EPN-V2

Crash Course in Norwegian Language and Culture Programme description

Programme name, Norwegian
Crash Course in Norwegian Language and Culture
Valid from
2025 FALL
ECTS credits
5 ECTS credits
Duration
1 semester
Schedule
Here you can find an example schedule for first year students.
Programme history

Introduction

Crash Course in Norwegian Language and Culture is a short introductory course in Norwegian language and culture. The objective of the course is to enable the candidates to understand and produce basic Norwegian in some common social contexts, as well as gaining a better understanding of Norwegian culture, traditions and society.

The course is ideal for international students who plan to stay one or two semesters in Norway and want to acquire basic and useful skills and knowledge about the local language and culture. The main focus of this course is oral language skills, vocabulary and cultural knowledge connected to common situations in student life in Norway.

Compared to the ordinary A1-level Norwegian course, this course has more focus on cultural knowledge and learning ‘survival Norwegian’, such as common words and phrases you are likely to meet and need during your stay in Norway. Note that passing this course does not qualify for the intermediate Norwegian course. The intermediate Norwegian course also has more focus on grammar, reading and writing than this course.

Target group

The target group of the course is international exchange students who are admitted to the study programmes at Oslo Metropolitan University for one or two semesters.

Admission requirements

Engelsk 2 består av to emner à 15 studiepoeng. Emne 2 bygger på emne 1. Studietilbudet er et nett- og samlingsbasert kompetansegivende studium for lærere som har utdanning i engelsk fra universitet eller høgskole. Studiet gir formell kompetanse, samtidig som det ruster engelsklæreren til læringsfremmende arbeid i klasserommet.

Engelsk 2 bygger på engelsk 1 og har som mål å heve og utdype lærerens kompetanse faglig og fagdidaktisk samt bidra til utvikling av god undervisningspraksis i samsvar med grunnskolens læreplan i engelsk, kjerneelementene i faget, og tverrfaglige temaer. Rollen engelsk har i verdenssamfunnet, elevenes møte med engelsk utenfor klasserommet, og engelskfagets rolle i norsk skole blir satt inn i en sammenheng, hvor sentrale elementer er innsikt i engelsk som verdensspråk og videreutvikling av interkulturell kompetanse og fagets rolle i flerspråklige og flerkulturelle klasserom.

Emnet gir dypere kunnskap om samhandling i engelsk, tekststrukturer, og det engelske språkets grammatiske og fonologiske formverk. Engelsk 2 fokuserer på videreutviklingen av de grunnleggende ferdighetene, med spesiell vekt på progresjonen fra 7. til 10.årstrinn og overgangen fra barnetrinnet til ungdomstrinnet Samtidig blir studentens egen tekstkompetanse, språkferdighet, og ordforråd videreutviklet.

Fagplanen legger til rette for utvikling av språk- og tekstkompetanse, økt språkbevissthet og samhandling ved hjelp av digitale hjelpemidler. Det er en forutsetning at studentene gjennom hele studiet får anledning til å bruke språket både muntlig og skriftlig og anledning til å få demonstrert og diskutert formålstjenlige arbeidsmåter, vurderingspraksis og tilpasset opplæring i klasserommet i forhold til kompetansemålene i faget,

Learning outcomes

See course plan.

Content and structure

Studiet er utviklet på oppdrag fra Kunnskapsdepartementet, med bakgrunn i Kompetanse for kvalitet – strategi for etter- og videreutdanning. Målgruppe for studiet er lærere som underviser på årstrinnene 5 – 10, men også lærere som ønsker å kvalifisere seg for undervisning i engelsk på ungdomstrinnet.

Optional course Spans multiple semesters

1st year of study

Teaching and learning methods

See course plan.

Work requirements

Opptakskravet er allmenn-/grunnskole-/faglærerutdanning eller PPU. I tillegg kreves engelsk 1 (30 studiepoeng) eller tilsvarende. Studenter som innvilges studieplass, må være i arbeid som lærer eller ha kontakt med en skole der det er mulig å ta aktivt del i engelskopplæring. Kravet om bestått lærerutdanning kan fravikes dersom søkeren kun mangler faget hun/han søker på, for å få fullført sin lærerutdanning.

Søkere rangeres etter karakterpoeng fra lærerutdanningen og Engelsk 1 trinn 1.-7. Søkere som har fått innvilget stipend og/eller vikarmidler fra Utdanningsdirektoratet (Udir), får 5 tilleggspoeng.

Assessment

Etter å ha gjennomført studiet Engelsk 2, trinn 5–10 skal studentene ha utviklet kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse i samsvar med beskrivelsene i de nasjonale retningslinjene for engelskfaget i grunnskolelærerutdanningen. Læringsutbyttet er nærmere beskrevet i emneplanene.

Other information

Engelsk 2 ved OsloMet gir både en teoretisk og fagdidaktisk fordypning på sentrale områder innenfor engelskfaget basert på grunnleggende og nyere forskning. Sammenhengen mellom teori og praksis danner grunnlag for studiet. Studiet er delt inn i to emner som til sammen sikrer det læringsutbyttet som de nasjonale retningslinjene krever. De to emnene har den faglige og fagdidaktiske helheten i engelskfaget som grunnleggende premiss og mål, fordelt slik at emne 1 er sentrert omkring tekstkompetanse og skriftlige sider ved språket. Emne 2 har tilsvarende fokus på tekst- og interkulturell kompetanse og muntlig engelsk.

En viktig del av den teoretiske og praktiske fordypningen i engelsk 2 er et individuelt pedagogisk utviklingsprosjekt i tilknytning til egen (eller lånt) klasse. Studentene velger selv et tema med direkte fokus på videreutvikling av de grunnleggende ferdighetene og tekstkompetansen i faget, lesing, skriving, eller muntlige ferdigheter med elevvurdering. Planleggingen og gjennomføringen av prosjektet dokumenteres gjennom en rapport i hvert emne, med vekt på teoretisk fundert planlegging av utviklingsprosjekt i emne 1 og gjennomføring i emne 2.