EPN-V2

SPIN7100 Basic Understanding of Special Needs Profession Course description

Course name in Norwegian
Grunnleggende forståelse for det spesialpedagogiske arbeidet
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Course history
  • Introduction

    Alle hjelpemidler er tillatt.

  • Required preliminary courses

    Gradert skala fra A til F

  • Learning outcomes

    Det benyttes en intern og en ekstern sensor.

  • Content

    Undervisning/forelesninger, gruppearbeid, individuelt studiearbeid, prosjektarbeid, prefleksjon og refleksjon, utprøvinger i praksis, litteraturstudier, rapportskriving, faglige dialoger, veiledning, bruk av IKT, læringsseminar/fremlegg

  • Teaching and learning methods

    Se programplanen.

  • Course requirements

    Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

    1. To skriftlige, individuelle oppgaver om egen læring og refleksjon over faglig innhold i emnet. Omfang: 300-700 ord per oppgave
    2. Disposisjon for eksamensoppgaven. Individuell oppgave, omfang 800 - 1200 ord eller en videologg på 3 - 5 minutter. Disposisjonen skal i tillegg presenteres og diskuteres med medstudenter i grupper på 3 - 5 studenter

    Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides én gang.

    Faglig aktivitet med krav om deltakelse

    Det er obligatorisk deltakelse på fellessamlinger. Fravær ut over 20 % kan unntaksvis kompenseres etter avtale med faglærer.

  • Assessment

    Muntlig eksamen i grupper* på 3 - 5 studenter. Under eksamen skal hver student presentere og reflektere over en spesialpedagogisk problemstilling eller tema knyttet til emnets faglige innhold. Refleksjonen skal være praksisrelatert og knyttet opp mot emnets læringsutbytte og relevant teori. Omfang: 10 - 15 minutter per student.

    *Det kan i særlige tilfeller søkes om å avlegge eksamen individuelt

  • Permitted exam materials and equipment

    Alle hjelpemidler er tillatt.

  • Grading scale

    I dette emnet får studentene en innføring i spesialpedagogiske tiltak knyttet til høyfrekvente spesialpedagogiske utfordringer. Studentene lærer å reflektere over hvordan aktuelle tiltak kan implementeres overfor barn og unge med særskilte behov. Videre blir studentene kjent med sentrale spesialpedagogiske samarbeidspartnere.

  • Examiners

    Bestått SP16100 eller tilsvarende.

  • Course contact person

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten har:

    • kunnskap om mestrings- og opplæringsstrategier i spesialpedagogisk arbeid
    • kunnskap om tilrettelegging for læring og utvikling for mennesker med spesielle opplæringsbehov
    • kunnskap om sentrale spesialpedagogiske samarbeidspartnere

    Ferdigheter

    Studenten kan:

    • implementere mestrings- og opplæringstiltak i spesialpedagogisk arbeid
    • tilrettelegge for læring og utvikling for mennesker med spesielle opplæringsbehov
    • finne fram til og kan kontakte relevante spesialpedagogiske samarbeidspartnere

    Generell kompetanse

    Studenten har:

    • evne til å bidra i utviklingen av en inkluderende skole i et mangfoldsamfunn
    • evne og motivasjon til fortsatt kompetanseutvikling