Programplaner og emneplaner - Student
Tverrfaglig videreutdanning i barnepalliasjon Programplan
- Engelsk programnavn
- Advanced Interdisciplinary Education in Palliative Care for Children
- Gjelder fra
- 2025 HØST
- Studiepoeng
- 30 studiepoeng
- Varighet
- 2 semestre
- Timeplan
- Her finner du et eksempel på timeplan for førsteårsstudenter.
- Programhistorikk
-
Innledning
Dette studieprogrammet består av flere videreutdanningsemner som er aktuelle for deg som er lærer. Emnene er praktisk rettet og du får mulighet til å videreutvikle din kompetanse i å legge til rette for skapende, utforskende og praktisk læring i skolen. Du vil arbeide med ulike teknikker, verktøy og materialer gjennom skapende prosesser og utvikle deg som lærer.
Målgruppe
Studieprogrammet består av flere videreutdanningsemner for lærere.
Videreutdanningene gir deg forskningsbasert kunnskap og er samtidig praktisk rettet. Emnene omhandler allsidig praktisk, skapende arbeid der håndverksferdigheter, designprosesser og arbeid med digitale uttrykk inngår. Fagdidaktiske problemstillinger utgjør en sentral del av studiene. Gjennom innføring og utprøving i ulike teknikker, verktøy og materialer vil du få mulighet til å jobbe utforskende og eksperimenterende og reflektere over egne kunst- og designprosesser.
Videreutdanningene skal gjøre studentene i stand til å styrke det profesjonsfaglige samarbeidet i skolen.
Opptakskrav
Studiet skal bidra til utvikling av handlingskompetanse som veileder og/eller coach. Denne kompetansen skal omfatte kunnskap om grunnlag for å planlegge, begrunne, gjennomføre, vurdere og reflektere over veiledning og coaching i en-til-en- situasjoner, i grupper, på ulike arenaer og i endrings- og utviklingsarbeid.
Etter fullført studium har kandidaten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Kandidaten
- har kunnskap om og forståelse for ulike prosesser i veiledning og coaching rettet mot individ, gruppe og i endrings- og utviklingsarbeid
- har teoretisk kompetanse i veiledning og coaching knyttet til individ, grupper, ulike arenaer og endrings- og utviklingsprosesser
Ferdigheter
Kandidaten
- kan anvende veiledning og coaching som virkemiddel i kompetanseutvikling og læringsprosesser
- kan anvende veiledning og coaching i arbeid med konflikter og samarbeidsproblematikk
- kan analysere og vurdere egen kompetanse som veileder og coach
Generell kompetanse
Kandidaten
- kan tilegne seg informasjonskompetanse og kunnskap om bruk av kilder som gjør at de kan finne fram til aktuell litteratur og informasjon
- har innsikt i og forståelse for etiske utfordringer og overveielser i veiledning og coaching
Læringsutbytte
Se emneplanen.
Innhold og oppbygging
Ph.d.-programmet består av en opplæringskomponent (30 studiepoeng) og en forskningskomponent (150 studiepoeng).
Opplæringskomponenten
Opplæringskomponenten skal understøtte doktorgradskandidatens forskning. Opplæringskomponenten omfatter en blanding av obligatoriske og felles emner, og en valgfri komponent. Opplæringskomponenten må være gjennomført og godkjent før doktorgradsavhandlingen leveres, jf. ph.d.-forskriften ved OsloMet – storbyuniversitetet.
I. Felles obligatoriske fagområder, 20 studiepoeng
- Forskningsetikk, 5 studiepoeng Forskningsetikk handler om etiske spørsmål som oppstår i forskning, og hvordan forskere kan opptre forsvarlig på basis av retningslinjer, normer og regler.Emnet tilbys ved Senter for profesjonsstudier (SPS) ved OsloMet - storbyuniversitetet https://www.oslomet.no/studier/sps/forskningsetikk
- Vitenskapsteori, 5 studiepoeng Emnet vil gi kandidatene en dypere forståelse av grunnleggende filosofiske spørsmål i kunnskapsproduksjon og gjøre dem i stand til å problematisere og analysere de underliggende premissene og forutsetningene for egne og andres forskningsprosjekter. Emnet tilbys ved Senter for profesjonsstudier (SPS) ved OsloMet - storbyuniversitetet. https://www.oslomet.no/studier/sps/vitenskapsteori-phd
- Metode, 10 studiepoengEt metodeemne på 10 studiepoeng er obligatorisk. Doktorgradskandidaten står fritt til å velge hvilket eller hvilke metodiske emner som er relevante for prosjektet deres. Emnet/emnene kan tas på OsloMet eller ved andre universiteter i Norge og i utlandet, med forbehold om godkjenning fra doktorgradsutvalget.For kandidater i IBA-spesialiseringen, kan 5 av studiepoengene i metode avvikes dersom det vurderes som hensiktsmessig utfra doktorgradsoppgaven. Dette avviket vil kunne imøtekomme prosjekter med tyngdepunktet i humaniora, dersom grensen mellom metode og teori er uklare. I slike tilfeller vil dispensasjon bli gitt av doktorgradsutvalget, etter søknad og med støtte og godkjenning fra kandidatens veileder
II. Obligatorisk emne innen studieretningen, 5 studiepoeng
Utdanningskomponenten består også av et spesialiseringsspesifikt krav på 5 studiepoeng. Målet med det obligatoriske emnet på spesialiseringsnivå er å gi kandidatene forståelse for grunnleggende teorier, begreper og tilnærminger innenfor fagområdet, samt metode. Gjennom deltakelse vil kandidatene også inkluderes i forskningsmiljøet ved SAM og legge til rette for kontakt med doktorgradsstudenter ved OsloMet og andre institusjoner.
Nedenfor følger korte beskrivelser av de spesialiseringsspesifikke kravene. Kandidaten må avlegges emnene i doktorgradsprogrammet, med mindre unntak er gitt av doktorgradsutvalget. Vurderingsformen for hvert enkelt emne består av et essay som vil bli vurdert til bestått/ikke bestått.
BIG: Grunnleggende konsepter og diskurser i virksomhetsledelse, innovasjon og samfunnsstyring, PS9100Emnet innen spesialiseringen BIG redegjør for grunnleggende konsepter og diskurser innen bedriftsøkonomi, innovasjon og styring, og tar en konseptuell og idéhistorisk tilnærming til forretningsadministrasjon, innovasjon og styring som felt av forskning og undervisning. Emnet introduserer grunnleggende samfunnsvitenskapelige og økonomiske begreper som ligger til grunn for nåværende forskning om bedriftsadministrasjon, innovasjon og styring, med vekt på å gi en oversikt over mangfoldet så vel som et felles grunnlag. Emnet består av tre hovedkomponenter: metodiske utfordringer, sentrale teoretiske tilnærminger som spenner over flere forskningsfelt, og eksemplariske klassiske og banebrytende bidrag til hvert felt.
JMF: Medieutvikling og medieproduksjon, PS922Emnet innen spesialiseringen JMF introduserer sentrale teorier og forskningstradisjoner i medieproduksjon, og undersøker den politiske, økonomiske, sosiale, teknologiske og kulturelle utviklingen i mediefeltet i norsk og internasjonal sammenheng. Mediefeltet omfatter journalistikk, sakprosaskriving og andre former for medieproduksjon og -bruk, inkludert i kommunikasjonsarbeid.
IBA: Teorier i bibliotek- og informasjonsvitenskap, PS9300 eller PS9350 Det tverrfaglige emnet i spesialiseringen PIBA skal gi en forståelse av de teoretiske tilnærmingene og konseptuelle rammene innen informasjons- bibliotek- og arkivvitenskap generelt, og til kandidatens eget avhandlingstema spesielt. Emnet bidrar til å skape synergi og kommunikasjon mellom feltfeltet og kandidatens eget arbeid.
SASP: Idéer og begreper i sosialt arbeid og sosialpolitikk, PS9400Emnet innen spesialiseringen SASP gir innsikt i sentrale begreper innen sosialt arbeid og sosialpolitikk og vil gi en oversikt og et felles grunnlag for å forstå de forskjellige og gjensidig berikende feltene i sosialt arbeid og sosialpolitikk, og koblingene mellom dem.
III. Valgfrie emner, inntil 5 studiepoeng
Valgfrie emner kan tas på OsloMet eller ved andre universiteter i Norge og i utlandet, med forbehold om godkjenning fra doktorgradsutvalget. Det samfunnsvitenskapelige fakultet har en portefølje av valgfag og metodeemner. Nye emner utvikles, følgende emner ligger nå i programmet:
- Aksjonsforskning og praksisforsning SP9250 (5 studiepoeng)
- Aktuell forskning i biblioteks- og informasjonsvitenskap, PBIB9300 (3 studiepoeng)
- Barn og unge i velferdsstaten: forståelser og forskningstilnærminger, SP9260 (5 studiepoeng)
- Interseksjonalitet: Sosiale kategoriers samspillsdynamikk, SP9230 (5 studiepoeng)
- Kritisk samhandling - samfunnvitenskapen i et samfunn i endring, PS9001 (5 studiepoeng)
- Kunnskapsdialoger i forskning, PS9700 (5 studiepoeng), undervisningsspråk spansk
- Kvalitativ metode, SP9100 (10 studiepoeng)
- Safety of journalists, PS9500 (5 studiepoeng)
- Sosial ulikhet, helse- og arbeidsinkludering: teori, forskningstilnærming og empiriske funn (SP9300)
-
Formidling (inntil 2 studiepoeng). Formidling kan være følgende:
- Paperpresentasjon på internasjonale konferanser.
- Formidling med egen original forelesning, fire undervisningstimer (eksklusiv faktor) gir 1 studiepoeng (gjelder ikke ved pliktarbeid).
- Forskningsopphold ved et universitet eller forskningsinstitusjon i utlandet. To ukers opphold gir 1 studiepoeng
- Annen bruk av innovative formidlingsmetoder.
Studiepoeng for formidlingsaktiviteter tildeles etter søknad til doktorgradsutvalget.
Forskningskomponenten (doktorgradsavhandlingen)
Det sentrale ledd i doktorgraden er arbeidet med en vitenskapelig avhandling, som utgjør 150 studiepoeng. Avhandlingen kan bestå av en sammenhengende tekst (monografi) eller av flere enkelte, men tematisk relaterte artikler. Sammenstillinger av flere, mindre arbeider godtas som avhandling i den grad doktorandens selvstendige innsats kan identifiseres og dokumenteres, og dersom det er en sammenheng mellom delene og det redegjøres for denne sammenhengen i en kappe (jf. ph.d.-forskriften ved OsloMet). Ved artikkelskriving skal avhandlingen bestå av minst tre artikler. Ved innlevering skal artiklene som danner grunnlaget for avhandlingen være innsendt og tatt til vurdering i fagfellevurdert tidsskrift. Minst én av artiklene skal være antatt for publisering. Kandidat kan ha med medforfattere på alle artikler, men må være førsteforfatter på minst tre. Hvis veileder er av den oppfatning at flere enn tre artikler må til for å sikre avhandlingens kvalitet, kan det kreves flere (jf. retningslinjer for artikkelskriving på fakultetets nettsider). Kapitler i fagfellevurderte bøker betraktes som en artikkel, men kapitler bør ikke utgjøre mer enn halvparten av det totale antallet artikler.
Bedømmelse reguleres av ph.d.-forskriften ved OsloMet §§ 6-7. Forskriften gir utfyllende bestemmelser og nærmere retningslinjer om prosedyre for bedømmelse av innlevert avhandling.
1. studieår
Arbeids- og undervisningsformer
For mer detaljert info, se emneplan for de ulike emnene som inngår i programmet.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Se emneplanen.
Vurdering og sensur
Arbeidskravene skal bidra til refleksjon og læring, og bidra til å sikre at studenten er aktive og medansvarlige for studieprogresjonen. Arbeidskravene skal være levert/utført innen fastsatt(e) frist(er). Arbeidskravene må være godkjent før eksamen kan avlegges.
Faglig innhold og arbeidsmåter i studiet er knyttet til erfaringsdeling og utvikling av praktiske ferdigheter. Slik læring og ferdigheter kan ikke tilegnes ved selvstudium, men må opparbeides gjennom reell dialog med medstudenter og lærere og ved tilstedeværelse i undervisningen. Det er derfor krav om tilstedeværelse. Fravær ut over 20 % må kompenseres etter avtale med faglærer.
Se for øvrig beskrivelse av arbeidskrav under hvert enkelt emne
Øvrig informasjon
Emneplan for digitalisering og ledelse
Leadership of Digitalization
Modulbasert videreutdanning for skoleledere – oppdragsstudium
15 studiepoeng
To semester deltid. Samlingsbasert
Programkode: LEDGOEmnekode: LEDG6000
Godkjent av utdanningsutvalget 11.03.2021
Redaksjonelle endringer 13.12.2021.
Gjeldende fra høstsemesteret 2021
Studiet endret navn fra Digitalisering og ledelse til Ledelse og digitalisering (navneendring besluttet av Udir, gjeldende fra 2023).
Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier
Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning