusere stress og lindre smerte og ubehag.
- Etisk argumentasjon og beslutningsteori.
Arbeids- og undervisningsformer
Simulering og praksisstudier med veiledning.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å kunne fremstille seg til vurdering i emnet må følgende være godkjent:
- Studentens konkretisering av læringsutbyttet for emnet.
- Studenten skal levere minst én skriftlig selvvurdering per måned.
Vurdering og eksamen
Vurderingen tar utgangspunkt i læringsutbyttet for emnet, studentens konkretisering av læringsutbyttet og den formative vurderingen som er gjort av studenten i løpet av praksisperioden.
Det er obligatorisk tilstedeværelse i praksisstudier. For at et praksisemne skal kunne vurderes til bestått, må studenten ha vært til stede minimum 90 % av den planlagte tiden i hvert praksisemneemne. Fravær utover 10 % må tas igjen etter avtale med faglærer og praksisstedet. Fravær utover 20 % medfører at praksisemnet vurderes til ikke bestått. Ved ikke bestått skal hele praksisperioden tas om igjen.
Hjelpemidler ved eksamen
Ikke relevant.
Vurderingsuttrykk
Bestått/ ikke bestått.
Sensorordning
Summativ vurdering gjennomføres av én representant fra praksisstedet og én representant fra universitetet. Endelig vedtak om bestått/ ikke bestått fattes av universitetet.
Emneansvarlig
Inger Lucia Søjbjerg
Emneoverlapp
BARNPRA1 og MBARNPRA1 er 100% overlappende.