EPN-V2

KDM1200 Faglig fordypning Emneplan

Engelsk emnenavn
Subject areas - specialisation
Omfang
30.0 stp.
Studieår
2016/2017
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    Emnet gir en videreføring i motefaglige kunnskaper og ferdigheter, som mønsterkonstruksjon og materialforståelse. Emnet gir også en innføring i relevante teorier som skal sette studenten i stand til å reflektere over, argumentere og formidle skapende prosesser.

    Emnet er organisert i form av tre prosjekter der det tredje prosjektet er et eksamensprosjekt (se under).

  • Forkunnskapskrav

    Bestått KDM1100 Idéutvikling og grunnleggende emneområder eller tilsvarende.

  • Læringsutbytte

    Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • har kunnskap om form, teknikk og materialbruk
    • kan anvende relevant teori i egne prosjekt

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan ta valg og eksperimentere med form, materialer, teknikker og redskaper og anvende disse i arbeidet med idéutvikling, funksjon og uttrykk
    • kan reflektere over, argumentere for og formidle egne prosjekt gjennom muntlig og visuell formidling

    Generell kompetanse

    Studenten

    • har grunnleggende forståelse for motedesign og produksjon
    • kan arbeide selvstendig ut i fra en valgt problemformulering
    • har kjennskap til fagets egenart og fagets plass i kultur og samfunn
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Prosjektarbeid er en vesentlig del av studiet. Undervisningen er progresjonsbasert, fra felles grunnleggende oppgaver til selvstendig valgte tema.

    Emnet forutsetter stor grad av tilstedeværelse i verksteder og aktiv deltakelse i undervisningen. I studiet brukes det arbeidsformer som forelesninger, seminarer, veiledning og faglige debatter. Dette har til hensikt å utvikle studentens kunnskaper, idéer, praktiske ferdigheter, faglige forståelse og uttrykksevne. Det forventes at studenten selv innhenter relevant fagstoff utover pensum i emnet og det oppfordres til å bruke læringssentrene og de ressursene som tilbys der. Felles presentasjoner og utstillinger vil danne grunnlag for drøfting og vurdering av studentarbeid.

    Prosjekter i emnet

    Prosjekt 1

    Mønsterkonstruksjon og sømteknikk (om lag seks uker, individuelt arbeid).

    I prosjektet videreutvikler studenten sine praktiske kunnskaper i mønsterkonstruksjon og sømteknikk.

    Prosjekt 2

    Mote og moteteori(om lag seks uker, individuelt- og/eller gruppearbeid).

    Prosjektet fokuserer på innføring i og anvendelse av teori i skapende prosesser. Refleksjon rundt motefaglige problemstillinger, samt presentasjon og formidling av mote står også sentralt i prosjektet. Videre har prosjektet en praktisk del der studentene skal utforme et plagg inspirert av de teoretiske refleksjonene de har gjort seg.

    Prosjekt 3

    Eksamensprosjekt (om lag åtte uker, individuelt).

    Se under for nærmere beskrivelse av eksamen.

    Det vises for øvrig til undervisningsplanene som ytterligere spesifiserer innholdet i hvert enkelt prosjekt.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    For å fremstille seg til eksamen må følgende arbeidskrav være utført og godkjent:

    Arbeidskrav, prosjekt 1. Mønsterkonstruksjon og søm-teknikk (individuelt arbeid)

    En individuell, praktisk oppgave, i form av en perm, som skal omfattes av følgende:

    • En personlig innrettet grunnform til skjørt, overdel og bukse og oppsydde toiler av hvert av disse mønstrene.
    • Et enkelt plagg der kunnskapene om mønsterkonstruksjon videreføres på en personlig måte.

    Arbeidskrav, prosjekt 2. Mote og moteteori(individuelt-/ gruppearbeid)

    Arbeidskravet er todelt:

    • En muntlig og visuell presentasjonsoppgave (gruppearbeid): Gruppen skal vise hvordan fagfeltets teorier/ideologier og refleksjoner har fått innvirkning på profesjonelle designeres visuelle arbeid. Det skal anvendes relevant litteratur i arbeidet.
    • En praktisk og skriftlig oppgave, der moteteori brukes som inspirasjon til eget praktisk skapende arbeid. Oppgaven kan løses individuelt eller i grupper. Oppgaven omfattes av et ferdig plagg/antrekk og en visuell og skriftlig dokumentasjon av det praktiske arbeidet (om lag 2000 ord). Studenten/ gruppen skal presentere sitt ferdige arbeid for klassen og vil få muntlig tilbakemelding fra medstudenter.

    Arbeidskrav vurderes til godkjent/ikke godkjent og når arbeidskrav gjennomføres som gruppearbeid vurderes gruppen under ett.

    Obligatorisk tilstedeværelse i undervisningen: Studenten kan ikke ha mer enn 20 prosent fravær i emnet.

    Se undervisningsplanene for nærmere informasjon om arbeidskrav.

  • Vurdering og eksamen

    Eksamen og sensorordning

    Eksamen er et praktisk-estetisk eksamensprosjekt med tilhørende skriftlig oppgave. Prosjektet og oppgaven vurderes samlet. Eksamensoppgaven blir utlevert om lag 8 uker før innleveringsfristen. Eksamensbesvarelsen skal omfatte om lag 2000 ord. Eksamensresultatet kan påklages. Individuell eksamen.

    1. Praktisk-estetisk prosjekt

    Studenten skal produsere/utvikle et praktisk-estetisk arbeid innenfor en av problemstillingene som tilhører emnet.

    2. Skriftlig oppgave

    Den skriftlige oppgaven skal omhandle det praktisk-estetiske arbeidet.

    Både del 1 og del 2 av eksamen vurderes på grunnlag av følgende kriterier:

    • Avgrensing og problematisering av valgt tema.
    • Utvikling og bearbeiding av idéer ut fra valgt tema.
    • Bruk av egnede arbeidsmåter, estetiske virkemidler, materialer og teknikker i utviklingen av idé og intensjon.
    • Anvendelse av og refleksjon over relevant teori.
    • Bruk av egnede visuelle virkemidler i presentasjonen av oppgaven.

    Besvarelsen skal følge retningslinjer for oppgaveskriving og relevant pensum skal anvendes i besvarelsen. Se undervisningsplanene for nærmere informasjon om eksamen

    Sensorordning

    To interne sensorer. Eksamen kan bli trukket ut til ekstern sensur.

    Vurderingsuttrykk

    I forbindelse med avsluttende vurdering benyttes en karakterskala fra A til E for bestått (A er høyeste karakter og E er laveste) og F for ikke bestått.

    Fravær - ikke bestått

    Studenter som på grunn av gyldig fravær ikke avlegger eksamen, eller som får vurderingen F, kan melde seg opp til ny/utsatt eksamen.

    Ved framstilling til ny/utsatt eksamen kan enten en bearbeidet versjon av samme eksamensprosjekt leveres på nytt, eller ny eksamensbesvarelse leveres.

    Pensumliste

    Er under utarbeiding.