EPN-V2

Norsk tegnspråk 1, trinn 1-10 Programplan

Engelsk programnavn
Norwegian Sign Language 1 for Primary and Lower Secondary School Teachers
Gjelder fra
2024 HØST
Studiepoeng
30 studiepoeng
Varighet
2 semestre
Programhistorikk

Innledning

Programplan i norsk tegnspråk 1, trinn 1-10 (30 studiepoeng, oppdrag) bygger på forskrift om rammeplan for grunnskoleutdanningene for 1.-7. trinn og 5.-10. trinn, fastsatt av Kunnskapsdepartementet 1. mars 2010, og på gjeldende læreplan (fra 1. august 2013) i norsk tegnspråk i Læreplanverket for Kunnskapsløftet.

Norsk tegnspråk 1 har som hovedmål å gi en grunnleggende innføring i norsk tegnspråk for lærere som skal undervise i og på norsk tegnspråk. Stor vekt blir lagt på praktisk språklæring, og i tillegg inngår forskningsbasert kunnskap om grunnleggende grammatikk og døves kultur og historie. Etter behov blir noe av stoffet differensiert for ulike klassetrinn. For lærere uten forkunnskaper i tegnspråk kan det ikke forventes at norsk tegnspråk 1 gir en kompetanse som gjør dem i stand til selv å gjennomføre god undervisning i og på tegnspråk, og disse lærerne anbefales sterkt å gå videre på norsk tegnspråk 2.

Norsk tegnspråk 1 er hovedsakelig praktisk rettet og forbereder lærerne på møtet med elever som skal ha opplæring i og på tegnspråk. Som del av studietilbudet får deltakerne kompetanse som fører til kunnskapsdeling i eget kollegium, utprøving av ny faglig og fagdidaktisk kunnskap i faget, og pedagogisk bruk av IKT. Deltakerne skal arbeide med og analysere læreplanen i norsk tegnspråk i Læreplanverket for Kunnskapsløftet og kompetansemålene der, og med Rammeverket for grunnleggende ferdigheter i tegnspråk. De skal også reflektere over hvordan tilpasset opplæring kan være en integrert del av arbeidsmåten i faget norsk tegnspråk.

Norsk tegnspråk er et av de eldste og største minoritetsspråkene i Norge. Samtidig er kjennskapen til språket i det norske storsamfunnet fortsatt relativt liten. For elever med opplæring i og på tegnspråk er faget norsk tegnspråk derfor sentralt ikke bare for deres kommunikasjon, men også for deres kulturforståelse, dannelse og identitetsutvikling og for språklig selvtillit og trygghet. Deltakerne skal få en dypere forståelse av dette i løpet av studiet, slik at de kan bidra til at opplæring i og på tegnspråk blir gjennomført på en faglig forsvarlig måte.

Målgruppe

Studiet er utviklet på oppdrag fra Kunnskapsdepartementet, med bakgrunn i Kompetanse for kvalitet - strategi for videreutdanning for lærere og skoleledere frem mot 2025. Målgruppen for studiet er lærere med pedagogisk bakgrunn i samsvar med rammeplanene for lærerutdanningene og som er tilsatt i skolen i studieperioden. Primært gjelder det lærere som skal undervise i og på norsk tegnspråk. Sekundært kan også lærere som skal undervise i norsk tegnspråk som fremmedspråk, inngå i målgruppen.

Opptakskrav

The increasing globalization of the labour market makes international experience and knowledge of languages and cultures increasingly important. Internationalization contributes to raising the quality of education and strengthens the academic community relating to the master’s program, at the same time as it strengthens the students as global citizens.

The Program for Behavioral Science has teaching and research collaboration projects and agreements with several foreign institutions of higher education. We encourage students to take a part of their master`s degree at one of our collaborating institutions, subject to the approval of the Head of Studies. A prerequisite for approval of the exchange is that the coursework is interchangeable with courses in our master’s program.

The recommended options for international exchange are the 3rd semester.

Courses open to exchange students

The following courses are open to exchange students:

  • MALKA211 Introduction to Behavior Analysis, 10 ECTS
  • MALKA212 Refinement of Behavior Analytic Terms, 10 ECTS
  • MALKA213 Laboratory Exercises – Experimental Analysis of Behavior,10 ECTS
  • MALKA215 Complex Human Behavior, 10 ECTS
  • MALKA217 Early Intervention for Children with Pervasive Developmental Disorders, 10 ECTS
  • MALKA218 Ethical Considerations in Applied Behavior Analysis, 10 ECTS
  • MALKA219 Organizational Behavior Management (OBM), 10 ECTS
  • MALKA220 Behavioral Economics, 10 ECTS
  • MALKA222 Clinical Behavior Analysis,10 ECTS

Exchange students should have basic competence or a strong interest in behavior analysis.

Of these courses, MALKA213 is always taught in English. The others are taught in English when international students attend the course, otherwise they are mainly taught in Norwegian.

Required reading is primarily in English.

Læringsutbytte

All courses except MALKA213, MALKA214 and MALKA218 have one or more coursework requirements. Each assignment is graded Approved/Not approved. All assignments must be approved before the student can sit for the exam in each course.

Written assignments

The assignments are submitted digitally, and written feedback is delivered in the same electronic platform. When the coursework requirement is delivered according to deadlines in the course schedule the student has the right to receive feedback on the assignment. Assignments not submitted within the set deadline will be considered failed.

A student may submit the same obligatory assignment a maximum of three times. Failed assignments must be reworked before resubmission. If the second submission fails, the student is not eligible for the regular examination. The student is entitled to a third attempt before new/deferred exam.

If one or more assignments are not approved after three attempts, the student must attend the course the next time it is arranged, usually the subsequent year. Application for a fourth and final attempt to complete the assignment to sit for the exam are decided on an individual basis by the study administration in cooperation with the person responsible for the course.

All coursework in writing, including master’s theses, undergoes automatic plagiarism control on submission.

Attendance requirements

While there is no attendance required for lectures, this is a demanding program, and steady work is required throughout the courses.

Two research ethics seminars are 100 % attendance required before the thesis outline can be submitted. The seminars are taken place digitally and held annually, one each semester. It is recommended to complete the seminars during the first year of studies.

Students in the Innovation and Implementation specialisation must attend thesis seminars, for a total of six over the whole program. The seminars are wholly digital over two days each, and will include time to work on required submissions and student presentations of various aspects of thesis projects.

Innhold og oppbygging

For all courses except MALK4000-401, MALK4000-402, MALKA211, MALKA213, MALKA215, MALKA220 and MALK5910, there is a final individual written home examination. Exams are tailored to the learning outcomes, course content and teaching and learning methods.

Portfolio examination is used in MALK4000-401 and MALKA220. The examination in MALKA213 is an empirical article based on experiments (project examination). MALK4000-402, MALKA211 and MALKA215 are school exams.

Exam questions are in English. Students may submit their exams in Norwegian, Swedish, Danish or English. All ordinary exams are held in the same term as the corresponding course.

All exams are evaluated and graded by two examiners, one from program faculty and one external to the program. The grading scale on all exams is: A (highest) to F (lowest) where A to E are the pass grades, and F is a fail grade.

All courses included in the specialisation are specified on the diploma, as is the title of the master’s thesis.

Assessments are carried out in accordance with the Act Relating to Universities and University Colleges, Regulations Relating to Studies and Examinations at OsloMet and Guidelines for Appointment and Use of Examiners at OsloMet.

In accordance with Regulations Relating to Appointment and Use of Examiners at OsloMet, external program supervisors are affiliated with this study program. The external program supervisors shall through feedback and advice contribute to ensuring that:

  • the Master’s Degree program is a high-quality program judged by the standards for equivalent degrees at other national and international higher education institutions
  • there is a coherence between the learning outcomes, teaching and forms of assessment
  • there is a coherence between the different courses of the program
  • the students’ knowledge and skills are tested and assessed in an impartial and satisfactory way.

The external program supervisors prepare a report that will be included in the department’s quality assurance work.

Exams in Master in Behavioral Science – specialisation in Concepts and Applications

  • MALK4000-401 Complexity, Science and Society: Portfolio exam that includes 3 individual written assignments (Pass/Fail)
  • MALK4000-402 Relational Skills: Individual written school examination, 5 hours (A-F)
  • MALK4000-403 Behavior Analysis and Radical Behaviorism: Individual written home examination, 5 hours (A-F)
  • MALKA211 Introduction to Behavior Analysis: Individual written school examination, 4 hours (A-F)
  • MALKA212 Refinement of Behavior Analytic Terms: Individual written home examination (combination of essays and multiple choice/digital tests), 4 hours (A-F)
  • MALKA213 Laboratory Exercises – Experimental Analysis of Behavior Analysis: Individual project examination (A-F)
  • MALKA214 Experimental Design and Functional Analysis: Individual written home examination (multiple choice test), 3 hours (A-F)
  • MALKA215 Complex Human Behavior: MALKA215 Complex Human Behavior: Individual written school examination, 5 hours (A-F)
  • MALKA217 Early Intervention for Children with Pervasive Developmental Disorders: Individual written home examination, 5 hours (A-F)
  • MALKA218 Ethical Considerations in Applied Behavior Analysis: Individual written home examination, 5 hours (A-F)
  • MALKA219 Organizational Behavior Management (OBM): Individual written home examination, 5 hours (A-F)
  • MALKA220 Behavioral Economics: Portfolio exam that includes 2 individual written assignments (A-F)
  • MALKA222 Clinical Behavior Analysis: Individual written home examination, 3 hours (Pass/Fail)
  • MALK5910/MALKD5910 Master’s Thesis: Master’s thesis, individual (A-F)
Valgfritt emne Løper over flere semestre

1. studieår

Arbeids- og undervisningsformer

Approved by NOKUT on April 15th, 2004

Approved by the Board of Akershus University College on September 7th, 2004

Last amendments approved by Educational Board at the Faculty of Health Sciences on April 17 2024

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav, 10 arbeidskrav i hvert av de to emnene. Arbeidskravene er beskrevet i de enkelte emneplanene.

Arbeidskrav skal være levert/utført innen fastsatte frister. Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding fritar ikke for å innfri et arbeidskrav. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, kan få forlenget frist. Ny frist for å innfri arbeidskrav avtales i hvert enkelt tilfelle med den aktuelle faglæreren.

Arbeidskrav vurderes til "Godkjent" eller "Ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen "Ikke godkjent", har anledning til maksimum to nye innleveringer/utførelser.

Studenter må da selv avtale ny vurdering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer.

For å sikre studentenes utvikling av egen IKT-kompetanse innenfor faget norsk tegnspråk, har ett av arbeidskravene integrerte IKT-krav.

Faglig aktivitet med krav om deltakelse

Faglig aktivitet med krav om deltakelse fremkommer i den enkelte emneplan.

Vurdering og sensur

Eksamen i emne 1 avlegges i høstsemestret. Eksamen i emne 2 gjennomføres i vårsemestret.

Høst. NTSG6100 Norsk tegnspråk 1, trinn 1-10, emne 1: Individuell muntlig eksamen på norsk tegnspråk via videokonferanse. Bestått/ikke bestått.

Vår. NTSG6200 Norsk tegnspråk 1, trinn 1-10, emne 2: Individuell muntlig eksamen på norsk tegnspråk med personlig oppmøte. A-F.

Det gis separat karakter for hvert emne.

Vurderingskriterier

Bestått: Har oppfylt kravene til læringsutbytte og viser nødvendige kunnskaper, ferdigheter og kompetanse i norsk tegnspråk.

Ikke bestått: Har ikke oppfylt kravene til læringsutbytte og viser ikke nødvendige kunnskaper, ferdigheter og kompetanse i norsk tegnspråk.

A: Viser fremragende kunnskaper og ferdigheter innenfor kompetanseområdene i norsk tegnspråk. Viser fremragende evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmål, fagets egenart og tilrettelegging av et godt læringsmiljø.

B: Viser meget gode kunnskaper og ferdigheter innenfor kompetanseområdene i norsk tegnspråk. Viser meget god evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmål, fagets egenart og tilrettelegging av et godt læringsmiljø.

C: Viser gode kunnskaper og ferdigheter innenfor kompetanseområdene i norsk tegnspråk. Viser god evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmål, fagets egenart og tilrettelegging av et godt læringsmiljø.

D: Viser begrensede kunnskaper og ferdigheter innenfor kompetanseområdene i norsk tegnspråk. Viser begrenset evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmål, fagets egenart og tilrettelegging av et godt læringsmiljø.

E: Tilfredsstiller minimumskravene til kunnskaper og ferdigheter innenfor kompetanseområdene i norsk tegnspråk. Viser noe evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmål, fagets egenart og tilrettelegging av et godt læringsmiljø.

F (Ikke bestått): Har utilstrekkelige kunnskaper og ferdigheter innenfor kompetanseområdene i norsk tegnspråk. Viser dårlig evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmål, fagets egenart og tilrettelegging av et godt læringsmiljø.

Rettigheter og plikter ved eksamen

Eksamenskandidatens rettigheter og plikter framgår av Forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Forskriften beskriver blant annet vilkår for ny/utsatt eksamen, klageadgang og hva som regnes som fusk ved eksamen.

Øvrig informasjon

Programplan for norsk tegnspråk 1, trinn 1-10 – oppdrag

Norwegian Sign Language 1 for Primary and Lower Secondary School Teachers

30 studiepoeng

Studieprogramkode: NTSGO

Nett- og samlingsbasert videreutdanning

Deltid

Godkjent av prodekan for studier 17. desember 2015

Redaksjonelle endringer 20.11.2017

Gjeldende fra høstsemesteret 2020

Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier

Institutt for internasjonale studier og tolkeutdanning