EPN-V2

Counselling, Supervision and Coaching Programme description

Programme name, Norwegian
Veiledning og Coaching
Valid from
2022 FALL
ECTS credits
60 ECTS credits
Duration
4 semesters
Schedule
Here you can find an example schedule for first year students.
Programme history
  • Introduction

    Studiet i Veiledning og coaching er en tverrfaglig videreutdanning som skal dekke behov for utvidet kompetanse i yrker der veiledning og coaching er et vesentlig innslag. Denne studieplanen er utarbeidet med utgangspunkt i "Veiledningspedagogikk - en tverrfaglig videreutdanning", første gang godkjent av styret for Høgskolen i Akershus 1. april 2003.;Veiledning og veiledningspedagogikk har en lang tradisjon i norsk utdanning. I de senere årene er begrepet coaching tatt stadig mer i bruk i veiledningssammenheng. Veiledning og coaching har mange fellestrekk i verdigrunnlag, tilrettelegging og arbeidsmåter. Begge har til hensikt å bidra til utvikling og endring, refleksjon og læring. Noe av det som skiller veiledning og coaching, er at veiledning vektlegger å forstå og bearbeide erfaringer som grunnlag for utvikling. Coaching er i større grad rettet mot her-og-nå og framtida, og med mer vekt på måloppnåelse og handlingsorientering. Bruk av veiledning eller coaching tilpasses hovedsakelig til situasjon og kontekst, og til individ- og gruppe.

    I dagens samfunn legges det stor vekt på enkeltmenneskets ansvar for og mulighet til livslang læring og utvikling. Det er derfor viktig å kunne legge til rette slik at alle mennesker får muligheter til å ta i bruk hele sitt potensiale på en best mulig måte. Studiet skal bidra til å styrke og utvikle faglige og menneskelige kvaliteter som veileder og coach.; I studiet vektlegges egentrening i studentgrupper og i reelle situasjoner. Treningen og erfaringen skal bidra til utvikling av handlingskompetanse i veiledning og coaching. Gjennom teoretisk og forskningsbasert kunnskap,;erfaringsutveksling og analyse av praksisvirkeligheten, skal studiet bidra til å sette fokus på refleksjon og utvikling på individ-, gruppe- og organisasjonsnivå.

    Formålet med studiet er å kvalifisere for veiledning og coaching på individ-, gruppe- og organisasjonsnivå. Dette innebærer blant annet å fremme kompetanse og legge til rette for utviklingsarbeid i offentlig og privat virksomhet. Studiet gir også relevant kompetanse for ledere på ulike nivåer.

  • Target group

    Målgruppe for studiet er personer med høgere utdanning som arbeider med undervisning, veiledning og coaching, eller har lederoppgaver i offentlig og privat virksomhet.

  • Admission requirements

    Opptakskrav er treårig utdanning på høgskolenivå eller tilsvarende, og minst ett års relevant yrkespraksis etter fullført utdanning.

    Det gis tilleggspoeng (maksimalt 1,5 poeng) for utdanning innenfor helse- og sosialfag, pedagogikk eller psykologi utover minstekravet.

    Det gis tilleggspoeng (maksimalt 2,5 poeng) for relevant yrkespraksis utover minstekravet. Relevant yrkespraksis er yrkespraksis med som innebærer veiledning av elever, pasienter, klienter eller lignende.

    For rangeringsregler vises det til Forskrift om opptak til studier ved OsloMet – storbyuniversitetet.

    Se opptaksforskriften på lovdata.no.

    ;

    Emnene må gjennomføres i rekkefølge slik at gjennomført og bestått VEIC7100 eller tilsvarende er en forutsetning for å fortsette på VEIC7200 og videre VEIC7300

    Studenter som har avlagt og bestått eksamen i studiene Coaching og relasjonsledelse (CORO) og Veiledning og coaching (VCOO), emnene CORO7100 eller VCOO7100 og CORO7200 eller VCOO7200, kan søke fritak for hhv emnene VEIC7100 og VEIC7200.; Opptakskravene til dette studiet (VEIC) må oppfylles.

  • Learning outcomes

    Studiet skal bidra til utvikling av handlingskompetanse som veileder og coach. Kompetansen omfatter kunnskap om grunnlag for å planlegge, begrunne, gjennomføre, vurdere og reflektere over veiledning og coaching i en-til-en- situasjoner, i grupper, på ulike arenaer og i endrings- og utviklingsarbeid.

    Etter fullført studium har kandidaten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Kandidaten:

    • har kunnskap om og forståelse for ulike prosesser i veiledning og coaching i forhold til individ, gruppe og i endrings- og utviklingsarbeid
    • har teoretisk og forskningsbasert kunnskap i veiledning og coaching i forhold til individ, grupper, ulike arenaer og endrings- og utviklingsprosesser

    Ferdigheter

    Kandidaten:

    • kan anvende veiledning og coaching i kompetanseutvikling og læringsprosesser
    • kan anvende veiledning og coaching i arbeid med konflikter og samarbeidsproblematikk
    • kan analysere og vurdere egen kompetanse som veileder og coach

    Generell kompetanse

    Kandidaten:

    • kan tilegne informasjon og kunnskap gjennom bruk av kilder
    • har innsikt i og forståelse for etiske utfordringer og overveielser i veiledning og coaching
    • kan gjennomføre litteratursøk og anvende nyere relevante forskningsresultater
  • Content and structure

    Ingen info

    Optional course Spans multiple semesters
  • Teaching and learning methods

    Kunnskap

    Studenten har

    • avansert kunnskap innenfor økonomistyring og spesialisert innsikt i økonomistyring i offentlig sektor
    • kunnskap om budsjettering og mål- og resultatstyring og kan anvende dette på nye områder innenfor offentlig virksomhet
    • kan analysere faglige problemstillinger med utgangspunkt i økonomistyringsfagets historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet

    Ferdigheter

    Studenten kan

    • analysere eksisterende teorier, metoder og fortolkninger innenfor økonomistyringsfaget og arbeide selvstendig med praktisk og teoretisk problemløsning med relevans for offentlig sektor
    • analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer i økonomistyring i offentlig sektor
    • gjennomføre et selvstendig, avgrenset forsknings- eller utviklingsprosjekt under veiledning og i tråd med gjeldende forskningsetiske normer
  • Work requirements

    Arbeidskravene skal bidra til refleksjon og læring, og bidra til at studentene er aktive og medansvarlige for egen studieprogresjon. Alle arbeidskrav må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen. Arbeidskrav skal være levert/utført innen fastsatte frister. Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for å innfri arbeidskrav. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, kan få forlenget frist. Ny frist for å innfri arbeidskrav avtales i hvert enkelt tilfelle med den aktuelle læreren.

    Arbeidskrav vurderes til «godkjent» eller «ikke godkjent». Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen «ikke godkjent», har anledning til én ny innlevering. Studenten må da selv avtale ny innlevering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. Studenter som ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen og som ikke har dokumentert gyldig årsak, får ingen nye forsøk. Nærmere informasjon om arbeidskrav finnes i den enkelte emneplan.

  • Assessment

    Innlevering av eksamensoppgave er ved avslutning av hvert emne. For informasjon om bruk av sensor, se de enkelte emneplanene.

    Det kan klages over karakterfastsetting og på formelle feil i samsvar med bestemmelsene i lov om universiteter og høyskoler, jf. også forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet.

    Studentens rettigheter og plikter ved evt. ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet -;storbyuniversitetet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen.

  • Other information

    Deltakerne skal i grupper på inntil tre personer levere et skriftlig arbeidskrav på 10-15 sider. Dersom arbeidskravet ikke er tilfredsstillende, må besvarelsen forbedres innen en kort frist fastsatt av faglærer. Arbeidskravet må være godkjent før man kan gå opp til eksamen.

    Vi viser til det som står om gruppearbeid i innledende del av programplanen under overskriften Arbeidskrav og obligatorisk deltagelse.