EPN-V2

LSPH6500 Vocational specialisation, psychology and Developments in Health occupations Course description

Course name in Norwegian
Yrkesfaglig fordypning, psykologi og utvikling i helse- og oppvekst yrker
Study programme
Teacher Specialist in Health and Social Care Studies
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2022/2023
Course history

Introduction

Dette emnet omhandler yrkesfaglig fordypning. Her legges vekt på fordypning i psykologi og utviklingen i forskjellige helse- og oppvekstyrker, også den teknologiske utviklingen. Emnet søker derfor å utvikle faglig dybde ved samtidig å benytte nye, digitale, didaktiske metoder og/eller verktøy. Helse- og oppvekstyrker - så vel som læreryrket - er arbeid med et felles kjennetegnet, nemlig arbeid med ansikt-til-ansikt kontakt med et annet menneske. Det inkluderer emosjonelt arbeid. Gjennomgripende tema for alle slike yrker og profesjoner er derfor psykologi knyttet til relasjonelt arbeid. Modulen legger vekt på dette, også i forhold til å introdusere et refleksjonsverktøy beregnet for mestring av emosjonelt stress.

Required preliminary courses

Ingen info

Learning outcomes

Emnet bygger på emnet Spesialisering i organisasjonslæring gjennom medarbeiderdrevetinnovasjon (LSPH 6300). Emnet tar utgangspunkt i relasjonelt arbeid, dvs. arbeid med mennesker og skal støtte opp om det praktiske arbeidet med å skape bærekraftig, livslang læring i dette feltet.; Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

;

Kunnskap

Kandidaten:

  • har avanserte kunnskaper om: samfunnsutvikling, forskningsfronten i eget yrke innen helse-og oppvekstfag og ferdigheter som kreves innenfor fagområdet relasjonelt arbeid
  • kjenner og kan anvende forskningsbasert teori og metoder i dette feltet
  • har inngående kunnskap om forutsetningene for livslang læring, kritisk refleksjon, utvikling av mestringsstrategier for å kunne være pådriver og diskusjonspartner for lærerteamene knyttet til relasjonelt arbeid

;

Ferdigheter

Kandidaten:

  • kjenner og kan anvende forskningsbaserte metoder og verktøy som analyserer og identifiserer utviklingsområder på egen arbeidsplass.
  • kan arbeide selvstendig med praktisk og teoretisk problemløsning innenfor fagene;
  • utvikle kunnskap systematisk basert på kritisk refleksjon
  • kan anvende og oppdatere egen kunnskap på nye områder innenfor fagområdet

;

Generell kompetanse

Kandidaten:

  • kan analysere og drøfte samfunnsmessige utviklingstrekk som danner bakgrunn for behov for endring i eget yrke og i egen undervisning samt endring egen arbeidsplass i helse- og oppvekstfag
  • har forskningsbasert kunnskap om utvikling og framtidsutsikter i yrkene i helse- og oppvekstyrkene
  • kan iverksetting problemanalyse og gjennomføring av tiltak som styrker den enkeltes mestringstro, som lærer, elev og kollega;

Content

En intern og en ekstern.

Teaching and learning methods

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap:

Studenten

  • har bred kunnskap om sykepleiers rolle og ansvar innenfor et utvalgt fordypningsområde
  • har bred kunnskap om sykepleieforskning og annen relevant forskning og fagutvikling innenfor valgte fordypningsområde

Ferdigheter:

Studenten

  • kan definere kliniske problemstillinger som er relevante for fagutvikling i sykepleie
  • kan gjennomføre systematisk litteratursøk
  • kan avklare begreper, kan analysere og vurdere ulike kunnskapskilder og anvende disse til å formulere faglige resonnementer
  • kan gjennomføre en selvstendig, avgrenset litteraturstudie under veiledning i tråd med gjeldende forskningsetiske normer
  • kan presentere fagstoff på en selvstendig, logisk og systematisk måte

Generell kompetanse:

Studenten

  • kan formidle og argumentere for styrker og svakheter ved løsning eller belysning av valgte fordypningstema
  • kjenner til yrkesetiske problemstillinger og kan bidra til planlegging av fagutvikling i klinisk praksis

Course requirements

Forelesninger, seminarer, veiledning, og selvstudier.

Assessment

For å fremstille seg til eksamen må følgende arbeidskrav være godkjent:

  • Prosjektbeskrivelse for bacheloroppgaven.
  • Gjennomført veiledning (3 obligatoriske timer av tilbud på 4 timer).

Konsekvenser av å ikke følge frister er utsatt bacheloroppgave neste studieår.

Permitted exam materials and equipment

Bacheloroppgave i form av litteraturstudie. Bacheloroppgaven skrives normalt i gruppe på to.

Omfang:10 000 ord (+/- 20 %). Veileder gir tilbud om 2 seminarer. Hver gruppe får tilbud om 1 time veiledning 4 ganger, 3 av disse veiledningene er obligatoriske.

For nærmere informasjon se utfyllende bestemmelser til bacheloroppgave SYBA/SYBAS 3900 for kull 2016.

Ny eksamen : Dersom studentene må avbryte skriveperioden før innlevering eller får bacheloroppgaven vurdert til F, kan studentene levere omarbeidet versjon av denne til sensur én gang til i samme gruppe eller individuelt. Ny eksamen vil normalt sett bli påfølgende semester.

1) Hvis studentene beholder den samme problemstillingen som ved ordinær eksamen, behøver studentene ikke å gjøre arbeidskravet prosjektbeskrivelse på nytt.

2) Hvis studentene endrer problemstillingen, må prosjektbeskrivelsen godkjennes på nytt.

Ved begge alternativer er det tilbud om 4 nye veiledningstimer, der 3 må benyttes for å kunne levere bacheloroppgaven til sensur

Grading scale

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Examiners

Gradert skala A-F.