Programplaner og emneplaner - Student
Pedagogisk veiledning i skolen, emne 2 Programplan
- Engelsk programnavn
- Pedagogical guidance in schools, subject 2
- Gjelder fra
- 2025 HØST
- Studiepoeng
- 15 studiepoeng
- Varighet
- 1 semester
- Timeplan
- Her finner du et eksempel på timeplan for førsteårsstudenter.
- Programhistorikk
-
-
Innledning
Emne 2 Pedagogisk veiledning i skolen skal gi studenten inngående kunnskap om veiledning i skolens profesjonelle fellesskap. Sentrale temaer er profesjonsutvikling, systematisk lærings- og utviklingsarbeid i skolen som organisasjon og konflikthåndtering. I emnet vil studenten får inngående kunnskap om tilrettelegging og ledelse av felles læringsprosesser i skolens utviklingsarbeid. Studenten vil også få erfaring med å observere og gjøre egne erfaringer knyttet til både individuell- og gruppeveiledning i profesjonsfellesskapet. Det kreves at kandidatene utfordrer seg selv til å videreutvikle egen kompetanse gjennom aktivt utviklingsarbeid i skolen.
Emne er på masternivå og kan etter søknad innpasses i masterstudium i skolerettetutdanningsvitenskap.
-
Målgruppe
Målgruppe for studiet er lærere i grunnskole og videregående opplæring.
-
Opptakskrav
Det blir brukt varierte undervisningsformer med en kombinasjon av blant annet forelesninger, gruppearbeid, ulike skriftlige arbeider og presentasjoner. Det må regnes med betydelig grad av selvstudium og egeninnsats.
Pensum er hovedsakelig på engelsk, og flere av emnene undervises på engelsk. Gode engelskkunnskaper vil derfor være en fordel.
-
Læringsutbytte
Det vil være muligheter for å dra på utenlandsopphold i 3. semester. Emnene ved den utenlandske utdanningsinstitusjonen må forhåndsgodkjennes, slik at det kan inngå i ens studieretning eller støtteemne for å tilfredsstille kravene.
Flere av masteremnene undervises på engelsk, og det er dermed lagt til rette for å kunne ta imot utenlandske studenter fra samarbeidsinstitusjoner i utlandet.
-
Innhold og oppbygging
I flere av studiets emner inngår arbeidskrav som må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen i emnet. Dette kan f.eks. være tester, innleveringer, prosjektoppgaver, muntlige presentasjoner og gruppearbeid. Arbeidskravene er med på å støtte opp om emnets læringsutbytte, både ved at studentene blir trenet gjennom selve arbeidet med disse oppgavene og ved at arbeidskravene ofte sørger for at studentene tilegner seg ferdigheter og kunnskaper som ikke blir testet under selve eksamenen. Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter framgår av den enkelte emneplan.
Valgfritt emne Løper over flere semestre1. studieår
-
Arbeids- og undervisningsformer
Vurderingsformene i studiet varierer fra emne til emne og omfatter blant annet skriftlige arbeider (oppgaver), mappevurderinger, muntlige presentasjoner, hjemmeeksamen og skriftlig skoleeksamen. Det gis enten graderte karakterer fra A til E for bestått og F for ikke bestått, eller bestått/ikke bestått. Vurderingsform, vurderingsuttrykk og sensorordning framgår i den enkelte emneplan.
Vurdering og sensur er i samsvar med bestemmelsene om vurdering i Lov om universiteter og høgskoler og i Forskrift om studier og eksamen ved OsloMet.
Eksamensoppgaven utarbeides normalt på norsk, og eksamen besvares på norsk (eventuelt dansk eller svensk). Dersom undervisningen foregår på engelsk, vil oppgaven bli utarbeidet på engelsk. Studentene vil normalt kunne velge om de da ønsker å besvare på norsk (eventuelt dansk eller svensk) eller engelsk, men ved enkelte eksamener vil det være krav om å besvare på engelsk.
Dersom man har fått ikke bestått på prosjekt-/semesteroppgave på 10 studiepoeng eller mer med egenutformet problemstilling, kan man levere omarbeidet versjon til sensur én gang dersom ikke annet fremgår av emneplanen. Ved forbedring av bestått karakter på slike oppgaver, må man derimot levere ny oppgave med ny problemstilling. For prosjekt-/semesteroppgaver som utgjør mindre enn 10 studiepoeng, må man alltid levere ny oppgave med ny problemstilling dersom du skal ta opp eksamen, også ved ikke bestått. Se forskrift om studier og eksamen ved OsloMet, § 6-9.
Hjelpemidler ved eksamen
Hjelpemidler som tillates brukt under eksamen går frem av den enkelte emneplan. I emner hvor kalkulator er oppgitt som tillatt hjelpemiddel, gjelder følgende regler:
• Kalkulatoren skal utgjøre en enkelt gjenstand og ha lommeformat.
• Kalkulatoren må ikke ha mulighet for kommunikasjon med andre dataenheter.
• Kalkulatoren tillates ikke koblet til strømnett.
• Kalkulatoren skal ikke avgi lyd.
• Kalkulatoren skal ikke kunne utføre symbolske beregninger, så som derivasjon av funksjonsuttrykk osv.
Det er studentens ansvar å påse at minnet er tømt før eksamen. Dette kan bli kontrollert på eksamen, og hvis minnet ikke er tømt, blir dette å regne som fusk eller forsøk på fusk. Se universitetets regler om fusk/forsøk på fusk.
Studenter som har behov for å bruke tospråklige ordbøker ved eksamen, må søke fakultetet om dette dersom ordbok ikke er oppført i den aktuelle emneplanen som et generelt hjelpemiddel ved eksamen. Søknadsskjema og informasjon om frister med mer vil finnes på fakultetets nettsider.
-
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Krav for å bli statsautorisert revisor
De som har fått opptak til studieretning regnskap og revisjon - MRR tildeles mastergrad i regnskap og revisjon ved bestått studium. Oppnådd mastergrad i regnskap og revisjon med karakteren C eller bedre på alle eksamener som fremgår av vitnemålet på det 2-årige studiet, inkludert masteroppgaven, tilfredsstiller kravet til formell utdanning for å søke om godkjenning som statsautorisert revisor hos Finanstilsynet. Se Finanstilsynets nettsider for detaljert informasjon om karakterkrav og øvrige krav for å søke autorisasjon, samt informasjon om overgangsregler.
Det gis ikke anledning til å levere ny eller forbedret masteroppgave når masteroppgaven er bestått med karakteren E eller bedre. Se unntak i forskrift om studier og eksamen ved OsloMet, § 6-9 for studenter med profil regnskap og revisjon, som har fått vurdert masteroppgaven til D eller E. De kan levere ny masteroppgave på nytt grunnlag én gang.
Mastergrad i regnskap og revisjon på grunnlag av siviløkonomutdanning
Studenter som allerede har en mastergrad i økonomi og administrasjon kan søke om å få innpasset emner fra sin mastergrad inn i mastergraden i regnskap og revisjon. Det kan innpasses inntil 60 studiepoeng. Fagsammensetningen fra tidligere avlagt grad avgjør hvor mange studiepoeng som kan innpasses og hvor lang tid man må bruke på mastergraden i regnskap og revisjon.
Innpassing av masteroppgave fra tidligere avlagt grad i økonomi og administrasjon
For studenter som allerede har en siviløkonomutdanning, er det mulig å søke om å få innpasset tidligere avlagt masteroppgave i mastergraden i regnskap og revisjon (vedtak i universitetsstyret, sak 28-2020). Det vil foretas en faglig vurdering om tidligere masteroppgave er relevant for fagkretsen innen regnskap og revisjon.
Endringer i programplanen
Det tas forbehold om endringer i programplanen, som følge av f.eks. forskriftsendringer. Endringer i pensum forekommer også, og vi anbefaler at studentene venter med å kjøpe lærebøker til de har fått bekreftet pensum ved undervisningsstart. Emneplanene vedtas for ett studieår om gangen, slik at det vil være den nyeste emneplanen som gjelder ved førstkommende ordinære eksamen og påfølgende kontinuasjonseksamen (ny/utsatt eksamen).
-
Vurdering og sensur
Se emneplan.