EPN

Lærerspesialistutdanning i helse- og oppvekstfag Programplan

Engelsk programnavn
Teacher Specialist in Health and Social Care Studies
Gjelder fra
2021 HØST
Studiepoeng
60 studiepoeng
Varighet
4 semestre
Programhistorikk

Innledning

Lærerspesialistutdanning i helse- og oppvekstfag er et nett- og samlingsbasert videreutdanning for lærere i videregående opplæring. Videreutdanningen inneholder både en faglig og didaktisk bredde og fordypning, samt kompetanse knyttet til organisasjonsutvikling og innovasjon. Dette skal sette studentene i stand til å bidra med å utvikle skolen som en kollektiv, lærende organisasjon og styrke egen undervisnings- og veiledningspraksis.

Kandidater som ønsker at studiet i lærerspesialistutdanning i helse- og oppekstfag skal kunne inngå som del av et masterstudium, må søke om opptak til dette masterstudiet på ordinær måte, basert på de opptakskrav som gjelder for det aktuelle masterstudiet (inkludert karakterkrav). Det vil deretter kunne søkes om fritak for deler av masterstudiet på grunnlag av bestått studium i lærerspesialistutdanning i helse- og oppvekstfag. Det er opp til den institusjonen som tilbyr masterstudiet å vurdere og fatte vedtak om eventuelt fritak. Søknad om fritak vurderes på individuell basis, etter gitte regler.

Studiet er organisert som et deltidsstudium over fire semestre med samlinger på campus og samlinger på nett, og inneholder fem emner.

Målgruppe

Yrkesfaglærere med yrkesfaglærerutdanning eller praktisk pedagogisk utdanning for yrkesfag, som underviser ved utdanningsprogrammet helse- og oppvekstfag. Det er ønskelig at studentene er tilknyttet en skole/arbeidsplass som kan benyttes som del av sin læringsarena.

Opptakskrav

Det er fire ulike former for yrkes- eller profesjonsfaglig bakgrunn som gir grunnlag for opptak:

  • fullført treårig yrkesfaglærerutdanning (bachelorgrad) innen fagområdet helse- og oppvekstfag

  • fagbrev + 4 års praksis i faget + 2 års yrkesteoretisk utdanning + ettårig PPU for yrkesfag

  • annen 3-årig yrkes- eller profesjonsrettet bachelorutdanning, eller annet yrkes- eller profesjonsrettet utdanningsløp tilsvarende bachelornivå innen helse- og oppveksfag + ettårig PPU for yrkesfag.

  • realkompetanse, vurdering av utdanning og erfaring som tilsvarer opptakskravet. Kompetanse som vurderes er kortere eller lengre utdanning på ulike nivåer, og dokumentert erfaring med opplæring og/eller praksis i virksomheter i arbeidslivet.

Læringsutbytte

Studiet skal kvalifisere studentene til å ha en pådriverrolle i arbeidet med å styrke det kollektive profesjonsfellesskapet og utvikle skolen som lærende organisasjon. Etter fullført studium har kandidaten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.

Kunnskap

Kandidaten:

  • har avansert kunnskap innenfor fagområdet ledelse-, organisasjon og medvirkning (LOM) og spesialisert innsikt i organisasjonslæring

  • kan anvende kunnskap på nye områder innen helse- og oppfekstfaget

  • har inngående kunnskap om hvordan entreprenørielle holdninger og ferdigheter utvikles i individet

  • har avansert kunnskap og forståelse for hvordan innovasjonsmetodikk kan fremme utvikling av yrkesfagene

  • har inngående kunnskap om nasjonale føringer for tilpasset og yrkesrelevant opplæring for alle elever på yrkesfaglige utdanningsprogram

  • har avansert kunnskap om læring og yrkesdidaktikk

  • kan analysere yrkesdidaktiske problemstillinger med utgangspunkt i nyere forskning på feltet og aktuell læringsteori

  • har inngående kunnskap om psykologi innefor tjenesteyting i helse- og oppvekstyrker

  • har avansert kunnskap om utvikling og endring i helse- og oppvekstyrkene

 

 

Ferdigheter

Kandidaten:

  • kan analysere aktuelle teorier, metoder og fortolkninger innenfor fagområdet og arbeide selvstendig med praktisk og teoretisk problemløsning innenfor kollektiv læring og kompetanseutvikling på arbeidsplassen/skolen

  • har ferdigheter i systematisk kunnskapsutvikling basert på erfaringer fra organisasjonspraksis, arbeid og yrkesutøvelse

  • kan analysere aktuelle teorier, metoder og fortolkninger innenfor fagområdet og arbeide selvstendig med ulike innovative og entreprenørielle strategier for utvikling av aktiviteter og tiltak  

  • kan bruke relevante metoder for forskning og faglig utviklingsarbeid i sin ledelse av innovative og entrepreniørielle læreprosesser i en mangfoldig elevgruppe

  • kan analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer digitalt, muntlig og skriftlig

  • kan analysere og sammenligne yrkene i eget utdanningsprogram, som grunnlag for valg av innhold i yrkesrelevant opplæring på Vg1 og i brede Vg2   

  • kan planlegge, begrunne, gjennomføre, vurdere og dokumentere yrkesrelevant læringsarbeid på egen arbeidsplass/skole

  • kan vurdere og dokumentere yrkesfaglige arbeidsprosesser på en hensiktsmessig måte

  • kan anvende kunnskap om psykologi i kommunikasjon og i bruk av mestringsstrategier

 

Generell kompetanse

Kandidaten:

  • kan analysere og drøfte samfunnsmessige utviklingstrekk som danner grunnlag for å styrke satsingen på livslang læring og kompetanseutvikling med arbeidsplassen og praktisk yrkeserfaring som arena

  • har kompetanse i forskningsmetode og kunnskapsteori for å oppnå kunnskapsutvikling og læring

  • kan bidra til nytenkning og innovasjonsprosesser

  • kan bidra til utvikling av læringsmiljø blant kollegaer og elever

  • kan anvende forskningsbasert kunnskap i sitt arbeid med innovasjonspedagogikk og læringsledelse

  • kan analysere, vurdere og videreutvikle egen undervisningspraksis i henhold til elevenes ulike læringsbehov, nasjonale krav/retningslinjer og bransjenes krav til kompetanse  

  • kan etablere og videreutvikle samarbeidsarenaer i skole og arbeidsliv

  • kan gjennomføre og begrunne forskningsbasert evaluering av pedagogisk virksomhet og bidra til nytenkning og innovasjonsprosesser på egen arbeidsplass/skole

  • kan anvende verktøy og metoder som styrker den enkeltes mestringstro, som lærer, elev eller kollega

Innhold og oppbygging

Studiet består av 60 studiepoeng og gjennomføres på deltid over fire semestre. Hvert semester har tre fellessamlinger på campus og to nettbaserte samlinger. Studentene gjennomfører arbeidskrav mellom samlingene. Arbeidskravenes fokus er å forske på egen arbeidsplass/skole gjennom konkrete utviklingsprosjekter som studentene skal planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere.

Studiet består av fem emner, hvor tre av dem er på 10 studiepoeng og to på 15 studiepoeng:

  • Første semester: Yrkesdidaktikk og tilpasset opplæring til elevenes ulike yrkes- og utdanningsplaner, 10 studiepoeng

  • Andre semester: Innovasjonsprosesser og læringsledelse i yrkesfag, 10 studiepoeng

  • Andre semester: Medarbeiderdrevet innovasjon - spesialisering i organisasjonslæring, 10 studiepoeng

  • Tredje semester: Kvalitetsutvikling gjennom veiledning, vurdering og dokumentasjonsarbeid, 15 studiepoeng

  • Fjerde semester: Yrkesfaglig fordypning, psykologi og utvikling i helse- og oppvekstyrker, 15 studiepoeng

Som det framgår avlegges eksamen i 10 studiepoeng første semester, i andre semester avlegges 20 studiepoeng, i tredje og fjerde semester avlegges det 15 studiepoeng hver.

 

Faglige innholdsmomenter som er gjennomgående i hele studiet

  • Læringsledelse individuelt og i team

  • Aksjonsforskning

  • Skoleutvikling

  • Veiledning 

  • Kollektiv profesjonsutvikling på egen arbeidsplass/skole

 

Grunnleggende fokusområder i studiet

  • Praksisbasert og virkelighetsnær videreutdanning basert på studentens egen skole/arbeidsplass virksomhet, dens planer og organisering

  • Veilederrollen i forhold til både elever og kolleger

  • Yrkesretting, interesse- og yrkesdifferensiering

  • Ledelse av entreprenørielle prosesser

  • Nytenking og innovasjonsprosesser

  • Forskningsbasert evaluering av pedagogisk virksomhet

Arbeids- og undervisningsformer

Studiet organiseres på deltid og er samlings- og nettbasert. Det legges vekt på oppgave- og prosessorientering, prosjekt- og utviklingsarbeid, deltakermedvirkning og erfaringslæring.

På samlingene legges det opp til en kollektiv læringsprosess. Introduksjon av faglige temaer, dialog, gruppearbeid og erfaringsdeling med refleksjon er i fokus. I tillegg kommer det systematiske og praktiske arbeid med læring og utvikling på egen skole, som må organiseres opp og integreres i det daglige arbeidet. Mellom samlingene forutsettes det at studentene deltar på nettbasert samhandling.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Arbeidskravene skal bidra til refleksjon og læring, og bidra til at studentene er aktive og medansvarlige for egen studieprogresjon. Alle arbeidskrav må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen. Arbeidskrav skal være levert/utført innen fastsatte frister. Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for å innfri arbeidskrav. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, kan få forlenget frist. Ny frist for å innfri arbeidskrav avtales i hvert enkelt tilfelle med den aktuelle læreren.

Arbeidskrav vurderes til «godkjent» eller «ikke godkjent». Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen «ikke godkjent», har anledning til én ny innlevering. Studenten må da selv avtale ny innlevering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. Studenter som ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen og som ikke har dokumentert gyldig årsak, får ingen nye forsøk. Nærmere informasjon om arbeidskrav finnes i den enkelte emneplan.

Faglig innhold og arbeidsmåter i studiet er knyttet til erfaringsdeling og utvikling av praktiske ferdigheter. Slike læringsferdigheter kan ikke tilegnes ved selvstudium, men må opparbeides gjennom reell dialog med medstudenter og lærere og ved tilstedeværelse i undervisningen. Det er derfor krav om 80 % tilstedeværelse. Fravær ut over 20 % må kompenseres ved ekstra oppgave/faglig arbeid etter avtale med faglærer.

Vurdering og sensur

Studentenes rettigheter og plikter ved eksamen framgår av Forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Forskriften beskriver blant annet vilkår for ny/utsatt eksamen, klageadgang og hva som regnes som fusk ved eksamen.

Retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer ved OsloMet regulerer bruken av sensorer på studiet.

Øvrig informasjon

Godkjent av prodekan for studier LUI Dato 01.02.2018

Endringer godkjent av prodekan for studier 23. mai og 4. juni 2019 Gjeldende fra høstsemesteret 2019