EPN-V2

TLK2200 Fjerntolking Emneplan

Engelsk emnenavn
Remote Interpreting
Studieprogram
Bachelorstudium i tolking i offentlig sektor
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2019/2020
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Godkjent av studieutvalget ved fakultet LUI 8. januar 2014. Etablert av fakultetsstyret 10. april 2014.Revidert versjon godkjent av studieutvalget ved LUI 5. mars 2015. Redaksjonelle endringer foretatt 20. januar og 6. juli 2017. Revisjon godkjent på fullmakt av leder i utdanningsutvalget 19. desember 2019. Gjeldende fra vårsemesteret 2019.

Emnet Fjerntolking er en innføring i skjermtolking og telefontolking. Emnet vektlegger en praktisk-teoretisk innføring i tolking hvor én eller begge samtaleparter er geografisk atskilt fra tolken.

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskapskrav.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

KunnskapStudenten

  • har kunnskap om praktisk-teoretiske hovedproblemstillinger knyttet til fjerntolking
  • har kunnskap om tolketekniske muligheter og begrensninger ved gjennomføring av fjerntolking

FerdigheterStudenten

  • kan utføre fjerntolking mellom norsk og tolkespråket og behersker tolketekniske aspekter som turtakingsstrategier mv.
  • kan vurdere behov for tilrettelegging av situasjonen ved fjerntolking mellom norsk og tolkespråket

Generell kompetanseStudenten

  • kan gjøre rede for muligheter og begrensninger ved fjerntolking i teori og praksis
  • mestrer ulike modaliteter i fjerntolking mellom norsk og tolkespråket

Innhold

Emnet inneholder følgende temaområder:

  1. Teoretisk innføring i fjerntolking
  • Fjerntolkingens historikk, premisser og utbredelse i Norge og internasjonalt.
  • Tolketekniske, psykolingvistiske og relasjonelle problemstillinger ved fjerntolking.

2. Praktisk innføring i fjerntolking

  • Tolketekniske problemstillinger ved fjerntolking.
  • Muligheter og begrensninger ved praktisk gjennomføring av skjermtolking og telefontolking sammenlignet med frammøtetolking.

Arbeids- og undervisningsformer

This course covers qualitative and quantitative research methods that are essential to the UD of ICT Master's programme and ethical perspectives in UD research.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Admission requirements.

Vurdering og eksamen

A student who has completed this course should have the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

Knowledge

On successful completion of this course the student:

  • has thorough knowledge of qualitative methods
  • has thorough knowledge of quantitative methods
  • has thorough knowledge of the requirements and standards for registration, processing, and storage of information about participants in UD research

Skills

On successful completion of this course the student:

  • can formulate research questions
  • can design qualitative studies and set up qualitative experiments
  • can use fieldwork strategies
  • can use qualitative analysis and interpret data (with and without software tools)
  • can evaluate strategies to enhance qualitative studies (e.g., using triangulation)
  • can analyse the researcher's own role, influence and bias in a qualitative data collection
  • can plan and carry out statistical tests

General competence

On successful completion of this course the student:

  • can analyse ethical issues related to privacy and anonymity for participants in studies
  • can handle personal data within the limits of privacy law and ethical standards
  • can evaluate and select the research design, method, and analysis tools appropriate to the proposed research question/s
  • can apply knowledge and skills learned on qualitative and quantitative methods on new problems and answer open questions

Hjelpemidler ved eksamen

The course consists of lectures, workshops, and/or tutorials and potentially inclusion of online learning resources. Guidance and feedback are provided by the lecturer(s).

Vurderingsuttrykk

One individual report (500-1000 words) in either quantitative, qualitative methods or ethics.

One reflection statement of 500-750 words, describing their own thoughts, challenges and participation in the project.

Sensorordning

Mappen vurderes av en intern og en ekstern sensor som behersker norsk og tolkespråket.