EPN-V2

Realkompetansevurdering Programplan

Engelsk programnavn
Validation of Prior Learning
Gjelder fra
2021 HØST
Studiepoeng
15 studiepoeng
Varighet
1 semester
Programhistorikk

Innledning

Studiet Realkompetansevurdering er en videreutdanning på masternivå og skal kvalifisere studentene til arbeid med kartlegging, vurdering, dokumentasjon og verdsetting av voksnes realkompetanse samt veiledning av personer med rett til realkompetansevurdering.

Med realkompetanse menes både formell, uformell og ikke-formell kompetanse som er likeverdig med kompetanse oppnådd gjennom det norske utdanningssystemet. Erfaring, kunnskap og kompetanse bygges på flere steder og på ulike måter. Studiet omhandler en helhetlig vurdering av enkeltpersoners kompetanse som kvalifisering til arbeid eller som opptak til offentlig godkjente utdanninger.

Arbeidsmarkedet er i rask endring og dette fører til krav om kontinuerlig oppdatering av kompetanse både i arbeid og gjennom utdanningssystemet. Det er også et økende antall innvandrere som ikke har kompetanse fra det norske utdanningssystemet. Resultatet er en økning av søkere til utdanningstilbud på alle nivåer i utdanningssystemet med et annerledes utdannings- og erfaringsgrunnlag. Realkompetansevurdering er en metode og et system for å ivareta likeverdig vurdering av tilegnet kompetanse i forhold til krav som stilles for opptak til og gjennomføring av en offentlig godkjent utdanning.

Verdsetting av realkompetanse skjer som resultat av en prosess der flere aktører er involvert. Studiet vil derfor vektlegge et tett samarbeid mellom aktørene i realkompetansevurderingsprosessen som studentene er i kontakt med i sin arbeidshverdag.

Studieprogrammet kan inngå som del av aktuelle masterstudier. Interesserte må da søke om opptak til masterstudiet på ordinær måte, basert på de opptakskrav som gjelder for det enkelte studium. Det vil deretter kunne søkes om fritak for deler av masterstudiet på grunnlag av det gjennomførte og bestått studium i «Realkompetansevurdering». Det er opp til den institusjonen som tilbyr masterstudiet å vurdere og fatte vedtak om eventuelt fritak. Søknad om fritak vurderes på individuell basis.

Målgruppe

Kunnskaper i algebra og funksjonslære tilsvarende generell studiekompetanse

Opptakskrav

Kunnskaper

Studenten har kunnskaper i matematikk innen:

  • elementær algebra
  • enkel finansmatematikk
  • funksjonsanalyse for funksjoner av en og to variabler

Ferdigheter

Studenten kan

  • gjennomføre ulike algebraiske operasjoner, blant annet innen potensregning, brøkregning og renteregning
  • løse likninger og likningssystemer
  • analysere utvalgte problemer innen finansmatematikk: Nåverdi, sluttverdi, serielån og annuitetslån
  • analysere funksjoner av en variabel: Nullpunkter, maksimum og minimum, konkavitet og konveksitet, vendepunkter
  • regne ut elastisiteten til en funksjon av en variabel og tolke resultatet
  • analysere funksjoner av to variabler: Stasjonærpunkter, klassifisering av stasjonærpunkter, maksimum og minimum, optimering under en bibetingelse (Lagranges metode)

Generell kompetanse

Studenten

  • har oppøvd evnen til logisk og analytisk tenkning, samt kritisk vurdering
  • kan lese matematisk formulerte resonnementer innenfor relevant faglitteratur
  • har forståelse for matematikk som analytisk verktøy for å vurdere prosjekter i offentlig sektor
  • kan benytte matematikk i skriftlige fremstillinger

Læringsutbytte

Emnet har et omfang på ca. 40 timer. Det blir gjennomført i andre semester. Det legges stor vekt på løsning av oppgaver med eget oppgaveseminar, og undervisningen er basert på at studentene arbeider med oppgaver gjennom hele emnet.

Innhold og oppbygging

Ingen arbeidskrav.

Valgfritt emne Løper over flere semestre

1. studieår

1. semester

Arbeids- og undervisningsformer

Det blir avholdt en obligatorisk prøve i kvalifiseringskurset på 4 timer i slutten av andre semester.

Ny/utsatt prøve i kvalifiseringskurset har samme utforming som ordinær prøve, og blir gjennomført i første del av tredje semester.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Disse hjelpemidlene er tillatt ved prøven:

  • Enkel kalkulator som ikke kan programmeres eller vise grafikk.
  • Samling av formler som er godkjent for bruk i den videregående skolen og pensumlitteraturen, men ikke fasit til lærebok. Egne notater er ikke tillatt som hjelpemiddel.

Vurdering og sensur

Bestått-Ikke bestått.

Øvrig informasjon

Bestått prøve i kvalifiseringskurset er enn forutsetning for å gå opp til eksamen i samfunnsøkonomi. Det blir holdt intern sensur. Dersom prøven får "ikke bestått", blir oppgavesvaret sendt til ekstern sensor for ny vurdering.