Programplaner og emneplaner - Student
VEIC7300 Coaching and Councelling in Different Arenas and in Change and Development Processes Course description
- Course name in Norwegian
- Veiledning og coaching på ulike arenaer og i endrings- og utviklingsprosesser
- Study programme
-
Counselling, Supervision and Coaching
- Weight
- 30.0 ECTS
- Year of study
- 2023/2024
- Curriculum
-
FALL 2023
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
After completing the course, the student should have the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:
Knowledge
The student
- can critically assess and identify strengths and weaknesses in how complex interventions are developed and evaluated
- can apply knowledge of relationships between person, activity and environment in the development of interventions
Skills
The student
- can identify and apply selected theories and models related to the development and evaluation of complex interventions
- can identify and describe elements and strategies for change in complex interventions to understand which mechanisms contribute to the desired outcome
- can critically assess the quality of interventions and programs that aim to promote participation in work and everyday life
- can master systematic work and critical reflection on own and others' development and evaluation of interventions
- can discuss how frameworks for the development and evaluation of complex interventions can be used to promote participation in everyday and working life
General competence
The student
- can apply different types of frameworks to assess, adapt, develop and/or evaluate complex interventions
Required preliminary courses
Etter gjennomført emne beskrives studentens kunnskap, ferdigheter og generelle kompetanse slik:
Kunnskap
Studenten:
- kan anvende undersøkende og eksperimenterende metoder i praktiske prosesser
- har kunnskap om problemstillinger knyttet til form, materialvalg, teknikk, teknologi, bærekraft og mangfold
Ferdigheter
Studenten:
- skal anvende og synliggjøre kompetanse innen fremtidsrettet konsept og design
- skal utvikle egen identitet med eksperimentering i materialer og teknikker
Generell kompetanse
Studenten:
- kan reflektere, analysere og se sammenhengen mellom konsept, materialer, funksjon, teknikk i en designfaglig arbeidsprosess
- kan eksperimentere og tenke nytt når det kommer til faglig identitet og uttrykk
Learning outcomes
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
· har kunnskap om forholdet mellom praksis og teori i utforskningen av et designområde
· har kunnskap om konseptutvikling og design, prosess og produkt
· kan anvende relevant moteteori, vitenskapsteori og forskningsdesign muntlig og skriftlig
Ferdigheter
Studenten
· kan strukturere og ferdigstille et eget prosjekt med en klart formulert problemstilling
· kan utvikle et selvstendig designkonsept og se dette i en samfunnsmessig kontekst
· kan planlegge, velge ut, anvende relevant teori og gjennomføre et designprosjekt
· kan anvende vitenskapsteori og forskningsdesign
Generell kompetanse
Studenten
· kan gjennomføre og selvstendig utvikle ulike designprosjekt
· har innsikt i bruk av media, teknologi, materialer, redskaper og teknikker
· har innsikt i og kan reflektere over kreativ, kommersiell motedesign og produksjon
· skal kunne bidra gjennom egen praksis til bærekraftig utvikling av eget fagfelt
· har oppøvet evne til kritisk tenkning
Content
5 studiepoeng overlapp mot KDM3300.
Teaching and learning methods
Arbeidet vil i hovedsak foregå i form av selvstendig arbeid, eller gruppearbeid i veiledningssituasjoner og gjennom prosessorientert skriving knyttet til forskningsdesign. Studenten har ansvar for egen læring, organisering og gjennomføring av arbeidet.
Emnet går over om lag tolv uker.
Course requirements
Obligatorisk tilstedeværelse i minimum fem veiledninger og seminarer.
Se aktuelle undervisningsplanen for nærmere informasjon om arbeidskrav.
Assessment
Eksamen i emnet er todelt:
1. Praktisk og skriftlig arbeid (teller 60 prosent av totalkarakter):
· Et praktisk skapende arbeid.
· Et reflekterende og analyserende skriftlig arbeid (maks 7000 ord).
Besvarelsen skal følge retningslinjer for oppgaveskriving og relevant pensum skal anvendes i besvarelsen.
2. Muntlig presentasjon (teller 40 prosent av totalkarakter):
Eksamensresultatet av del 1 kan påklages. Eksamensresultatet av del 2 kan ikke påklages.
Begge eksamensdelene må være vurdert til karakter E eller bedre for at studenten skal kunne få endelig bestått karakter.
Fravær - ikke bestått
Studenter som på grunn av gyldig fravær ikke avlegger eksamen, eller som får vurderingen F på bacheloroppgaven, kan melde seg opp til ny/utsatt eksamen.
Ved fremstilling til utsatt eksamen skal bacheloroppgaven som ble vurdert til F til ordinær eksamen, være vesentlig forbedret/bearbeidet.
Ved fremstilling til ny eksamen innleveres bacheloroppgaven etter nærmere avtale med fakultetsadministrasjonen.
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler er tillatt under del 1, Praktisk og skriftlig arbeid, så lenge regler for kildehenvisning følges.
Grading scale
I forbindelse med avsluttende vurdering benyttes en karakterskala fra A til E for bestått (A er høyeste karakter og E er laveste) og F for ikke bestått.
Examiners
Begge eksamensdelene skal vurderes av intern og ekstern sensor.