EPN-V2

Pedagogisk veiledning i skolen, emne 2 Programplan

Engelsk programnavn
Pedagogical guidance in schools, subject 2
Gjelder fra
2025 HØST
Studiepoeng
15 studiepoeng
Varighet
1 semester
Programhistorikk

Innledning

Studiet er et samlingsbasert deltidsstudium. Mellom samlingene skal studentene gjennomføre studieoppgaver på egen eller annen egnet arbeidsplass.

Studiet består av to emner, hvert på 15 studiepoeng:

  • SPIN7100 Grunnleggende forståelse for det spesialpedagogiske arbeidet
  • SPIN7200 Læring og utvikling for grupper med særskilte opplæringsbehov

Temaene i emnebeskrivelsene er ment å være konkretiserende og veiledende i forhold til læringsutbyttet. Vektlegging og rekkefølge av temaene tilpasses de enkelte studentgrupper og dagsaktuelle problemstillinger. Helhet og sammenheng i studiet er vesentlig selv om studiet er organisert i to emner. Noen temaer kan introduseres i emne SPIN7100 og utdypes i emne SPIN7200.

Opptak til SPIN7200 forutsetter bestått SPIN7100 eller tilsvarende.

Målgruppe

Studiet er utviklings- og praksisorientert med vekt på utvikling av studentenes kunnskaper, holdninger og handlingskompetanse. Studentenes egenaktivitet og medansvar for utvikling av egen spesialpedagogisk kompetanse er grunnleggende. Studentene skal gjennom hele studiet delta i studieevaluering med sikte på en kontinuerlig utvikling av studiet.

Arbeidsformene skal bidra til studentenes faglige og personlige utvikling og økt refleksjonsnivå. Aktuelle arbeidsformer:

  • undervisning/forelesninger
  • gruppearbeid og gruppediskusjoner
  • skriftlige arbeider
  • utprøvinger i praksis
  • litteraturstudier
  • veiledning
  • bruk av IKT

Arbeidskravene i studiet skal bidra i studentenes spesialpedagogiske kompetanseutvikling og danne grunnlag for arbeidet med eksamensinnleveringene.

Opptakskrav

Arbeidskravene skal bidra til refleksjon og læring og bidra til å sikre at studentene er aktive og medansvarlige for studieprogresjonen. Arbeidskrav skal være levert/utført innen fastsatt(e) frist(er). Arbeidskravene må være godkjent før eksamen kan avlegges.

Faglig innhold og arbeidsmåter i studiet er knyttet til erfaringsdeling og utvikling av praktiske ferdigheter. Slik læring og ferdigheter kan ikke tilegnes ved selvstudium, men må opparbeides gjennom reell dialog med medstudenter og lærere og ved tilstedeværelse i undervisningen. Det er derfor krav om tilstedeværelse på fellessamlinger. Fravær ut over 20 % kan unntaksvis kompenseres etter avtale med faglærer.

Se for øvrig beskrivelse av arbeidskrav under hvert enkelt emne.

Læringsutbytte

Bestemmelser om eksamen er gitt i lov om universiteter og høgskoler, forskrift om studier og eksamen og utfyllende bestemmelser til forskrift om studier og eksamen ved OsloMet.

Eksamen er ved avslutning av hvert emne og beskrives i den enkelte emneplan.

Det kan klages over karakterfastsetting og på formelle feil i samsvar med bestemmelsene i lov om universiteter og høgskoler, jf. også forskrift om studier og eksamen ved OsloMet.

Studentens rettigheter og plikter ved evt. ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen.

Innhold og oppbygging

Studiet består av emne Pedagogisk veiledning i skolen, emne 2, 15 stp.

Valgfritt emne Løper over flere semestre

1. studieår

Arbeids- og undervisningsformer

Emnet er organisert som et samlings- og nettbasert studium. Studentene vil gjennom hele semesteret være organisert i faste grupper (Basisgrupper). En vesentlig del av studiet er ulike arbeidsoppgaver mellom samlingene, både gruppebasert og individuelt. Det vil også legges til rette for nettbasert veiledning. Det er nødvendig at studentene har tilknytning til grunnskolen eller videregående skole underveis i studiet. Det blir lagt vekt på studentaktive læringsformer som gruppefremlegg, caseoppgaver og veiledningsøvelser.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Se emneplan.

Vurdering og sensur

Se emneplan.