EPN-V2

VEIC7200 Coaching and Councelling in Groups Course description

Course name in Norwegian
Veiledning og coaching i grupper
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2022/2023
Course history
Curriculum
SPRING 2023
Schedule
  • Introduction

    Emnet har hovedfokus på veiledning og coaching i gruppe. Det legges vekt på utvikling av faglige og personlige ferdigheter som stimulerer samspill og ressursutvikling hos gruppens medlemmer.; Studentene forventes å praktisere i rollen som gruppeveileder/- coach og reflektere over egen utvikling i denne sammenhengen

  • Required preliminary courses

    Studenten må ha gjennomført og bestått VEIC7100 eller tilsvarende.

  • Learning outcomes

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten har:

    • kunnskap om veilednings- og coachingprosesser i grupper
    • kunnskap om metoder og modeller i veiledning og coaching
    • kunnskap om samspillsprosesser, etiske utfordringer, konflikter og motstand i veiledning og coaching
    • kunnskap om gruppen som læringsarena

    ;

    Ferdigheter

    Studenten kan:

    • planlegge, gjennomføre og vurdere veiledning og coaching i grupper
    • reflektere over egen rolle som gruppeveileder/- coach

    ;

    Generell kompetanse

    Studenten kan:

    • utnytte gruppen som ressurs i veiledning og coaching
    • bidra til vekst og utvikling gjennom egnede kommunikasjonsferdigheter
    • reflektere over etiske forhold i veiledning og coaching
  • Content

    • veiledning og coachingkompetanse i grupper
    • planlegging, gjennomføring og vurdering av veilednings- og coachingprosesser i grupper;
    • metoder og modeller i veiledning og coaching
    • gruppen som læringsarena
    • samspillsprosesser og håndtering av konflikter og motstand i veiledning og coaching
    • etikk i veiledning og coaching i grupper

  • Teaching and learning methods

    Se punkt om arbeids- og undervisningsformer i programplanen

  • Course requirements

    Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

    1. Utarbeide 3-4 utviklingsmål og reflektere over egen utvikling. Disse justeres ut fra mål fra VEIC 7100. Studentene skal skrive et refleksjonsnotat over egen utvikling, og målene og refleksjonen deles i basisgruppen. Omfang: 500 ord +/- 10 %
    2. Planlegge, gjennomføre og vurdere to veilednings- eller coachingoppgaver i gruppe og føre logg fra disse. Omfang: 300 ord +/- 10 % per logg
    3. Studentene gjennomfører en oppgave i gruppe (2-4 studenter), hvor de drøfter og reflekterer rundt ulike aspekter i gruppeveiledning knyttet til egne erfaringer, innsikt og oppdagelser. Gruppen dokumenterer sitt arbeid i form av en felles oppsummeing og fremlegg for medstudenter. Omfang felles oppsummering 15-30 minutter per gruppe.
    4. ;Delta i basisgrupper der det fokuseres på ulike utfordringer i veiledning og coaching. Det kreves minimum 80 % tilstedeværelse i basisgruppen dersom ikke annet er avtalt med veileder/kontaktlærer.

    Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides én gang.

  • Assessment

    Skriftlig prosjekteksamen i gruppe:;I eksamensbesvarelsen skal studentene analysere og drøfte veilednings- eller coachingforløp de har gjennomført med ei gruppe eller et team. Eksamensbesvarelsen skal vise planlegging, gjennomføring og refleksjon over veilednings- eller coachingforløpet, og være knyttet opp mot relevant teori. Omfang: 4200-5000 ord.

    ;

    Ny/utsatt eksamen

    Ny/utsatt eksamen gjennomføres som ved ordinær eksamen. Dersom det ikke kan dannes gruppe/grupper avlegges eksamen som individuell eksamen. Ved resultat ikke bestått på én eksamensdel avlegges ny eksamen kun i denne delen.

    Skriftlig prosjekteksamen er en praksisrelatert oppgave. Til første ny/utsatt eksamen leveres omarbeidet versjon av prosjektoppgaven. Ved senere forsøk leveres ny prosjektoppgave.

  • Permitted exam materials and equipment

    Alle tilgjengelige.

  • Grading scale

    Gradert karakter A-F

  • Examiners

    Det benyttes en ekstern og en interne sensor. Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.