EPN-V2

Innføring i spesialpedagogikk Programplan

Engelsk programnavn
Introduction to Special Needs Education
Gjelder fra
2025 HØST
Studiepoeng
30 studiepoeng
Varighet
2 semestre
Programhistorikk

Innledning

I flere av studiets emner inngår arbeidskrav som må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen i emnet. Dette kan f.eks. være tester, innleveringer, prosjektoppgaver, muntlige presentasjoner og gruppearbeid. Arbeidskravene er med på å støtte opp om emnets læringsutbytte, både ved at studentene blir trenet gjennom selve arbeidet med disse oppgavene og ved at arbeidskravene ofte sørger for at studentene tilegner seg ferdigheter og kunnskaper som ikke blir testet under selve eksamenen. Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter framgår av den enkelte emneplan.

Målgruppe

Vurderingsformene i studiet varierer fra emne til emne og omfatter blant annet skriftlige arbeider (oppgaver), mappevurderinger, muntlige presentasjoner, hjemmeeksamen og skriftlig skoleeksamen. Det gis enten graderte karakterer fra A til E for bestått og F for ikke bestått, eller bestått/ikke bestått. Vurderingsform, vurderingsuttrykk og sensorordning framgår i den enkelte emneplan.

Vurdering og sensur er i samsvar med bestemmelsene om vurdering i Lov om universiteter og høgskoler og i Forskrift om studier og eksamen ved OsloMet.

Eksamensoppgaven utarbeides normalt på norsk, og eksamen besvares på norsk (eventuelt dansk eller svensk). Dersom undervisningen foregår på engelsk, vil oppgaven bli utarbeidet på engelsk. Studentene vil normalt kunne velge om de da ønsker å besvare på norsk (eventuelt dansk eller svensk) eller engelsk, men ved enkelte eksamener vil det være krav om å besvare på engelsk.

Dersom man har fått ikke bestått på prosjekt-/semesteroppgave på 10 studiepoeng eller mer med egenutformet problemstilling, kan man levere omarbeidet versjon til sensur én gang dersom ikke annet fremgår av emneplanen. Ved forbedring av bestått karakter på slike oppgaver, må man derimot levere ny oppgave med ny problemstilling. For prosjekt-/semesteroppgaver som utgjør mindre enn 10 studiepoeng, må man alltid levere ny oppgave med ny problemstilling dersom du skal ta opp eksamen, også ved ikke bestått. Se forskrift om studier og eksamen ved OsloMet, § 6-9.

Hjelpemidler ved eksamen

Hjelpemidler som tillates brukt under eksamen går frem av den enkelte emneplan. I emner hvor kalkulator er oppgitt som tillatt hjelpemiddel, gjelder følgende regler:

• Kalkulatoren skal utgjøre en enkelt gjenstand og ha lommeformat.

• Kalkulatoren må ikke ha mulighet for kommunikasjon med andre dataenheter.

• Kalkulatoren tillates ikke koblet til strømnett.

• Kalkulatoren skal ikke avgi lyd.

• Kalkulatoren skal ikke kunne utføre symbolske beregninger, så som derivasjon av funksjonsuttrykk osv.

Det er studentens ansvar å påse at minnet er tømt før eksamen. Dette kan bli kontrollert på eksamen, og hvis minnet ikke er tømt, blir dette å regne som fusk eller forsøk på fusk. Se universitetets regler om fusk/forsøk på fusk.

Studenter som har behov for å bruke tospråklige ordbøker ved eksamen, må søke fakultetet om dette dersom ordbok ikke er oppført i den aktuelle emneplanen som et generelt hjelpemiddel ved eksamen. Søknadsskjema og informasjon om frister med mer vil finnes på fakultetets nettsider.

Opptakskrav

Krav for å bli statsautorisert revisor

De som har fått opptak til studieretning regnskap og revisjon - MRR tildeles mastergrad i regnskap og revisjon ved bestått studium. Oppnådd mastergrad i regnskap og revisjon med karakteren C eller bedre på alle eksamener som fremgår av vitnemålet på det 2-årige studiet, inkludert masteroppgaven, tilfredsstiller kravet til formell utdanning for å søke om godkjenning som statsautorisert revisor hos Finanstilsynet. Se Finanstilsynets nettsider for detaljert informasjon om karakterkrav og øvrige krav for å søke autorisasjon, samt informasjon om overgangsregler.

Det gis ikke anledning til å levere ny eller forbedret masteroppgave når masteroppgaven er bestått med karakteren E eller bedre. Se unntak i forskrift om studier og eksamen ved OsloMet, § 6-9 for studenter med profil regnskap og revisjon, som har fått vurdert masteroppgaven til D eller E. De kan levere ny masteroppgave på nytt grunnlag én gang.

Mastergrad i regnskap og revisjon på grunnlag av siviløkonomutdanning

Studenter som allerede har en mastergrad i økonomi og administrasjon kan søke om å få innpasset emner fra sin mastergrad inn i mastergraden i regnskap og revisjon. Det kan innpasses inntil 60 studiepoeng. Fagsammensetningen fra tidligere avlagt grad avgjør hvor mange studiepoeng som kan innpasses og hvor lang tid man må bruke på mastergraden i regnskap og revisjon.

Innpassing av masteroppgave fra tidligere avlagt grad i økonomi og administrasjon

For studenter som allerede har en siviløkonomutdanning, er det mulig å søke om å få innpasset tidligere avlagt masteroppgave i mastergraden i regnskap og revisjon (vedtak i universitetsstyret, sak 28-2020). Det vil foretas en faglig vurdering om tidligere masteroppgave er relevant for fagkretsen innen regnskap og revisjon.

Endringer i programplanen

Det tas forbehold om endringer i programplanen, som følge av f.eks. forskriftsendringer. Endringer i pensum forekommer også, og vi anbefaler at studentene venter med å kjøpe lærebøker til de har fått bekreftet pensum ved undervisningsstart. Emneplanene vedtas for ett studieår om gangen, slik at det vil være den nyeste emneplanen som gjelder ved førstkommende ordinære eksamen og påfølgende kontinuasjonseksamen (ny/utsatt eksamen).

Læringsutbytte

Emne 2 Pedagogisk veiledning i skolen skal gi studenten inngående kunnskap om veiledning i skolens profesjonelle fellesskap. Sentrale temaer er profesjonsutvikling, systematisk lærings- og utviklingsarbeid i skolen som organisasjon og konflikthåndtering. I emnet vil studenten får inngående kunnskap om tilrettelegging og ledelse av felles læringsprosesser i skolens utviklingsarbeid. Studenten vil også få erfaring med å observere og gjøre egne erfaringer knyttet til både individuell- og gruppeveiledning i profesjonsfellesskapet. Det kreves at kandidatene utfordrer seg selv til å videreutvikle egen kompetanse gjennom aktivt utviklingsarbeid i skolen.

Emne er på masternivå og kan etter søknad innpasses i masterstudium i skolerettetutdanningsvitenskap.

Innhold og oppbygging

Målgruppe for studiet er lærere i grunnskole og videregående opplæring.

Valgfritt emne Løper over flere semestre

Arbeids- og undervisningsformer

For å søke på dette programmet må man ha godkjent lærerutdanning som kvalifiserer for undervisning i skolen. Søkere må kunne dokumentere til sammen 60 studiepoeng i pedagogikk/pedagogikk og elevkunnskap (PEL). For å bli tatt opp på emne 2 må man ha gjennomført (men ikke nødvendigvis bestått) emne 1.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har:

  • bred kunnskap om læreres profesjonelle utvikling 
  • inngående kunnskap om teori og forskning om skolen som lærende organisasjon
  • inngående kunnskap om veiledning som strategi for individuelle og kollektive læringsprosesser i profesjonsfelleskapet
  • bred kunnskap om medvirkning, om det å håndtere konflikter og mellommenneskelige spenninger i utviklingsarbeid 

Ferdigheter

Studenten kan:

  • anvende veiledning som strategi i skolens profesjonsfellesskap
  • planlegge, begrunne, gjennomføre og kritisk analysere kommunikasjons- og læringsprosesser i veiledning
  • analysere og kritisk reflektere over teori og forskning knyttet til profesjonsveiledning og veiledning av utviklingsprosesser i skolen
  • på en selvstendig måte legge til rette for at deltagere i utviklingsprosesser veileder hverandre 
  • kritisk analysere og reflektere over skolens profesjonsfellesskap som læringsarena 
  • kan vurdere sin egen veiledningspraksis i samsvar med profesjonsetiske normer
  • på en selvstendig måte drive konflikthåndtering i et læringsfelleskap

Generell kompetanse

Studenten kan: 

  • planlegge, gjennomføre og evaluere veiledning av studenter, nyutdannede og erfarne kollegaer
  • reflektere kritisk over hvordan veiledning kan bidra til profesjonell kollektiv utvikling i en organisasjon 
  • bidra til kritisk refleksjon over veilederen som en aktør i organisasjonen og praksisfeltet 
  • reflektere kritisk over veiledning som strategi for utviklingsprosesser i organisasjonen
  • reflektere kritisk over det å håndtere enighet og uenighet i læringsfelleskapet
  • formidle resultater fra eget og andres forsknings- og utviklingsarbeid til studenter og kolleger
  • ta initiativ til nytenking og utvikling når det gjelder veiledning  

Vurdering og sensur

Studiet består av emne Pedagogisk veiledning i skolen, emne 2, 15 stp.