EPN-V2

SPIN7200 Groups with Special Educational Needs: Learning and Development Course description

Course name in Norwegian
Læring og utvikling for grupper med særskilte opplæringsbehov
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Course history
  • Introduction

    Avsluttende vurdering består av følgende individuelle eksamen: En praktisk prøve i tolking fra skrift til tale fra norsk til tolkespråket, varighet 10-15 minutter. Tema oppgis 30 minutter før vurderingen. Begrunnelse og karakter gis muntlig rett etter prøven.

    Ny/utsatt eksamen

    Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.

  • Required preliminary courses

    Det anvendes en karakterskala fra A til E for bestått (A er høyeste karakter og E er laveste) og F for ikke bestått.

    Vurderingskriterier

    • A: Fremragende prestasjon som klart utmerker seg gjennom svært god gjengivelse med de aller fleste nyanser intakt, samt naturlig flyt og hensiktsmessig tempo. Kandidatens stemmebruk er naturlig og forstyrrer ikke kommunikasjonen. Kandidaten bruker gjennomgående ulike gjengivelsesstrategier på en måte som er tilpasset teksten og situasjonens hensikt og ivaretar lytterperspektivet. Studenten anvender aktivt strategier som det er undervist i på emnet.
    • B: Meget god prestasjon med gjennomgående god gjengivelse og stor grad av nyanser intakt, samt overveiende grad av naturlig flyt og hensiktsmessig tempo. Kandidatens stemmebruk er naturlig og forstyrrer sjelden kommunikasjonen. Kandidaten bruker stort sett ulike strategier på en måte som er tilpasset teksten og situasjonens hensikt og ivaretar lytterperspektivet. Studenten anvender flere strategier som det er undervist i på emnet.
    • C: God prestasjon med en del nyanser intakt, for det meste naturlig flyt og hensiktsmessig tempo. Kandidatens stemmebruk stort sett naturlig og forstyrrer i liten grad kommunikasjonen. Kandidaten bruker til en viss grad ulike strategier på en måte som er tilpasset teksten og situasjonens hensikt og ivaretar lytterperspektivet. Studenten anvender delvis strategier som det er undervist i på emnet.
    • D: En akseptabel prestasjon som har enkelte vesentlige mangler bl.a. gjennom unøyaktigheter i gjengivelsen, samt ujevnt tempo. Kandidatens stemmebruk gjør at kandidaten framstår som såpass nølende/usikker eller overivrig/dominerende at det forstyrrer kommunikasjonen. Benytter i liten grad strategier for å ivareta lytteren. Studenten anvender få strategier som det er undervist i på emnet.
    • E: Prestasjonen tilfredsstiller de faglige minimumskravene men gjengivelsen preges av flere unøyaktigheter, samt sjenerende avvik i forhold til flyt og hensiktsmessig tempo. Kandidatens stemmebruk og bruk av gjengivelsesstrategier er forstyrrende for kommunikasjonen. Benytter få strategier for å ivareta lytteren. Studenten anvender ikke strategier som det er undervist i på emnet.
    • F: Prestasjonen tilfredsstiller ikke de faglige minimumskravene og kandidaten behersker ikke tolketekniske ferdigheter i en slik grad at han/hun mestrer situasjonen.
  • Learning outcomes

    TLK2100 og lesekompetanse i norsk og tolkespråket.

  • Content

    • ulike typer lærevansker - årsaker og symptomer
    • psykososiale vansker hos barn og unge
    • psykisk utviklingshemning og livskvalitet
    • språk-, lese- og skrivevansker
    • spesialpedagogiske muligheter og utfordringer i et individ- og systemperspektiv
    • pedagogiske tiltak på ulike opplæringsarenaer
    • vansker innenfor autismespekteret

  • Teaching and learning methods

    Emnet inneholder følgende tema:

    1. Skrift og tale som ulike kommunikative modaliteter
    2. Utvikling av oversettelsesstrategier for tolking av skriftlig tekst til tale (tolking)
    3. Leseferdigheter og multimodal tekstanalyse
    4. Etikk i tolking fra skrift til tale
    5. Språksamarbeid om kontrastive aspekter knyttet til språk og kommunikasjon
    6. Språkarbeid - videreutvikling av tospråklige ferdigheter innen spesifikk fagterminologi, nyere språkutvikling, språklige registre, eget vokabular og språkføring
  • Course requirements

    Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

    1. To skriftlige, individuelle oppgaver om egen læring og refleksjon over faglig innhold i emnet. Omfang 500 - 800 ord per oppgave.
    2. Individuell muntlig formidling av den planlagte eksamensoppgaven i gruppe. Omfang: 10-20 minutter. Ved sykdom kan annen dokumentasjonsform avtales.

    Arbeidskrav som ikke blir godkjent, kan omarbeides én gang.

    Faglig aktivitet med krav om deltakelse

    Det er obligatorisk deltakelse på fellessamlinger og i grupper. Fravær ut over 20 % kan unntaksvis kompenseres etter avtale med faglærer.

  • Assessment

    Masteroppgaven skal være et selvstendig vitenskapelig arbeid på der studenten må demonstrere innsikt i aktuell forskning og teorier, metoder og tilnærminger som er relevante for oppgavens tema og problemstilling.

    På grunnlag av godkjent skisse for masteroppgaven får hver student utnevnt veileder, eventuelt to veiledere (hovedveileder og biveileder). Veileder oppnevnes av faglig leder for studiet etter samråd med studenten. Det gis inntil 24 timer veiledning på masteroppgaven.

  • Permitted exam materials and equipment

    Alle tilgjengelige

  • Grading scale

    Se opptakskrav i programplanen. For å kunne levere masteroppgaven til avsluttende vurdering, må de øvrige emnene i studieprogrammet være bestått.

  • Examiners

    Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.

  • Course contact person

    Børge Skåland