EPN-V2

Prosessledelse av utviklingsarbeid i barnehagen Programplan

Engelsk programnavn
Facilitating processes of development in kindergartens/preschools
Gjelder fra
2025 HØST
Studiepoeng
30 studiepoeng
Varighet
2 semestre
Programhistorikk
  • Innledning

    Se emneplanen for beskrivelse av studiet

  • Målgruppe

    Målgruppen for studiet er pedagogiske ledere og barnehagelærere.

  • Opptakskrav

    Opptakskravet er bachelorgrad innen barnehagelærerutdanning eller tilsvarende pedagogisk utdanning på bachelornivå, jfr. Barnehagelovens bestemmelser §§ 24 og 25. Studentene skal i løpet av studiet gjennomføre oppgaver og arbeidskrav som tar utgangspunkt i refleksjon, kunnskapsdeling i profesjonsfellesskap og utprøving på eget arbeidssted. Det er derfor et krav at studenten arbeider i barnehage, eller har kontakt med en barnehage der det er mulig å gjennomføre arbeidskrav som er del av videreutdanningen, under hele studiet. Dette dokumenteres med en bekreftelse fra arbeidsgiver, eller barnehagen der arbeidskrav skal gjennomføres.

    Med tilsvarende pedagogisk utdanning på bachelornivå menes følgende utdanninger i kombinasjon med tilleggsutdanning i barnehagepedagogikk (60 studiepoeng):

    • grunnskolelærer for trinn 1–7 eller tidligere allmennlærerutdanning
    • faglærer (fireårig faglærerutdanning i praktiske og estetiske fag eller treårig faglærerutdanning som gir kompetanse for tilsetting fra 1. klassetrinn)
    • spesialpedagog, barnevernspedagog eller kateket
    • Steinerhøyskolens bachelorutdanning i førskolepedagogikk eller Steinerhøyskolens lærerutdanning med bachelorgrad i steinerpedagogikk

    Veiledet praksisopplæring knyttet til arbeid med barn må inngå som en integrert del av utdanningen.

    For lærere er det krav om undervisningskompetanse fra 1. trinn i grunnskolen, eller tilsvarende kompetanse fra utdanning fra utlandet.

    Dersom det er flere kvalifiserte søkere enn ledige studieplasser, rangeres søkere etter karakterpoeng fra bachelorutdanning. Søkere som har fått innvilget tilretteleggingsmidler fra Utdanningsdirektoratet (Udir), får 5 tilleggspoeng.

  • Læringsutbytte

    Se emneplanen.

  • Innhold og oppbygging

    Se emneplanen.

    Valgfritt emne Løper over flere semestre

    1. studieår

  • Arbeids- og undervisningsformer

    Se emneplanen.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Se emneplanen.

  • Vurdering og sensur

    Se emneplanen.

  • Øvrig informasjon

    Prosessledelse av utviklingsarbeid i barnehagen

    Facilitating processes of development in kindergartens/preschools

    30 studiepoeng

    Videreutdanning, deltid over to semester

    Studieprogramkode LPLBO

    Emnekode: LPLB6000

    Undervisningsspråk: Norsk

    Godkjent av studieutvalget 09.03.2016

    Redaksjonelle endringer 12.12.2019

    Godkjent av utdanningsutvalget LUI 18. november 2024

    Gjeldende fra høstsemesteret 2024

    Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier

    Institutt for barnehagelærerutdanning