EPN

ØAMET4200 Samfunnsvitenskapelig metode Emneplan

Engelsk emnenavn
Research Methods for Social Sciences
Studieprogram
Masterstudium i økonomi og administrasjon
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2020/2021
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet bygger særlig på grunnemne i samfunnsvitenskapelig metode på bachelornivå, samt grunnemne i statistisk metode. Emnet er et obligatorisk fellesemne i hovedprofilen strategi, organisasjon og ledelse.

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskapskrav.

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten har

  • inngående kunnskaper om og forståelse av hvordan modeller brukes i samfunnsvitenskapene

Ferdigheter

Studenten kan

  • formulere problemstillinger og forskningsspørsmål, søke opp relevant litteratur og bruke teori på en reflektert måte
  • kan relatere problemstilling og kontekst til metodevalg og kan analysere data for å besvare forskningsspørsmål
  • planlegge og gjennomføre den empiriske delen av en masteroppgave innenfor organisasjon og ledelse
  • gjennomføre et selvstendig, avgrenset forskningsprosjekt i form av en masteroppgave innenfor sitt tema under veiledning, i tråd med gjeldende forskningsetiske normer

Innhold

  • Innføring i vitenskapsteori.

Forskningsprosessen fra A til Å:

  • ­   Tema og problemstilling.
  • ­   Litteratursøk.
  • ­   Bruk av modeller.
  • ­   Design.
  • ­   Datainnhenting.
  • ­   Analyse og tolkning.
  • ­   Validitetsformer.
  • ­   Etikk.
  • ­   Rapportering og presentasjon.

Kvalitative data:

  • ­   Utvalg.
  • ­   Intervjuer.
  • ­   Analyse og validitet.

Kvantitative data:

  • ­   Surveymetoden.
  • ­   Bruk av sekundærdata.
  • ­   Kort om analyse.

Arbeids- og undervisningsformer

Det vil bli brukt varierte undervisningsformer med en kombinasjon av forelesninger, gjesteforelesninger, diskusjoner i klassen, prosjektoppgave og studentpresentasjoner. Sentralt i emnet er en serie øvelser der studentene skal bli kjent med de ulike trinnene i et forskningsarbeid. Øvelsene skal gi studentene grunnlag til å vurdere, planlegge og gjennomføre empiriske undersøkelser.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Tre obligatoriske øvinger med skriftlig innlevering hver på inntil fem sider. Hver av de tre innleveringene skal presenteres i klassen og det er obligatorisk fremmøte. Alle øvingene må være godkjente for å kunne levere prosjektbeskrivelse (eksamen). Ved ikke godkjent innlevering, vil studenten få anledning til å levere forbedret versjon én gang. Faglærer informerer om innleveringsfrister.

Vurdering og eksamen

Prosjektbeskrivelse, det vil si en plan for et mulig forskningsprosjekt, for eksempel som et forarbeid til masteroppgaven. Prosjektbeskrivelsen skrives individuelt eller i gruppe på inntil to studenter. Prosjektbeskrivelsen skal være på ti til femten sider og teller 60 % av karakteren i emnet.

En skriftlig skoleeksamen på 4 timer teller 40 % av karakteren i emnet.

Både prosjektbeskrivelse og skriftlig skoleeksamen må være bestått for å bestå emnet. Ved gjentak av eksamen kan man ta opp hver av delene separat. Det er ikke nødvendig å ta begge delene på nytt.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt i arbeid med prosjektoppgaven så lenge regler for kildehenvisning følges.

Ingen hjelpemidler tillatt ved skriftlig skoleeksamen.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F.

Sensorordning

Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av både prosjektbeskrivelsene og besvarelsene ved skoleeksamen.

Emneansvarlig

Aagoth Storvik