Programplaner og emneplaner - Student
Videreutdanning i kognitiv atferdsterapi med barn og ungdom Programplan
- Engelsk programnavn
- Suplementary Education in Cognitive Behavioral Therapy with Children and Youth
- Gjelder fra
- 2019 HØST
- Studiepoeng
- 60 studiepoeng
- Varighet
- 4 semestre
- Timeplan
- Her finner du et eksempel på timeplan for førsteårsstudenter.
- Programhistorikk
-
Innledning
Utdanning i kognitiv atferdsterapi (KAT) med barn og ungdom er et 60 studiepoengs deltidsstudium som går over to år. Videreutdanningen er tverrfaglig og gir en klinisk utdanning i evidensbaserte behandlingsmetoder med barn og ungdom.
Utdanningen er et samarbeid mellom Regionsenter for barn og unges psykiske helse, Helseregion Sør-Øst (R-BUP s-ø), og Høgskolen i Oslo og Akershus, Institutt for adferdsvitenskap.
Utdanningen skjer innen rammen av helsepolitiske målsettinger hvor utvidelse av videreutdanningstilbudene til personell som skal utføre tjenestene innen barne- og ungdomspsykiatrien står sentralt.
Formålet med utdanningen er å
- utvikle kompetanse i kognitiv atferdsterapeutisk behandlingsmetode med barn og ungdom hos helse- og sosialfaglig personell ansatt i barne- og ungdomspsykiatrien og i aktuelle førstelinjetjenester
- spre kunnskap om kognitiv atferdsterapi med barn og unge og om kliniske forskning som ligger til grunn behandlingsmåten
- styrke samarbeid mellom klinikk, forskning og utdanning
- styrke internasjonalt samarbeid
Regionsenter for Barne- og Ungdomspsykiatri sør-øst ved Undervisningsavdelingen er faglig og administrativt ansvarlig for utvikling av undervisningsplaner og for gjennomføring og drift av utdanningen. Forskningsavdelingen skal særlig sikre at metoder og klinisk arbeid er evidensbasert og forankret i klinisk forskning.
Studiet kan inngå i deler av godkjenningsgrunnlaget for klinisk spesialist.
Utdanningen er godkjent som grunnleggende kurs i kognitiv atferdsterapi etter regler gitt av Norsk forening for kognitiv terapi (NFKT) og innenfor internasjonale rammer satt av European Association for Behaviour and Cognitive Therapies (EABCT). Fullført utdanning gir rett til medlemskap i NFKT.
Studiet kan søkes innpasset som del av mastergraden Læring i komplekse systemer som tilbys ved høgskolen. Det vil ut i fra individuell vurdering av kandidatens kompetanse, kunne utgjøre inntil 15 studiepoeng av graden.
Målgruppe
Utdanningen er tverrfaglig, og målgruppen er personer som arbeider direkte med barn og unges psykiske helse eller med psykososiale problemstillinger både i første- og andrelinjen. Det er en uttalt utdannings- og helsepolitisk intensjon at utdanningen også tilbys i førstelinjen.
Opptakskrav
Opptakskrav er 3-årig helsefaglig, sosialfaglig eller pedagogisk høgskoleutdanning, pedagoger med universitetsutdanning, psykologer eller leger. Søkere skal ha minst to års relevant praksis etter grunnutdanning.
For alle søkere gjelder kravet om at de under utdanningen er i arbeidsforhold, minimum 50 prosent, som gir adgang til å utføre selvstendig endringsarbeid med barn, unge og deres familier. I utdanningsperioden må studenten kunne jobbe med barn og ungdom i ulike faser og med ulike problemstillinger.
Læringsutbytte
En kandidat med fullført videreutdanning i kognitiv adferdsterapi har følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Kandidaten kan
- gjøre rede for teoretiske aspekter ved kognitiv atferdsterapi og anvendelse av kognitiv atferdsterapi i arbeid med barn og ungdom
Ferdigheter
Kandidaten kan
- anvende kognitiv atferdsterapeutisk metode i forståelse og planlegging av tiltak
- anvende kognitiv atferdsterapeutisk metode i endringsarbeid knyttet til definerte problemområder i arbeide med barn og unge
- anvende kognitiv atferdsterapeutisk metode tilpasset egen profesjonsutdanning og eget kliniske arbeidsfelt
- anvende kognitiv atferdsterapi basert på brukers og pårørendes erfaringer
Generell kompetanse
Kandidaten kan
- foreta faglig-etiske vurderinger knyttet til alle faser av behandlingsarbeidet
- etablere terapeutisk relasjon og reflektere over egen rolle som terapeut
- formidle egen fagkunnskap til brukere og samarbeidspartnere
- samarbeide tverrfaglig og i team over ulike etatsnivåer
- evaluere og dokumentere eget terapeutisk arbeid
Innhold og oppbygging
Kognitiv atferdsterapi bygger på antakelsen om at følelser og atferd i stor grad er bestemt av det enkelte individs oppfatning og fortolkning av egne erfaringer, samspill med andre og hendelser.
Metodene innen kognitiv adferdsterapi ble først utviklet i arbeid med voksne.
I mange år ble det antatt at barn ikke kunne dra nytte av kognitiv atferdsterapi. Terapeuter som har arbeidet ut ifra disse modellene med barn, har lenge hatt hovedfokus på atferd heller enn kognitive elementer. En vurdering av barnets utviklingsnivå (herunder kognitivt nivå) vil påvirke i hvilken grad en terapeut også fokuserer på kognisjoner. Utviklingen av nye metoder i kognitiv adferdsterapi med barn har hatt fremgang de siste årene.
Kognitiv atferdsterapi med barn og ungdom karakteriseres ved at
- metodene innebærer systematisk kartlegging, - intervensjon - og evaluering som omfatter det enkelte individs tanker, atferd og følelser(emosjoner)
- behandlingsmetodene er evidensbaserte ved at de bygger på systematisk utprøving og evaluering gjennom klinisk arbeid
- behandling og kartlegging fokuserer på mål som innebærer vekt på ressurser for å oppnå bedring av definerte funksjoner heller enn fokus på traumatisk fortid
- det terapeutiske endringsarbeidet er tidsavgrenset med her-og-nå-fokus og utgangspunkt i funksjon i det daglige liv
- gjensidig respekt, tillit, samarbeid og allianse med barnet eller ungdommens involverte nærpersoner som foreldre og søsken, nettverk av fagpersoner skole- og barnehave og barnets eller ungdommens vennegruppe vektlegges.
Behandlingsmetoder innen kognitiv atferdsterapi rettet mot barn og ungdom, har hatt en oppblomstring i internasjonale klinikk- og forskningsmiljøer de siste 10 - 15 år. Metoder er utviklet i behandling av en lang rekke problemområder som er typisk for barn og unge i vår tid.
Internasjonalt har en nå gjort omfattende erfaringer med kognitiv atferdsterapeutiske metoder i arbeid med barn og ungdom med depresjoner og angst, tvangshandlinger (OCD), spiseforstyrrelser og avhengighetsproblematikk.
Metodene utviklet innen kognitiv atferdsterapi har vist seg å være effektive som forebyggende tiltak mot emosjonelle problemer hos barn og unge.
Studiet som helhet er tilrettelagt som deltidsstudium over fire semester. Den organiserte undervisningen omfatter i alt ca 240 timer, dvs. 120 timer pr år, og gjennomføres ved månedlige samlinger à to dager.
1. studieår
2. studieår
Arbeids- og undervisningsformer
Studiet er i stor grad basert på forelesninger, arbeidsseminarer og kasusfremlegg (video).
I tillegg deltar studentene på gruppeveiledning mellom samlingene. For alle gjelder kravet om at de under utdanningen er i arbeidsforhold som gir adgang til å utføre selvstendig endringsarbeid med barn, unge og deres familier.
Forelesninger
Forelesninger blir i hovedsak benyttet for å introdusere nytt fagstoff, gi oversikt, trekke frem hovedelementer, synliggjøre sammenhenger mellom ulike temaer og formidle relevante problemstillinger. De fleste forelesninger vil innbefatte egenaktivitet og ferdighetstrening.
Ferdighetstrening
Studiet er basert på læring gjennom egenaktivitet, og det kreves aktiv deltakelse i trening av ferdigheter fastsatt i målsettinger for utdanningen og for de enkelte samlingene.
Studentene skal delta aktivt i gruppesamarbeid, rollespill ol samt ved videopresentasjon av eget arbeid og skriftlig og muntlig fremlegging av eget arbeid i grupper og i plenum.
Gruppearbeid og veiledning
Studentene skal gjennom studiet delta i en veiledningsgruppe. Disse gruppene møtes flere ganger gjennom studiet og vil bestå av inntil 5 deltagere. Veiledningen på i alt minst 80 timer skal ha utgangspunkt i studentenes eget arbeid med barn og ungdom og gjennomføres i grupper med godkjent kognitiv veileder. Veiledningsgruppene kan bli satt sammen etter kandidatenes utdanning og kliniske arbeidsarena og organiseres av studentene selv.
Kognitiv veileder skal være godkjent av høgskolen og R.BUP ØST og SØR etter følgende kriterier
- ha kunnskap i og klinisk erfaring med kognitiv atferdsterapi
- være godkjent som KAT- veileder
Selvstudium
Studentene har selv ansvar for å tilegne seg kunnskap fra oppgitt og selvvalgt litteratur gjennom selvstudier og ved kollokviesamarbeid.
Profesjonsspesifikk kompetanse og spisskompetanse på eget arbeidsfelt utvikles gjennom veiledning i grupper, arbeid med notater om egen utvikling som terapeut og med fordypningsoppgaven.
Internasjonalisering
Høgskolen i Oslo og Akershus oppfordrer sine studenter til å ta deler av utdanningen ved høgskolen ved en av våre partnerinstitusjoner i utlandet for å samle informasjon om hvordan andre land gjennomfører studier og opplæring i arbeidslivet. Utvekslingsopphold gir økt utbytte av studiene og viktig tilleggskompetanse for yrkesutøvelse i et flerkulturelt samfunn. Økende globalisering av arbeidsmarkedet, gjør også internasjonal erfaring, språk- og kulturkunnskap stadig viktigere.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Arbeidskrav er refleksjonsnotat, skisse til fordypningsoppgave og obligatorisk tilstedeværelse. Arbeidskrav gis vurdering godkjent/ikke godkjent og settes som vilkår for å fremstille seg til eksamen.
Obligatorisk tilstedeværelse
Det er krav om minimum 80 prosent tilstedeværelse på samlinger og 100 prosent oppmøte i veiledningsgruppene. Dersom studenten overskrider fraværsgrensen på samlinger, vil faglærer vurdere om det er mulig å kompensere for fravær gjennom alternative krav, for eksempel individuelle skriftlige oppgaver. Muligheten for kompensasjon avhenger av hvor stort fraværet har vært, og hvilke aktiviteter studenten ikke har deltatt på.
Vurdering og sensur
Bestemmelser om eksamen er gitt i lov om universiteter og høgskoler og forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus.
Ny og utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ordinær eksamen hvis ikke annet er angitt i emneplanen.
Karakterutskrift for videreutdanning i kognitiv atferdsterapi med barn og ungdom skal omfatte ovenstående emner. I tillegg skal tittel på fordypningsoppgaven framkomme.
Videre må kandidaten for å få kursbevis fra R-BUP, dokumentere ved attest at obligatorisk veiledning på minst 80 timer er gjennomført.
Progresjonskrav
Følgende progresjonskrav gjelder i studiet:
- VKAT7100 - Teoretisk/vitenskapelig grunnlag for kognitiv atferdsterapi med barn og unge må være bestått for å gå opp til eksamen i emnet VKAT7210.
- VKAT7100 - Teoretisk/vitenskapelig grunnlag for kognitiv atferdsterapi med barn og unge og VKAT7210 - Fordypning i spesifikke tilstander og kliniske arbeidsmetoder må være bestått for å gå opp til eksamen i emnet VKAT7910.
Pensum
Pensum er på til sammen ca. 3600 sider og består av både obligatorisk og selvvalgt litteratur.