EPN-V2

SPIN7200 Groups with Special Educational Needs: Learning and Development Course description

Course name in Norwegian
Læring og utvikling for grupper med særskilte opplæringsbehov
Study programme
Introduction to Special Needs Education
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Course history

Introduction

Se programplan om arbeidskrav og obligatoriske læringsaktiviteter.

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

  1. Testing av lesehastighet i forbindelse med studiestart
  2. Lesetreningsoppgaver tilpasset den enkelte students leseferdighetsnivå, minimum ti sider i uken spesifisert i undervisningsplanen, herunder føring av logg
  3. Retest av lesehastighet med samme type test som ved studiestart
  4. Et faglig refleksjonsnotat om egen lesetrening og utvikling, ca. 1000 ord. Leselogg legges ved og teller ikke i antall ord

Tolking fra skriftlig tekst til tale forutsetter svært gode lese- og tekstanalytiske ferdigheter. Arbeidskravene er derfor i stor grad knyttet til utvikling av leseferdigheter og utprøving av forskjellige lesestrategier knyttet til ulike mål ved lesing. Hvor mye studenten må trene på lesing, vil avhenge av hvilket nivå studenten er på. Formålet med arbeidskravene er å finne den enkeltes lesenivå og utvikle egen lese- og tekstanalytiske kompetanse.

Deltakelse i læringsaktiviteter:

  • 80 % deltakelse i obligatoriske læringsaktiviteter spesifisert i emnets undervisningsplan.

Required preliminary courses

Skrivesaker og papir.

Learning outcomes

Læringsutbytte

Etter fullført studium har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten:

  • har kunnskap om barn og unges psykososiale miljø
  • har kunnskap om ulike lærevansker hos barn og unge
  • har forståelse for ulike spesialpedagogiske problemstillinger

Ferdigheter

Studenten:

  • kan reflektere over ulike opplæringstiltak
  • har et kritisk og grundig forhold til systematisk arbeid
  • kan anvende individuelle opplæringsplaner som er hjelpemiddel i arbeidet
  • kan diskutere aktuelle tiltak i samarbeid med andre faggrupper

Generell kompetanse

Studenten:

  • har generell kompetanse i å anvende kunnskap og ferdigheter på selvstendig vis og i ulike situasjoner gjennom å vise samarbeidsevne, ansvarlighet, evne til kritisk tenkning i gruppesamarbeid og praktiske situasjoner
  • kan anvende teori i vurdering av praktiske situasjoner

Content

  • ulike typer lærevansker - årsaker og symptomer
  • psykososiale vansker hos barn og unge
  • psykisk utviklingshemning og livskvalitet
  • språk-, lese- og skrivevansker
  • spesialpedagogiske muligheter og utfordringer i et individ- og systemperspektiv
  • pedagogiske tiltak på ulike opplæringsarenaer
  • vansker innenfor autismespekteret

Teaching and learning methods

Se punkt om arbeids- og undervisningsformer i programplanen.

Course requirements

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

  1. To skriftlige, individuelle oppgaver om egen læring og refleksjon over faglig innhold i emnet. Omfang 500 - 800 ord per oppgave.
  2. Individuell muntlig formidling av den planlagte eksamensoppgaven i gruppe. Omfang: 10-20 minutter. Ved sykdom kan annen dokumentasjonsform avtales.

Arbeidskrav som ikke blir godkjent, kan omarbeides én gang.

Faglig aktivitet med krav om deltakelse

Det er obligatorisk deltakelse på fellessamlinger og i grupper. Fravær ut over 20 % kan unntaksvis kompenseres etter avtale med faglærer.

Assessment

Emnet inneholder følgende tema:

  1. Skrift og tale som ulike kommunikative modaliteter
  2. Utvikling av oversettelsesstrategier for tolking av skriftlig tekst til tale (tolking)
  3. Leseferdigheter og multimodal tekstanalyse
  4. Etikk i tolking fra skrift til tale
  5. Språksamarbeid om kontrastive aspekter knyttet til språk og kommunikasjon
  6. Språkarbeid - videreutvikling av tospråklige ferdigheter innen spesifikk fagterminologi, nyere språkutvikling, språklige registre, eget vokabular og språkføring

Permitted exam materials and equipment

Alle tilgjengelige

Grading scale

Eksamen vurderes med bokstavkarakterer der A-E er bestått og F er ikke bestått

Examiners

Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.

Course contact person

Børge Skåland