Studieinfo emne ØAMET4200 2020 HØST
ØAMET4200 Samfunnsvitenskapelig metode Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Research Methods for Social Sciences
- Studieprogram
-
Masterstudium i økonomi og administrasjon
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2020/2021
- Pensum
-
VÅR
2021
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet bygger særlig på grunnemne i samfunnsvitenskapelig metode på bachelornivå, samt grunnemne i statistisk metode. Emnet er et obligatorisk fellesemne i hovedprofilen strategi, organisasjon og ledelse.
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten har
- inngående kunnskaper om og forståelse av hvordan modeller brukes i samfunnsvitenskapene
Ferdigheter
Studenten kan
- formulere problemstillinger og forskningsspørsmål, søke opp relevant litteratur og bruke teori på en reflektert måte
- kan relatere problemstilling og kontekst til metodevalg og kan analysere data for å besvare forskningsspørsmål
- planlegge og gjennomføre den empiriske delen av en masteroppgave innenfor organisasjon og ledelse
- gjennomføre et selvstendig, avgrenset forskningsprosjekt i form av en masteroppgave innenfor sitt tema under veiledning, i tråd med gjeldende forskningsetiske normer
Innhold
- Innføring i vitenskapsteori.
Forskningsprosessen fra A til Å:
- Tema og problemstilling.
- Litteratursøk.
- Bruk av modeller.
- Design.
- Datainnhenting.
- Analyse og tolkning.
- Validitetsformer.
- Etikk.
- Rapportering og presentasjon.
Kvalitative data:
- Utvalg.
- Intervjuer.
- Analyse og validitet.
Kvantitative data:
- Surveymetoden.
- Bruk av sekundærdata.
- Kort om analyse.
Arbeids- og undervisningsformer
Det vil bli brukt varierte undervisningsformer med en kombinasjon av forelesninger, gjesteforelesninger, diskusjoner i klassen, prosjektoppgave og studentpresentasjoner. Sentralt i emnet er en serie øvelser der studentene skal bli kjent med de ulike trinnene i et forskningsarbeid. Øvelsene skal gi studentene grunnlag til å vurdere, planlegge og gjennomføre empiriske undersøkelser.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Tre obligatoriske øvinger med skriftlig innlevering hver på inntil fem sider. Hver av de tre innleveringene skal presenteres i klassen og det er obligatorisk fremmøte. Alle øvingene må være godkjente for å kunne levere prosjektbeskrivelse (eksamen). Ved ikke godkjent innlevering, vil studenten få anledning til å levere forbedret versjon én gang. Faglærer informerer om innleveringsfrister.
Vurdering og eksamen
Prosjektbeskrivelse, det vil si en plan for et mulig forskningsprosjekt, for eksempel som et forarbeid til masteroppgaven. Prosjektbeskrivelsen skrives individuelt eller i gruppe på inntil to studenter. Prosjektbeskrivelsen skal være på ti til femten sider og teller 60 % av karakteren i emnet.
En skriftlig skoleeksamen på 4 timer teller 40 % av karakteren i emnet.
Både prosjektbeskrivelse og skriftlig skoleeksamen må være bestått for å bestå emnet. Ved gjentak av eksamen kan man ta opp hver av delene separat. Det er ikke nødvendig å ta begge delene på nytt.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt i arbeid med prosjektoppgaven så lenge regler for kildehenvisning følges.
Ingen hjelpemidler tillatt ved skriftlig skoleeksamen.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
Sensorordning
Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av både prosjektbeskrivelsene og besvarelsene ved skoleeksamen.
Emneansvarlig
Aagoth Storvik