EPN-V2

VEIC7200 Coaching and Councelling in Groups Course description

Course name in Norwegian
Veiledning og coaching i grupper
Study programme
Counselling, Supervision and Coaching
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2022/2023
Curriculum
SPRING 2023
Schedule
Course history

Introduction

Emnet har hovedfokus på veiledning og coaching i gruppe. Det legges vekt på utvikling av faglige og personlige ferdigheter som stimulerer samspill og ressursutvikling hos gruppens medlemmer.; Studentene forventes å praktisere i rollen som gruppeveileder/- coach og reflektere over egen utvikling i denne sammenhengen

Required preliminary courses

Studenten må ha gjennomført og bestått VEIC7100 eller tilsvarende.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har:

  • kunnskap om veilednings- og coachingprosesser i grupper
  • kunnskap om metoder og modeller i veiledning og coaching
  • kunnskap om samspillsprosesser, etiske utfordringer, konflikter og motstand i veiledning og coaching
  • kunnskap om gruppen som læringsarena

;

Ferdigheter

Studenten kan:

  • planlegge, gjennomføre og vurdere veiledning og coaching i grupper
  • reflektere over egen rolle som gruppeveileder/- coach

;

Generell kompetanse

Studenten kan:

  • utnytte gruppen som ressurs i veiledning og coaching
  • bidra til vekst og utvikling gjennom egnede kommunikasjonsferdigheter
  • reflektere over etiske forhold i veiledning og coaching

Content

  • veiledning og coachingkompetanse i grupper
  • planlegging, gjennomføring og vurdering av veilednings- og coachingprosesser i grupper;
  • metoder og modeller i veiledning og coaching
  • gruppen som læringsarena
  • samspillsprosesser og håndtering av konflikter og motstand i veiledning og coaching
  • etikk i veiledning og coaching i grupper

Teaching and learning methods

OPPDATERT PENSUMLISTE FINNER DU I "OM EMNET" (IKKE NEDERST I EMNEBESKRIVELSEN).

Studentene tilegner seg i dette emnet det nødvendige matematikkgrunnlaget for de andre emnene i studiet og lærer å knytte matematikkunnskapene til problemstillinger innen samfunns- og bedriftsøkonomi. Emnet sikter mot å utvikle studentenes evne til logisk og analytisk tenkning. Dette skal gi grunnlag for å forstå matematisk modellering i økonomiske sammenhenger og for å kunne arbeide med problemorienterte oppgaver.

Course requirements

Ingen forkunnskapskrav.

Assessment

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskaper

  • kunnskaper i matematikk innen grunnleggende algebra, funksjoner i en og to variable, finansmatematikk og integrasjon

Ferdigheter

  • gjennomføre et bredt spekter av algebraiske operasjoner, inkludert løsning av ulikheter, likninger og systemer av likninger
  • analysere énvariabel funksjoner som polynomfunksjoner, rasjonale funksjoner, eksponentialfunksjoner, logaritmiske funksjoner og kombinasjoner av disse. Analysen omfatter: nullpunkter, asymptoter, grenseverdier, kontinuitet, derivasjon (inkludert implisitt derivasjon), ekstremverdiproblemer og elastisiteter
  • analysere forskjellige funksjoner av flere variabler (inkludert Cobb-Douglasfunksjoner og funksjoner med eksponential- og logaritmeelementer). Analysen omfatter å finne og klassifisere stasjonære punkter, finne maksimum og minimum på et avgrenset område og finne maksimum og minimum under bibetingelser, inkludert anvendelser av Lagranges metode
  • analysere aritmetiske og geometriske rekker, analysere konvergens av geometriske rekker og bestemme summen av konvergente uendelige geometriske rekker
  • løse problemer innenfor finansmatematikk, inkludert annuiteter, nedbetaling av lån, oppsparingsannuiteter og nåverdi
  • anvende grunnleggende integralregning i tilknytning til de funksjonstypene som inngår

Generell kompetanse

Studenten kan lese matematisk formulert faglitteratur og er trent i logisk og analytisk tenkning.

Permitted exam materials and equipment

Tre timer forelesninger i plenum per uke. Oppgaveløsing under veiledning av studentassistenter. Undervisningen starter etter at forkurset i matematikk er avsluttet.

Grading scale

Ingen arbeidskrav/obligatoriske aktiviteter.

Examiners

Individuell skriftlig eksamen på fire timer i slutten av semesteret.