Programplaner og emneplaner - Student
Ledelse i den norske arbeidslivsmodellen Programplan
- Engelsk programnavn
- Management in the Norwegian Work Life
- Gjelder fra
- 2025 HØST
- Studiepoeng
- 60 studiepoeng
- Varighet
- 4 semestre
- Timeplan
- Her finner du et eksempel på timeplan for førsteårsstudenter.
- Programhistorikk
-
Innledning
Personer som ønsker solid innsikt i prosjektarbeid og ledelse av prosjekter. Ledere, mellomledere og medarbeidere som er eller aspirerer til å lede eller delta i prosjekter.
Målgruppe
Se emneplanen for studieprogrammet.
Opptakskrav
Se emneplan under for beskrivelse av studiet.
Læringsutbytte
En kandidat med fullført kvalifikasjon skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Etter alle fire emnene har kandidaten kunnskap om
- anvendt forskning i ledelses- og organisasjonsfaget
- den norske arbeidslivsmodellens oppbygging og virkemåte
- bygging og vedlikehold av organisasjonsstrukturer i den norske konteksten
- anvendelse av ulike ledelses- og styringsformer i norsk arbeidsliv
- arbeidslivets lov- og avtaleverk som premiss for organisasjon og ledelse
Ferdigheter
Kandidaten kan anvende kunnskapene i praksis på egen arbeidsplass og i samarbeid med andre på alle nivå i virksomheten.
- Identifisere problemer og problemstillinger på arbeidsplassen
- Føre dialog og samarbeide med ledere og medarbeidere om å identifisere problemer
- Bruke samarbeidsmodellen med partssamarbeid og medbestemmelse i planleggings- og gjennomføringsprosesser
- Praktisere medbestemmelse i beslutningsprosesser
- Identifisere og løse samarbeidsproblemer og konflikter
- Identifisere sammenhenger mellom organisasjons- og ledelsesformer og resultater
Generell kompetanse
Kandidaten har styrket evne til
- kommunikasjon av organisasjons- og ledelsesfaget
- å formidle og forklare problemstillinger og faglige perspektiver
- å samhandle med andre i drifts og utviklingsprosesser
- å anvende etiske retningslinjer
- å bidra til nyskaping og innovasjon
- kritisk refleksjon
Innhold og oppbygging
Studiet er organisert som et deltidsstudium over to år, og består av fire emner á 15 studiepoeng.
Emne 1, 1.semester : NAM6000 Arbeidslivskunnskap
Emne 2: 2.semester: NAM6100 Makt og opposisjon
Emne 3: 3.semester: NAM6200 Organisasjon og ledelse i norske virksomheter
Emne 4: 4.semester: NAM6300 Marked, utvikling og omstillingsevne i norsk arbeidsliv
Det er ingen progresjonsregler på studiet, men det er anbefalt at emnene gjennomføres i den rekkefølgen som er skissert over.
2. studieår
3. semester
Arbeids- og undervisningsformer
Undervisningen i hvert emne er organisert i fysiske og digitale samlinger. Undervisningen veksler mellom forelesninger knyttet til pensumgjennomgang og anvendelse av ny empirisk forskning som kan belyse både teorier og metoder, plenumsdiskusjoner og gruppearbeid.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Det er arbeidskrav i emne NAM6000 og i emne NAM6300. Arbeidskravet er et skriftlig notat hvor studenten skisserer tema og problemstilling til en fordypningsoppgave. Nærmere krav til utforming av notatet og innleveringsfrist vil bli beskrevet på første samling i hvert emne.
Studentene tilbys å benytte empirien fra Arbeidsforskningsinstituttet (AFI) til å belyse sine problemstillinger.
Arbeidskravet i hvert emne skal være godkjent av emneansvarlig for å kunne framstille seg til eksamen. Dersom arbeidskravet ikke godkjennes, har studenten rett til å levere på ny èn gang innen angitt tidsfrist. Dersom arbeidskravet igjen ikke blir godkjent, mister studenten retten til å framstille seg til eksamen i det aktuelle emnet.
Vurdering og sensur
Nasjonal lederutdanning for styrere i barnehager
Leadership Role of Early Childhood Education and Care Units
30 studiepoeng. Tre semester deltid
Godkjent av rektor 1. juni 2011
Siste revisjon av emneplan godkjent av prodekan for studier 01.11.2022, gjeldende fra høstsemesteret 2023
Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier
Institutt for barnehagelærerutdanning