Programplaner og emneplaner - Student
BIOK1010 Norsk laboratoriemedisinsk fagspråk Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Professional Norwegian Biomedical Language
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i bioingeniørfagKompletterende utdanning for bioingeniører med laboratoriemedisinsk utdanning fra land utenfor EU/EØS
- Omfang
- 5.0 stp.
- Studieår
- 2024/2025
- Pensum
-
HØST 2024
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Språk er et sentralt nøkkelverktøy for læring og for deltakelse i samfunn og arbeidsliv. I dette emnet er de grunnleggende ferdighetene skriving, lesing og muntlig fremstilling vektlagt. Det vil bli lagt spesiell vekt på laboratoriemedisinsk terminologi og fagspråk.
Forkunnskapskrav
- Opptak til kompletterende utdanning for bioingeniører
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har praktisk og teoretisk kunnskap om norsk fagterminologi og grammatikk
- kan beskrive bruk av norsk språk i arbeidsrelaterte situasjoner; både generelt og fagspesifikt
- kan gjøre rede for karakteristiske trekk ved medisinsk og laboratoriemedisinsk fagspråk og tekster
- kan gjøre rede for norsk samfunnsliv, arbeidsliv og norske tradisjoner
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende norske fagtekster og ta i bruk og skrive laboratoriemedisinske prosedyrer
- kan uttrykke seg skriftlig og muntlig om laboratoriemedisinske temaer
- kan forstå norsk fagterminologi i en laboratoriemedisinsk sammenheng
Generell kompetanse
Studenten
- kan videreutvikle sine ferdigheter ved å nyttiggjøre seg faglitteratur
- kan delta i faglige diskusjoner og gruppearbeid
- har innsikt i hvilken rolle språk og kommunikasjon har i arbeidslivet
Arbeids- og undervisningsformer
Undervisningen er på norsk og består av forelesninger, seminarer og gruppeøvelser.
Opplæringen i norsk fagterminologi er nært knyttet til de øvrige emnene i den kompletterende utdanningen for bioingeniører ved OsloMet.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:
- minimum 80 % tilstedeværelse i timeplanfestet undervisning
- ett individuelt skriftlig arbeid på 2-4 sider
- en individuell muntlig presentasjon, ca. 5-10 minutter pr. student
Vurdering og eksamen
Individuell muntlig eksamen, inntil 30 min.
Hjelpemidler ved eksamen
Ingen.
Vurderingsuttrykk
Bestått-Ikke bestått
Sensorordning
Hver besvarelse vurderes av to sensorer. Ekstern sensor vurderer minimum 20 prosent av besvarelsene. Ekstern sensors vurderinger skal komme alle studentene til gode.