Programplaner og emneplaner - Student
SPIN7200 Groups with Special Educational Needs: Learning and Development Course description
- Course name in Norwegian
- Læring og utvikling for grupper med særskilte opplæringsbehov
- Study programme
-
Introduction to Special Needs Education
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emnet har fokus på ulike typer lærevansker hos barn og unge. Det legges vekt på evnen til å se muligheter og utfordringer i et individ- og systemperspektiv. Studenten skal kunne anvende teori og vise evne til kritisk tenkning ved vurdering av ulike tiltak og opplæringsbehov
Required preliminary courses
Bestått emne SPIN7100 eller tilsvarende.
Learning outcomes
Læringsutbytte
Etter fullført studium har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten:
- har kunnskap om barn og unges psykososiale miljø
- har kunnskap om ulike lærevansker hos barn og unge
- har forståelse for ulike spesialpedagogiske problemstillinger
Ferdigheter
Studenten:
- kan reflektere over ulike opplæringstiltak
- har et kritisk og grundig forhold til systematisk arbeid
- kan anvende individuelle opplæringsplaner som er hjelpemiddel i arbeidet
- kan diskutere aktuelle tiltak i samarbeid med andre faggrupper
Generell kompetanse
Studenten:
- har generell kompetanse i å anvende kunnskap og ferdigheter på selvstendig vis og i ulike situasjoner gjennom å vise samarbeidsevne, ansvarlighet, evne til kritisk tenkning i gruppesamarbeid og praktiske situasjoner
- kan anvende teori i vurdering av praktiske situasjoner
Content
Lectures, project work (individually or in groups [of max. four students]), supervision, presentations, exercises.
Teaching and learning methods
Se punkt om arbeids- og undervisningsformer i programplanen.
Course requirements
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
- To skriftlige, individuelle oppgaver om egen læring og refleksjon over faglig innhold i emnet. Omfang 500 - 800 ord per oppgave.
- Individuell muntlig formidling av den planlagte eksamensoppgaven i gruppe. Omfang: 10-20 minutter. Ved sykdom kan annen dokumentasjonsform avtales.
Arbeidskrav som ikke blir godkjent, kan omarbeides én gang.
Faglig aktivitet med krav om deltakelse
Det er obligatorisk deltakelse på fellessamlinger og i grupper. Fravær ut over 20 % kan unntaksvis kompenseres etter avtale med faglærer.
Assessment
Individuell prosjekteksamen. Arbeid med eksamensoppgaven foregår gjennom hele emnet og innlevering av besvarelsen er ved avslutning av emnet.
I eksamensoppgaven skal studenten reflektere over tiltak knyttet til læring og utvikling for grupper med særskilte opplæringsbehov. Oppgaven skal ta utgangspunkt i en relevant problemstilling og være knyttet opp mot relevant spesialpedagogisk teori. Omfang: 2500-3500 ord.
Ny/utsatt eksamen
Eksamen er en praksisrelatert oppgave. Til første ny/utsatt eksamen leveres omarbeidet versjon av eksamensoppgaven. Ved senere forsøk leveres ny eksamensoppgave.
Permitted exam materials and equipment
Alle tilgjengelige
Grading scale
The objective of the course is to strengthen students’ ability to contribute to and manage value creation in organisations. This is an introductory course covering key subjects that enable students to understand value creation, the operation of and challenges facing organisations. The intention is for students to gain a basic understanding of what an enterprise is and how it works. Key subjects covered in the course include management, strategy, finance, organisation and entrepreneurship.
Examiners
Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.
Course contact person
After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:
Knowledge
The student is capable of:
- understanding how organisations create value
- explaining key management and organisation principles
- explaining and understanding the main elements of business economics
- performing a basic interpretation and analysis of accounts and budgets
- explaining key terms linked to innovation and entrepreneurship
- identifying the possibilities and challenges associated with starting your own enterprise
- explaining basic marketing terms
Skills
The student is capable of:
- familiarising themselves with and understanding how an enterprise works
- performing profitability analyses and assessing financial risk
- devising a business or project plan
- exercising awareness of an enterprise’s ethical challenges and corporate social responsibility ;
General competence
The student is capable of:
- familiarising themselves with an enterprise and working life
- addressing financial, ethical and social considerations
- seeing the interdisciplinary context across an organisation