EPN-V2

Videreutdanning i seksuell anatomi og fysiologi Programplan

Engelsk programnavn
Further Education in Sexual Anatomy and Psysiology
Gjelder fra
2025 HØST
Studiepoeng
10 studiepoeng
Varighet
1 semester
Programhistorikk

Innhold og oppbygging

Innhold

Sentrale temaer i studiet er følgende:

  • Yrkesfaglærerprofesjonens kunnskapsbase og profesjonsetikk
  • Praksislærerens rolle i utdanning av yrkesfaglærere
  • Retningslinjer for veiledning av nyutdannede lærere
  • Analyse av læreplaner og kompetansekrav i yrkesfaglærerutdanning og yrkesutdanning
  • Analyse av praksisplaner
  • Profesjonsveiledning
  • Kommunikasjon og relasjonsbygging i veiledning
  • Ulike kunnskapsteoretiske perspektiver på veiledning
  • Organisasjon og organisasjonslæring i skole og bedrift; praktisk og handlingsrettet organisasjonsforståelse
  • Utvikling av samarbeid mellom lærerutdanningsinstitusjon og praksisfelt
  • Praksisbasert kunnskapsutvikling og forskning
  • Vitenskapsteori, metode og forskningsetikk relatert til forskning i yrkesfaglærerutdanning og yrkesutdanning

Oppbygging

Studiet er samlingsbassert og mellom samlingene vil det være nettbaserte aktiviteter. Studiet består av to emner, Profesjonskvalifisering – veiledning av studenter og nyutdannede lærere i yrkesutdanning 15 studiepoeng, og Profesjonsveiledning – Prosessveiledning for kvalitetsutvikling i yrkesutdanning og yrkesfaglærerutdanning 15 studiepoeng.

Innpasning i studier på masternivå

Studiet som helhet danner grunnlag for videre spesialisering i veiledning på master- og Ph.d.-nivå.

Kandidater som ønsker at studiet skal inngå som del av et masterstudium, må søke opptak til masterstudiet på ordinær måte, basert på de opptakskrav som gjelder for det aktuelle masterstudiet. Det vil deretter kunne søkes om fritak for deler av masterstudiet på grunnlag av bestått studium i Kvalifisering av praksislærere i yrkesfaglige utdanningsprogram. Det er opp til den institusjonen som tilbyr masterstudiet å vurdere og fatte vedtak om eventuelt fritak. Søknad om fritak vurderes på individuell basis, etter gitte regler.

Valgfritt emne Løper over flere semestre

1. studieår

1. semester