Programplaner og emneplaner - Student
Realkompetansevurdering Programplan
- Engelsk programnavn
- Validation of Prior Learning
- Gjelder fra
- 2025 HØST
- Studiepoeng
- 15 studiepoeng
- Varighet
- 2 semestre
- Timeplan
- Her finner du et eksempel på timeplan for førsteårsstudenter.
- Programhistorikk
-
Innledning
Studiet retter seg mot søkere med minimum 3-årig utdanning/bachelorgrad fra universitet eller høgskole med relevant emnekrets for dette studiet. Masterstudiet egner seg spesielt godt for ingeniører med bakgrunn fra fagområder innen energi og miljø, bygg, maskin og elektro med ønske om spesialisering innen energi- og miljøproblematikk i bygg. Det vil være en fordel med basiskunnskaper i termodynamikk, strømningsteknikk og anvendt matematikk.
Studiet kvalifiserer for
- stillinger som krever kunnskap om hvordan byggets energibruk kan optimaliseres ved reguleringsteknikk og automasjon i bygg
- stillinger som krever kunnskap innen bygningsfysikk og bygningsdesign for å kunne gjøre helhetlige analyser og vurderinger for optimal energiomsetning
- stillinger innen forskning, utviklingsarbeid og analyser innen energi og miljø i bygg
- studiet kan bidra til kvalifikasjon som RIV (Rådgivende ingeniør varme-, ventilasjons- og sanitærteknikk)
- opptak til doktorgradsstudier innen byggrelaterte fagområder
Masterstudiet er også relevant videreutdanning for yrkesaktive ingeniører ansatt hos f.eks. RI, entreprenør, bygg- eller energiforvaltere samt leverandører innen tekniske installasjoner (varme, kjøling, ventilasjon og sanitærteknikk) og som har behov for økt kunnskap.
Deltidsstudiet følger samme emner og samme undervisning som heltids-studiet, og foregår derfor på dagtid, men er opprettet med tanke på de som er i arbeid og som ønsker å utvide sine faglige kvalifikasjoner.
Målgruppe
Følgende krav må oppfylles for å være kvalifisert søker:
Prioritet 1
- Godkjent lærerutdanning som kvalifiserer for undervisning i skolen
- Ansettelse som lærer i norsk i voksenopplæringen, etter Læreplanen i norsk for voksne innvandrere.
Prioritet 2 (ved ledig kapasitet etter prioritet 1)
- Godkjent lærerutdanning som kvalifiserer for undervisning i skolen
- Lærer som underviser voksne innvandrere i norsk i grunnskolen/Forberedende voksenopplæring (FVO), videregående opplæring, arbeidsmarkedsbedrifter, studieforbund, Kompetansepluss eller liknende.
Vitnemål og attest som bekrefter ansettelsesforholdet, må vedlegges.
Søkere rangeres etter karakterpoeng i lærerutdanningen.
Opptakskrav
Studiet vil veksle mellom forelesninger, gruppe- og samarbeidsbaserte undervisningsformer og legger vekt på både teoretisk og praktisk arbeid. Studiet er aktivitetsbasert og opplevelsesorientert. Undervisningen vil derfor både skje i klasserom, på ekskursjoner og på overnattingsturer. Som en del av studieopplegget inngår tilbud om en kanotur varighet av 3 dager. Studentene må selv dekke utgiftene til kanoleie på ca. 400kroner. Studentene må selv dekke utgifter til mat. Studenter som ikke har anledning til å reise på studietur, vil få alternativt opplegg.
Læringsutbytte
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav, deltakelse i bestemte faglige aktiviteter og tilstedeværelse i undervisning.
Arbeidskrav
Avsluttende vurdering tar utgangspunkt i innholdet i arbeidskravmappen.
1: Naturlekeplass. Gruppe arbeid med muntlig gruppepresentasjon 15 minutter og individuelt skriftlig notat på 1200 ord (+/- 10 %).
2: Planter: Objektsamling på inntil 20 objekter. Skriftlig notat 500 ord (+/- 10%).
3: Danning og livsmestring: Skriftlig notat 1200 ord (+/- 10%).
4: Friluftsliv: Fremlegg med bruk av bilder, film eller PowerPoint basert på erfaringer fra egne turer.
Faglige aktiviteter med krav om deltakelse
- Tilstedeværelse på alle fremlegg knyttet til mappebidrag.
- Delta på veiledninger der oppgaveteksten i mappeoppgaven krever dette.
- Turer, ekskursjoner og internasjonale prosjektaktiviteter som er angitt i semesterplanen
Krav til 80 prosent tilstedeværelse i undervisningen
Det er krav om 80 prosent tilstedeværelse i all undervisning.
Utfyllende informasjon om arbeidskrav, deltakelse i faglige aktiviteter og tilstedeværelse i undervisning finnes i programplan for bachelorstudiet i barnehagelærerutdanning, heltid.
Arbeids- og undervisningsformer
Første semester
- Emne 1: Grunnleggende språkkompetanse
- Vurderingsform: Individuell muntlig eksamen
- Vurderingsuttrykk: A - F
- Antall studiepoeng: 15
Andre semester
- Emne 2: Andrepråksdidaktikk og språk i bruk
- Vurderingsform: Individuell semesteroppgave
- Vurderingsuttrykk: A-F
- Antall studiepoeng: 15
Nærmere detaljer om vurdering og eksamen finnes i emneplanene
Praksisstudier
Bestemmelser om eksamen er gitt i lov om universiteter og høgskoler og forskrift om studier og eksamen ved OsloMet.
Muntlig og praktiske eksamener skal ha to sensorer da disse eksamensformene ikke kan påklages. Formelle feil kan likevel påklages.
Vurderingsuttrykk ved eksamen skal være bestått/ikke bestått (B/IB) eller en gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått.
Ekstern sensur
Eksamener som kun sensureres internt, skal jevnlig trekkes ut til ekstern sensurering.
Viser til retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer ved OsloMet, se her: https://student.oslomet.no/retningslinjer-sensorer
Studieprogresjon
Studiets obligatoriske del er lagt til de tre første semestrene for å sikre at de støtter en trinnvis utvikling mot det avsluttende og selvstendige arbeidet med masteroppgaven. Undervisning og arbeidskrav knyttet til de obligatoriske emnene er utarbeidet slik at de danner et teoretisk fundament for studentenes masteroppgaver. De obligatoriske arbeidskravene, oppgavene og prosjektene bidrar videre til å utvikle studentenes evne til å arbeide systematisk og selvstendig. Der det er forkunnskapskrav ut over opptakskravet for å begynne på enkelte emner, er dette beskrevet under den enkelte emneplan.
Vurderingsformer
Masterstudiet er profesjonsrettet, hvilket innebærer at studentene i betydelig grad blir vurdert ut fra deres evne til å løse et problem, samt deres presentasjoner av løsninger etter tekniske, vitenskapelige og etiske krav. Det er kompetansen til å drive et prosjekt, samt muntlig og skriftlig fremstillingsevne i kombinasjon med teoretisk kunnskap som skal vurderes. De fleste emner har derfor en vurderingsform hvor 70 % av karakteren baseres på en individuell skriftlig eksamen og 30 % på et prosjektarbeid. I emner der vurderingen er basert på både prosjektoppgave(r) og skriftlig eksamen, må både prosjektoppgaven(e) og den skriftlige eksamen være bestått for å oppnå bestått karakter i emnet.
Foruten denne vurderingsformen, benyttes individuell skriftlig eksamen og mappevurdering ved studiet. Detaljer om vurderingsformene knyttet til de enkelte emnene fremgår av emneplanene. Det vil normalt bli benyttet interne sensorer til vurdering av studentenes besvarelser i de ulike emnene i de 3 første semester.
For masteroppgaven vil studentene i tillegg til å levere en skriftlig rapport, gi en muntlig presentasjon av prosjektet. Etter presentasjonen stilles kandidaten spørsmål i forhold til oppgaven. Sensorene, hvorav minst en ekstern, fastsetter karakteren på masteroppgaven etter den muntlige presentasjonen og utspørringen. Veileder er ikke endel av fastsettelsen av karakter på masteroppgaven.
Retningslinjer for masteroppgaver ved fakultetet finner du her: Retningslinjer for masteroppgaver ved Fakultet for teknologi, kunst og design - Student - minside (oslomet.no)
Ny/utsatt eksamen
Oppmelding til ny/utsatt eksamen gjøres av studenten selv. Nye/utsatte eksamener arrangeres normalt samlet, tidlig i påfølgende semester. Ny eksamen - for studenter som har levert eksamen og ikke fått bestått. Utsatt eksamen - for studenter som ikke fikk avlagt ordinær eksamen. Vilkårene for å gå opp til ny/utsatt eksamen gis i Forskrift om studier og eksamen ved OsloMet.
Vitnemål
På vitnemålet for masterstudium - Energi og miljø i bygg føres avsluttende vurdering for hvert emne. Tittel på masteroppgaven framkommer også på vitnemålet.
Retningslinjer for eksamen ved TKD finnes her: https://student.oslomet.no/eksamen-tkd
Internasjonalisering
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
- Fordypningsoppgave i gruppe knyttet til observasjoner fra praksis, omfang, 3000 ord +/- 10%
- Fagseminar - muntlig framlegg i gruppe knyttet til tema lek, kultur og hverdagsaktivitet
Utfyllende informasjon om arbeidskrav finnes i programplan for bachelorstudiet i barnehagelærerutdanning, heltid (180 studiepoeng).
Faglige aktiviteter med krav om deltakelse
Retten til å avlegge eksamen forutsetter deltakelse i følgende faglige aktiviteter:
- Forberedelse og etterarbeid knyttet til arbeidskrav 1 - observasjonsarbeid i barnehagen
- Deltakelse i forberedelser til og gjennomføring av arbeidskrav 2 - fagseminar
- Forberedelse og etterarbeid knyttet til observasjon, punktpraksis - ulike barnehageformer
Undervisningsplanen angir hvilke faglige aktiviteter som krever deltakelse. Ved fravær må studenten enten ta igjen undervisningen eller gjennomføre et alternativt faglig opplegg.
Krav til 80 prosent tilstedeværelse i undervisningen
Det er krav om 80 prosent tilstedeværelse i all undervisning. Utfyllende informasjon om arbeidskrav, obligatoriske aktiviteter og krav til tilstedeværelse i undervisningen finnes i programplanen for bachelorstudiet i barnehagelærerutdanning, heltid.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Individuell skriftlig hjemmeeksamen over syv dager. Omfang: 3000 ord +/- 10 %.
Skikkethetsvurdering Se programplanen for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid (180 studiepoeng) for nærmere informasjon.
Vurdering og sensur
Alle hjelpemidler er tillatte så lenge regler for kildehenvisning følges.
Øvrig informasjon
Emneplan for realkompetansevurdering
Validation of Prior Learning
Realkompetansevurdering
15 studiepoeng
Videreutdanning, deltid
Studieprogramkode: REAKO
Emnekode: REAK6000
Godkjent av utdanningsutvalget 17. juni 2019
Gjeldende fra høstsemesteret 2019