Droppe til innhold

Tilgang utenfra

For å få tilgang til interne ressurser kun tilgjengelig via OsloMet-nettverket fra privat PC må du koble til VPN. VPN gir deg samme tilgang som når du bruker en OsloMet-PC på campus.

Innhold

  1. VPN-tilkobling
  2. Eksternt skrivebord – kun for masterstudenter

1. VPN-tilkobling

Som student trenger du VPN for å få tilgang til interne ressurser, eksempel programvare som kun er tilgjengelig via OsloMet-nettverket.

1.1 VPN-tilkobling for Android og iOS for iPad og iPhone

1.2 VPN-tilkobling for macOS

1.3 VPN-tilkobling for Windows

1.4 VPN-tilkobling for Linux

Installer en OpenVPN-klient du ønsker å benytte.

Bruk OpenVPN-fil for Linux:  Config-fil (vpn2.ovpn)

På noen Linux-distribusjoner kan det være nødvendig å legge til disse tre linjene i konfigurasjonsfilen:

script-security 2
up /etc/openvpn/update-resolv-conf
down /etc/openvpn/update-resolv-conf

Hva er VPN?

Hva er VPN og hvorfor må jeg bruke det utenfra? (nettvett.no)

2. Eksternt skrivebord

Koble til eksternt skrivebord - kun for masterstudenter (Windows/Mac).

 

Kontakt IT-brukerstøtte

Oppsett av trådløst nett, e-post og utskrift

E-post :
Sted/Adresse :
Biblioteket i P48
Url :
Se åpningstider

Spør Chatbot

Url :
Spør OsloMets IT-Chatbot

Tom for toner eller papir på skriver?

Url :
Kontakt resepsjon eller bibliotekene

Hjelp med Canvas?

Url :
Kontakt Canvas-hjelp på ditt fakultet

Glemt passord?

Url :
Bestill nytt passord

Kontakt BIT ved andre IT-problemer

Telefon :
67 23 55 55
E-post :
Sted/Adresse :
Pilestredet: SG29, inngang Falbesgate 1. Kjeller: 2. etasje, rett over resepsjonen.
Tidspunkt/Åpningstid :
Telefontid: Mandag til torsdag kl. 08-15.45 (fredag til 15.00). Besøkstid: Mandag-fredag kl. 09-15
Url :
Meld inn sak til BIT

IKT-driftsmeldinger

Url :
Se alle IKT-driftsmeldinger