EPN

Lesing og skriving som grunnleggende ferdigheter, trinn 1-7, nivå 1 Programplan

Engelsk programnavn
Literacy in Primary School, level 1
Gjelder fra
2018 HØST
Studiepoeng
30 studiepoeng
Varighet
2 semestre
Programhistorikk

Innledning

Lesing og skriving er grunnleggende ferdigheter som inngår i en mer omfattende kompetanse uttrykt gjennom begrepet literacy. Literacy inkluderer ferdigheter som "to identify, to understand, to interpret, to create and to communicate" (St. meld. 030, 2003-2004, s. 33). Utvikling av literacy handler blant annet om å gjøre elevene i stand til å lese, forstå og tolke og til selv å produsere et bredt spekter av tekster i ulike medier; skriftlig, muntlig og digitalt.

Lesing og skriving er både norskfaglige og flerfaglige kompetanser. Studiet Lesing og skriving som grunnleggende ferdighet, 1-7, nivå 1, legger vekt på sammenhengen mellom delkompetanser, med hovedvekt på lesing og skriving. Studiet er forankret i nasjonale retningslinjer for grunnskolelærerutdanning 1.-7.trinn og i læreplanverket for grunnopplæringen, Kunnskapsløftet (LK06). Studiet tar sikte på å kvalifisere til arbeid med grunnleggende ferdigheter i lesing og skriving som kommunikativ kompetanse og som redskap for læring og utvikling. I studiet inngår praktisk arbeid med gjeldende læreplaner med vekt på å identifisere hvordan lesing og skriving skal brukes for å fremme elevenes kompetanse i flere fag.

Det flerkulturelle perspektivet er gjennomgående i studiet. Det gjelder blant annet drøfting av ulike måter å legge til rette for lese- og skrivesituasjoner i og på tvers av fag for alle elever; majoritetsspråklige og minoritetsspråklige. Arbeidet med digitale ferdigheter er òg sentralt i sammenheng med utvikling av elevenes grunnleggende ferdigheter i lesing og skriving. IKT er derfor integrert i studiet, både som et eget emne, som redskap i studentenes egen læringsprosess, og i erfaringsdeling og diskusjon knyttet til faglige emner og utforming av læringsaktiviteter for elevene.

Lesing og skriving som grunnleggende ferdighet 1, trinn 1-7 (30 studiepoeng) består av to emner á 15 studiepoeng. Emne 2 bygger på undervisningen i emne 1. En kan bygge videre til 60 studiepoeng gjennom studiet Lesing og skriving som grunnleggende ferdighet 2, trinn 1-7, som også består av to emner á 15 studiepoeng. 

Målgruppe

Målgruppe for studiet er lærere med pedagogisk bakgrunn i samsvar med kravene i rammeplanene for lærerutdanningene og som er tilsatt i skolen i studieperioden. Studiet er utvikle på oppdrag fra Kunnskapsdepartementet, med bakgrunn i Kompetanse for kvalitet - strategi for etter- og videreutdanning 2016 - 2025.

Opptakskrav

Opptakskrav til studiet er bestått lærerutdanning. Studenter som innvilges studieplass, må være i arbeid som lærer eller ha kontakt med en skole der det er mulig å aktivt ta del i undervisning relevant for studieprogrammet.[1] Kravet om bestått lærerutdanning kan fravikes dersom søkeren kun mangler faget hun/han søker på, for å få fullført sin lærerutdanning.

[1] Redaksjonell endring 16.11.2017.

Læringsutbytte

Læringsutbyttet fremgår av den enkelte emneplan.

Innhold og oppbygging

Lesing og skriving som grunnleggende ferdighet 1, trinn 1-7 inneholder både en teoretisk og fagdidaktisk tilnærming til lesing og skriving på barnetrinnet. Et godt grunnlag er avgjørende for videre læring. Emne 1 (15 studiepoeng) gir kunnskap om og innsikt i teorier og nyere forskning om den første lese- og skriveopplæringen. Emne 2 (15 studiepoeng) gir teoretisk og didaktisk fordypning i systematisk arbeid med litteratur, lesestimulering, teksttolking og tekstskaping/skriving i ulike fag og sjangrer på barnetrinnet.

Se mer utfyllende informasjon om innholdet under hvert emne.

Valgfritt emne Løper over flere semestre

Arbeids- og undervisningsformer

Studiet er nettbasert med samlinger og går over to semester. Det er tre samlinger á to dager hvert semester. I tillegg til undervisning blir samlingene brukt til diskusjoner og erfaringsdeling, blant annet med utgangspunkt i praksisopplegg deltakerne gjennomfører på egen skole. Dialogen mellom student og lærer, oppgaveinnleveringer, deling av faglige ressurser og individuell oppfølging fra lærer skjer i nettbasert forum på høgskolens LMS. Deltakerne arbeider selvstendig med teoretiske og didaktiske oppgaver mellom samlingene. Oppgavene knytter sammen teoretisk fagstoff, didaktisk refleksjon og praksisaktiviteter i klasserommet. Deltakerne arbeider i faste grupper gjennom hele studieåret. Gruppene støtter hverandre i arbeidet, utveksler erfaringer, kommenterer hverandres innlegg og diskuterer faglig i digitalt diskusjonsforum.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Arbeidskravene i studiet fremkommer i den enkelte emneplan. Arbeidskrav skal være levert/utført innen fastsatt(e) frist(er). Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykmelding, fritar ikke for å innfri arbeidskrav. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, kan få forlenget frist. I hvert enkelt tilfelle må en avtale ny frist med læreren for å innfri arbeidskrav.

Arbeidskrav blir vurdert til "godkjent" eller "ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen "ikke godkjent", har mulighet til maksimum to nye innleveringer/utføringer. Studentene må da selv avtale ny vurdering av arbeidskravet med faglærer.

Vurdering og sensur

Høst: LSGF6100 emne 1. Individuell muntlig eksamen. A-F.

Vår: LSGF6200 emne 2. Individuell skriftlig hjemmeoppgave. A-F.

Retten til å gå opp til eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav.

Øvrig informasjon

Literacy 1 for Primary School Teachers

Videreutdanning. Nettbasert deltidsstudium med samlinger. Oppdragsstudium

Godkjent av studieutvalget 30. november 2015

Redaksjonell endring 16.11.2017

Emneplanen gjelder fra høstsemesteret 2018

Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier

Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning