EPN-V2

SPIN7100 Basic Understanding of Special Needs Profession Course description

Course name in Norwegian
Grunnleggende forståelse for det spesialpedagogiske arbeidet
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Course history
  • Introduction

    Emnet legger vekt på å skape en grunnleggende forståelse for det spesialpedagogiske arbeidsfeltet. Det rettes særlig fokus mot rammefaktorer, sentrale begreper og etiske prinsipper. Emnet vil gi kunnskap om barn og unges utvikling og gi muligheter til å reflektere over ulike spesialpedagogiske tiltak.

  • Required preliminary courses

    Opptakskravet er generell studiekompetanse. Andre med spesiell interesse for fagområdet eller erfaring fra arbeid med mennesker med behov for spesiell tilrettelegging, kan tas opp etter individuell vurdering.

  • Learning outcomes

    Læringsutbytte

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • har kunnskap om rammefaktorer for det spesialpedagogiske arbeidet
    • har kunnskap om sentrale begreper i spesialpedagogisk arbeid
    • har kunnskap om læringsteorier og barn og unges utvikling

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan diskutere enkle observasjoner av barn og unges utvikling
    • kan reflektere over bruk av individuelle opplæringsplaner som hjelpemiddel i arbeidet
    • kan reflektere over ulike spesialpedagogiske tiltak i barnehage, skole og SFO

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan anvende etiske prinsipper i yrkesutøvelsen
    • viser forståelse for likeverdig opplæring for barn og unge med ulike behov
  • Content

    • rammer for det spesialpedagogiske arbeidsfeltet
    • etikk i likeverdig opplæring
    • læring og utvikling
    • sosialisering
    • tilpasset opplæring og spesialpedagogisk hjelp på ulike arenaer
    • individuelle opplæringsplaner
    • utfordringer i et inkluderende og kulturelt mangfoldig samfunn

  • Teaching and learning methods

    Se punkt om arbeids- og undervisningsformer i programplanen.

  • Course requirements

    Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

    1. To skriftlige, individuelle oppgaver om egen læring og refleksjon over faglig innhold i emnet. Omfang: 300-700 ord per oppgave
    2. Disposisjon for eksamensoppgaven. Individuell oppgave, omfang 800 - 1200 ord eller en videologg på 3 - 5 minutter. Disposisjonen skal i tillegg presenteres og diskuteres med medstudenter i grupper på 3 - 5 studenter

    Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides én gang.

    Faglig aktivitet med krav om deltakelse

    Det er obligatorisk deltakelse på fellessamlinger. Fravær ut over 20 % kan unntaksvis kompenseres etter avtale med faglærer.

  • Assessment

    Muntlig eksamen i grupper* på 3 - 5 studenter. Under eksamen skal hver student presentere og reflektere over en spesialpedagogisk problemstilling eller tema knyttet til emnets faglige innhold. Refleksjonen skal være praksisrelatert og knyttet opp mot emnets læringsutbytte og relevant teori. Omfang: 10 - 15 minutter per student.

    *Det kan i særlige tilfeller søkes om å avlegge eksamen individuelt

  • Permitted exam materials and equipment

    Alle hjelpemidler er tillatt.

  • Grading scale

    Eksamen vurderes til bestått/ikke bestått. Det gis individuelle karakterer.

  • Examiners

    Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.

  • Course contact person

    Børge Skåland