Programplaner og emneplaner - Student
Fransk 1 Programplan
- Engelsk programnavn
- French 1
- Gjelder fra
- 2025 HØST
- Studiepoeng
- 30 studiepoeng
- Varighet
- 2 semestre
- Timeplan
- Her finner du et eksempel på timeplan for førsteårsstudenter.
- Programhistorikk
-
Innledning
Opptakskravet er fullført allmennlærer-, faglærer-, yrkesfaglærer-, grunnskolelærerutdanning (5-10), PPU eller PPU-Y. Studenter som innvilges studieplass, må være i arbeid som lærer eller ha kontakt med en skole der det er mulig å ta aktivt del i undervisningen av elever.
Søkere rangeres etter karakterpoeng fra lærerutdanningen. Søkere som har fått innvilget stipend og/eller vikarmidler fra Utdanningsdirektoratet (Udir), får 5 tilleggspoeng.
Målgruppe
Etter fullført studium har kandidaten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Kandidaten har:
- grunnleggende kunnskap om faget spesialpedagogikk og om lovverket som regulerer spesialundervisning
- grunnleggende kunnskap om høyfrekvente spesialpedagogiske utfordringer og hvordan disse kan forstås ut ifra en biopsykososial tilnærming
- grunnleggende kunnskap om hvordan tilrettelagte omgivelser og tilpasset opplæring kan fremme læring
Ferdigheter
Kandidaten kan:
- igangsette den spesialpedagogiske tiltakskjeden, slik at elever som ikke får tilstrekkelig utbytte av den ordinære opplæringen, kan få tilbud om spesialundervisning
- kartlegge, sette mål, gjennomføre tiltak, evaluere og justere opplæringstilbudet til elever med spesielle behov
- identifisere faktorer på individ- og systemnivå som bidrar til å vedlikeholde eller avhjelpe spesialpedagogiske utfordringer
Generell kompetanse
Kandidaten har:
- en informasjonssøkende holdning som muliggjør implementering av evidensbaserte tiltak
- gode samarbeidsevner som gjør det mulig å jobbe mot felles mål for elevens beste
- evne til å reflektere kritisk over egen rolle som spesialpedagog
Opptakskrav
Det faglige innholdet er ordnet i temaer ut fra målområdene i emneplanen. Temaene er ment å være konkretiserende og veiledende ut fra formuleringer om læringsutbytte og å gi handlingsrom for den enkelte lærer og studentene. Helhet og sammenheng i studiet er vesentlig selv om studiet er organisert i to emner. Noen temaer kan introduseres i høstemnet (emnekode) og utdypes i våremnet (emnekode). Arbeidskravene i våremnet kan knyttes til temaer i begge emner.
Spesialpedagogiske utfordringer i et individ- og systemperspektiv - 15 studiepoeng
- rammefaktorer i spesialpedagogisk arbeid
- kartleggingsmetoder
- individuelle opplæringsplaner
- forståelse av høyfrekvente lærevansker (nevroutviklingsforstyrrelser)
- uro og utfordrende atferd i klassen
- motivasjon for læring
- personlighets- og identitetsutvikling i ungdomstiden
Spesialpedagogiske støttesystemer - 15 studiepoeng
- spesialpedagogiske arbeidsmåter
- forståelse av høyfrekvente lærevansker (spesifikke lærevansker; fysiske funksjonsnedsettelser)
- planlegging av overganger
- implementering av tiltak
- minoritetsspråklige elever med behov for spesialundervisning
- samarbeid
Spesialpedagogisk praksisforankring
Spesialpedagogikk 1 er et praksisorientert studium. Gjennom studiet skal studentene utvikle innsikt i spesialpedagogisk arbeid på et teoretisk og praktisk nivå. Studentene skal prøve ut ny kunnskap og nye erfaringer underveis, og flere av studiets arbeidskrav går ut på kartlegging og implementering av tiltak på egen arbeidsplass.
Læringsutbytte
After completing the programme, the candidate is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:
Knowledge
The candidate
- is familiar with the global phonetic system and intonation of French, the language’s grammatical structure and insight into cultural conventions on the use of French
- has knowledge of daily life, traditions, customs, values and cultural expressions in French speaking countries and is able to compare with Norway
- has knowledge of language learning theories and children and young people’s language acquisition in a multicultural perspective
- has knowledge of language didactics adapted to the pupil group
- has knowledge of the curriculum, the Common European Framework of Reference for Languages, the European Language Portfolio ages 6–12 and 13–18 and the European Language Portfolio for language teacher students
- is familiar with research and development work that is relevant to the subject of Foreign Languages for years 5-10
Skills
The candidate
- is capable of communicating with good pronunciation and intonation, and of freely using key-structures of French in oral and written communication
- is capable of understanding long oral and written authentic texts in different genres and media
- is capable of planning, carrying out and assessing French language tuition adapted to different pupil groups
- is capable of assessing the use of authentic texts and other learning resources in teaching
- is capable of facilitating different work methods that promote exploration, curiosity and creativity in French language learning and in an interdisciplinary perspective
- is capable of using midway and final assessments to guide pupils in their French language skills development
- is capable of carrying out teaching that promotes the pupils’ digital competence
General competence
The candidate
- is capable of reflecting on his/her own teaching practice and interaction with others in professional practice
- is capable of facilitating varied and adapted educational activities that motivate the pupils for further language learning and creating good conditions for in-depth learning
- is capable of integrating the basic skills in the subject
Innhold og oppbygging
Arbeidskrav skal bidra til å sikre at studentene er aktive og medansvarlige for studieprogresjon. Alle arbeidskrav må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen. Arbeidskrav skal være levert/utført innen fastsatt(e) frist(er). Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding, gir ikke fritak fra arbeidskrav. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, kan få forlenget frist. Ny frist for å innfri arbeidskrav avtales i hvert enkelt tilfelle med den aktuelle læreren.
Arbeidskrav vurderes til «Godkjent» eller «Ikke godkjent». Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen «Ikke godkjent», har anledning til én ny innlevering/utførelse. Studenten må da selv avtale ny innlevering av det aktuelle arbeidskravet i samråd med faglærer. Studenter som ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen og som ikke har dokumentert gyldig årsak, får ingen nye forsøk.
Nærmere informasjon om arbeidskrav finnes i den enkelte emneplan.
Krav om tilstedeværelse
Aktiv deltakelse og tilstedeværelse er vesentlig for å kunne tilegne seg viktige momenter fra forelesning, refleksjoner i klassen i forbindelse med forelesningene, presentasjoner av gruppearbeid, gjennomgang av sentrale pensumbøker i gruppe etc. Det forventes videre at studentene møter forberedt til undervisning, og at de benytter læringsplattformen aktivt til dette formålet. Det er derfor krav om 80% tilstedeværelse i all organisert læringsaktivitet. I tilfeller der studentenes fravær er mellom 20% og 30% vil det pålegges å gjennomføre et alternativt opplegg for å tilfredsstille vilkårene for å gå opp til eksamen. Ved fravær utover 30% vil studenten ikke tilfredsstille kravet om tilstedeværelse og miste retten til å gå opp til eksamen.
Arbeids- og undervisningsformer
Eksamens-/vurderingsformer:
- Første semester: Spesialpedagogiske utfordringer i et individ- og systemperspektiv (SP1S6100), 15 stp - Semesteroppgave i gruppe*, vurderingsuttrykk: Bestått/Ikke bestått
- Andre semester: Spesialpedagogiske støttesystemer (SP16200), 15 stp, Individuell skriftlig hjemmeeksamen over 7 dager - vurderingsuttrykk: A-F
*Det er anledning til å gjennomføre eksamen som individuell eksamen. Begrunnet søknad sendes emneansvarlig ved semesterstart.
Internasjonalisering
The main lecturers of the course are from Université de Caen Normandie. Integrated in French 1 is two periods of studying at the Université de Caen Normandie.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For both the courses in French 1, students will be asked to carry out different tasks (both in Oslo, in Caen and online). The student will write several texts in French language during the course and will collect these and present them in their final portfolio exams. Attendance and participation both in Oslo, in Caen and online is required.
There is an overall 80 per cent attendance requirement for each course. Attendance is compulsory because of the work methods involving dialogue and discussions. The programme emphasises student participation, cooperative learning and dialogue. Teachers from Université de Caen Normandie will give the face-to-face sessions in Oslo and in Caen, which will give participants the opportunity to learn in a French cultural and linguistic environment. This important learning opportunity is lost if students do not attend classes.
The coursework requirements are described in the individual course descriptions. All absence, irrespective of reason, is included when compulsory attendance is approved. In special cases where this requirement is unreasonable to the student, due to documented sickness absence, for example, compensatory measures can be agreed.
The required coursework must be submitted/completed by the stipulated deadlines. Absence for a valid reason documented by e.g. a medical certificate does not exempt students from meeting the coursework requirements. Students who fail to submit/meet the coursework requirements by the deadline due to illness or for other documented valid reasons can be given an extended deadline. A new deadline for submitting/completing required coursework must be agreed with the lecturer in question in each individual case.
The required coursework is assessed as accepted/not accepted. Students, who submit required coursework/meet the coursework requirements by the deadline, but whose work is assessed as not accepted, will be given two opportunities to resubmit/redo the work. In such cases, the students themselves must agree with the lecturer on a re-assessment of the coursework in question.
Vurdering og sensur
All the exams are in French language, both the written and the oral part. More information about assessment is provided in the individual course descriptions.
The students’ rights and obligations are set out in the Regulations Relating to Studies and Examinations at OsloMet. The regulations describe, among other things, the conditions for resit/rescheduled exams, the right to appeal and what is considered cheating in an exam. It is the students’ responsibility to register for any resit/rescheduled exams.
Grade scale
A, Excellent: The candidate demonstrates sound analytical understanding. The candidate demonstrates excellent knowledge and an excellent overview of the academic content of the course. The candidate demonstrates excellent skills in applying this knowledge.
B, Very good: The candidate demonstrates very good analytical understanding. The candidate demonstrates very good knowledge and a very good overview of the academic content of the course. The candidate demonstrate very good skills in applying this knowledge.
C, Good: The candidate demonstrates analytical ability and understanding. The candidate demonstrates good knowledge and a good overview of the academic content of the course. The candidate masters the application of this knowledge.
D, Satisfactory: The candidate demonstrates a certain degree of analytical ability and understanding. The candidate demonstrates some knowledge and a certain overview of the academic content of the course. The candidate masters the application of this knowledge to a certain extent.
E, Sufficient: The candidate demonstrates some insight into the academic content of the course, but the candidate's insight is incomplete and characterised by limited insight into connections in the course. The candidate masters the application of this knowledge to a limited extent.
F, Fail: The candidate demonstrates large and obvious gaps in the academic content of the course. The candidate demonstrates little insight into connections in the subject. The candidate demonstrates little ability to apply this knowledge.
Øvrig informasjon
Approved by the authority of the chair of the Academic Affairs Committee on 19 December 2019
Established by the Dean 6 January 2020
Editorial amendments made on 8 January 2020
Valid from autumn semester 2020