Programplaner og emneplaner - Student
SPIN7200 Groups with Special Educational Needs: Learning and Development Course description
- Course name in Norwegian
- Læring og utvikling for grupper med særskilte opplæringsbehov
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Course history
-
- Programme description
-
Introduction
Til del 1 Vurdering i praksis.
For praksisstudier er det krav om 80 % tilstedeværelse i teori, aktiviteter og praksisforberedende undervisning som er merket obligatorisk i timeplan, samt 90 % tilstedeværelse i selve praksisperioden. Studenten fyller ut egenpresentasjonsskjema til praksisstart, turnusplan i løpet av første praksisuke og egenvurderingsskjema seneste to virkedager før avtalt midt- og sluttvurdering. Andre obligatoriske aktiviteter som inngår i totalvurderingen av emnet er:
- Planlegge, utarbeide, presentere og levere en plan og gjennomføre veiledning av en gruppe fortrinnsvis 1. års studenter, i samarbeid med praksisveileder og kontaktlærer (inspirasjonspraksis).
-
Required preliminary courses
Kombinert vurdering.
Del 1 Vurdering i praksis.
Vurderingen tar utgangspunkt i læringsutbyttet for emnet, kriterier for ikke bestått praksis, kriterier for skikkethetsvurdering og obligatoriske aktiviteter gjennom hele emnet. I praksisperioden kreves det minimum 90 % tilstedeværelse for bestått praksis. For mer informasjon se generell del av programplanen om vurdering i praksis.
Ved ikke bestått tas hele praksisperioden og tilhørende krav på nytt.
Del 2 Individuell hjemme eksamen.
- Tre dager
- Omfang 2500 ord (+/-10 %)
Del 1 og del 2 kan avlegges uavhengig av hverandre. Både Del 1 og del 2 må være bestått for å bestå emnet som helhet og gi uttelling i studiepoeng. Del 1 og del 2 framkommer på vitnemålet.
-
Learning outcomes
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
-
Content
- ulike typer lærevansker - årsaker og symptomer
- psykososiale vansker hos barn og unge
- psykisk utviklingshemning og livskvalitet
- språk-, lese- og skrivevansker
- spesialpedagogiske muligheter og utfordringer i et individ- og systemperspektiv
- pedagogiske tiltak på ulike opplæringsarenaer
- vansker innenfor autismespekteret
-
Teaching and learning methods
Del 1 Bestått-Ikke bestått.
Del 2 Gradert skala A-F.
Samlet resultat for de to delene gis vurderingsuttrykket A-F.
-
Course requirements
Del 1 Kontaktlærer godkjenner etter innstilling fra praksisveileder. Endelig vedtak om bestått/ikke bestått fattes av universitetet.
Del 2 Alle besvarelser vurderes av to sensorer.
Ekstern sensor benyttes regelmessig, og minimum ved hver tredje gjennomføring av emnet. Ved uttrekk av besvarelser til ekstern sensur skal uttrekket omfatte minimum 10 prosent av besvarelsene, men uansett ikke færre enn 5 besvarelser. Ved uttrekk skal ekstern sensors vurdering komme alle studentene til gode.
-
Assessment
SYKKPRA60x, SYKPRA60x og SYKDPRA60 er fullt overlappende.
-
Permitted exam materials and equipment
Alle tilgjengelige
-
Grading scale
Eksamen vurderes med bokstavkarakterer der A-E er bestått og F er ikke bestått
-
Examiners
Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.
-
Course contact person
Børge Skåland