EPN-V2

BLH3210 Culture and Identity - Nordic Childhoods Emneplan

Engelsk emnenavn
Culture and Identity - Nordic Childhoods
Omfang
20.0 stp.
Studieår
2020/2021
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    Kunnskaper

    Studenten

    • har spesialisert innsikt i sentrale tekniske webstandarder
    • har spesialisert kunnskap om API-design og -utforsking
    • har inngående kunnskap om grunnleggende og generelle prinsipper for interoperabilitet
    • har inngående kunnskap om ulike måter for å sikre interoperabilitet mellom metadataformater
    • har spesialisert kunnskap om vitenskapelig bruk av data

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan jobbe praktisk med datautveksling og metadatakonvertering
    • kan utvikle enkle ontologier
    • har bestillerkompetanse på teknologiske løsninger for å utvikle framtidsrettede informasjonsbaserte tjenester som understøtter interoperabilitet
    • kan delta i og ha ansvaret for arbeidet med interoperabilitet mellom forskjellige informasjonssystemer
    • kan jobbe praktisk med datavitenskaplig kilder
  • Anbefalte forkunnskaper

    I emnet gjennomgås teknologier, standarder og protokoller som ligger til grunn for moderne webbaserte informasjonstjenester. Viktige prinsipper, metoder og teknikker som benyttes ved utvikling av webbaserte tjenester og digitale bibliotek, blir også tatt opp:

    • Kunnskap om sentrale tekniske webstandarder.
    • Web- og tjenestearkitektur.
    • Grunnleggende og generelle prinsipper for interoperabilitet.
    • Grunnleggende og generelle prinsipper for datavitenskap.
    • Ulike måter for å sikre interoperabilitet mellom metadataformater.
    • Kunnskap om utbredte protokoller og standarder som understøtter interoperabilitet mellom informasjonssystemer.
  • Læringsutbytte

    Emnet organiseres som en ukentlig seminarserie. Studentene kan følge forelesningene både på campus og nett.

  • Innhold

    The course is concerned with the topics of Culture and Identity with special reference to Childhood and Education, and will address some basic topics:

    · Childhood and Identity

    o Multilingualism and communication

    o Special Needs

    o Gender

    o Sociology of Childhood

    o Play

    · Cultural and religious diversity

    o Concept of culture

    o Religion and worldviews

    o Critical multiculturalism

    · Human rights / Children as citizens

    o Children’s Rights

    o Human rights

    o Democracy and young children

    · Discrimination / racism

    o Politics of assimilation

    o Racism and racialization

    o Power / Knowledge

    o Post colonial perspectives

    · The Sami - indigenous people of Norway

    o Indigenous rights

    o Sami kindergartens

    o Sami music and diversity in education

  • Arbeids- og undervisningsformer

    Studentene skal levere tre arbeidskrav. Disse består av tre praktiske gruppeoppgaver om oppgitte emner. Dersom oppgavene ikke blir godkjent, skal studenten få anledning til å levere en ny versjon. Arbeidskrav skal være gjennomført innen fastlagt tid, og godkjent av faglærer før studenten kan framstille seg til eksamen.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Mappeeksamen bestående av tre individuelle innleveringer. Hver innlevering består av programkode og en kort rapport med begrunnelse på valg gjort i utviklingen, 5-7 sider. Leveres individuelt eller i par.

    Alle innleveringer må vurderes til bestått for at studenten skal få bestått emnet.

    Eksamensresultat kan påklages. Ved ny og utsatt eksamen kan en annen eksamensform også bli benyttet eller en ny oppgave med en ny frist gis. Hvis muntlig eksamen benyttes kan denne ikke påklages.

  • Vurdering og eksamen

    Gradert skala A-F

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av oppgavene.

  • Vurderingsuttrykk

    Emnet bygger videre på og forutsetter kjennskap til stoff som er gjennomgått i bachelorutdanningen (HTML/CSS, databaser og XML).

  • Sensorordning

    Du kan søke opptak til dette emnet utenom masterutdanningen.

    Opptakskrav

    Samme opptakskrav som til master i bibliotek- og informasjonsvitenskap, samt gjennomsnittskarakter C fra bachelorgraden.

  • M�lgruppe og opptakskrav (enkeltemner)

    Target Group

    Target group is international exchange students at Faculty of Education and International Studies from preschool and primary school teacher education institutions.

    Students must be prepared to participate in various outdoor activities.

    The course is designed to offer a full-time study-program in English for students of Early Childhood and Primary School Teacher Education. The period of study will be for 3 months. The students may decide to prolong their length of the stay from 3 to 4 months after arrival. The language of all teaching and supervision is English, and the students should therefore have a working knowledge of both spoken and written English.

    Admission

    Admission as an international student at Faculty of Education and International Studies. Students from other academic areas may also be accepted. Students must have completed at least one year of their undergraduate degree studies at their home institution in order to be accepted.