Programplaner og emneplaner - Student
Mathematics 1MU, grade 5-10 Programme description
- Programme name, Norwegian
- Matematikk 1MU, trinn 5-10
- Valid from
- 2020 FALL
- ECTS credits
- 30 ECTS credits
- Duration
- 2 semesters
- Schedule
- Here you can find an example schedule for first year students.
- Programme history
-
Introduction
Studietilbudet er beregnet for personer som ønsker å kvalifisere seg som matematikklærere på mellom- og ungdomstrinnet.
Target group
Opptakskrav til studiet er bestått lærerutdanning. Studenter som innvilges studieplass, må være i arbeid som lærer eller ha kontakt med en skole der det er mulig å aktivt ta del i matematikkundervisning.[1] Kravet om bestått lærerutdanning kan fravikes dersom søkeren kun mangler faget hun/han søker på, for å få fullført sin lærerutdanning.
[1] Redaksjonell endring 6. november 2017.
Admission requirements
Læringsutbyttet er beskrevet i emneplanene.
Learning outcomes
Matematikk 1, trinn 5 - 10 - oppdrag er bygd opp av to emner à 15 studiepoeng. I disse delene gjengis sentrale innholdskomponenter. Gjennom faglig og fagdidaktisk arbeid med dette innholdet søker vi å nå målene nedenfor.
Emne 1
Tall og algebra
- Tall, tallsymboler, regning med tall, ulike tallsystemer i vår og andres kultur
- Barns utvikling av tallforståelse, teorier om kognitiv utvikling og læring
- Ulike tallbegreper, inkludert naturlige tall, hele tall, rasjonale tall og reelle tall, additiv og multiplikativ gruppering, posisjons- og grunntallsprinsippet, hoderegning og overslagsregning
- Ulike algoritmer og strategier knyttet til tallregning
- Arbeid med brøk, desimaltall og prosent
- Arbeid med overgangen fra tallregning til algebra, herunder generalisering og algebraisk tenkning
- Grunnleggende algebraiske lover for tall, behandling av algebraiske uttrykk, bl.a. i tilknytning til tallfølger, figurtall og enkle ligninger
- Likninger som løsningsmetode i praktisk regning
Emne 2
Tall og algebra
- Barns utvikling av tallforståelse, teorier om kognitiv utvikling og læring
- Ulike tallbegreper, inkludert naturlige tall, hele tall, rasjonale tall og reelle tall, additiv og multiplikativ gruppering, posisjons- og grunntallsprinsippet, hoderegning og overslagsregning
- Arbeid med likninger, herunder annengradslikninger og lineære likningssystemer
- Likninger som løsningsmetode i praktisk regning
- Ulike representasjoner av funksjoner og variabelbegrepet
Geometri, statistikk og sannsynlighet
- Geometriske begreper og grunnleggende geometriske figurer i plan og rom
- Arbeid med grunnleggende geometriske setninger, herunder Pytagoras¿ setning
- Geometriske konstruksjoner som er aktuelle i grunnskolen og prinsippene bak disse, de klassiske geometriske stedene og deres egenskaper
- Formlikhet og kongruens, sammenhengen med modeller, kart, arbeidstegninger, mønstre, tesselering og symmetri
- Statistiske undersøkelser og grafiske framstillinger av datamaterialer
- Sannsynlighetsbegrepet, sannsynlighetsregning og enkel kombinatorikk
Content and structure
Studentene vil møte varierte arbeidsformer. Studentene forventes å ta ansvar for egen læring gjennom framlegg, kollokvier og ved fortløpende vurdering av egen læringsprosess.
Teoretisk arbeid i faget knyttes nært til praktisk tilrettelegging av undervisning i faget. Arbeid med og vurderinger av fagdidaktiske spørsmål inngår som en viktig del av kurset. Studentenes arbeid med, og erfaringer fra, praksis i matematikkundervisning skal eksplisitt trekkes inn som en del av undervisningen.
Studentene skal i løpet semesteret levere inn ulike arbeid knyttet til undervisning i faget. Disse kan være av matematikkfaglig og/eller fagdidaktisk karakter. Faglærer og/eller medstudenter gir tilbakemelding på og/eller veiledning av de enkelte arbeidene.
I alle temaene vil det være aktuelt å benytte IKT som praktisk hjelpemiddel.
1st year of study
1. semester
2. semester
Teaching and learning methods
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav.
Avsluttende vurdering - emne 1: Individuell, skriftlig eksamen under tilsyn (seks timer).
Avsluttende vurdering - emne 2: Individuell, muntlig eksamen (omfang om lag 30 minutter).
Karakterskala
Ved gradert karakter gis det bokstavkarakterer med A som beste og E som dårligste karakter på bestått eksamen. Karakteren F brukes ved ikke bestått eksamen.
Vurderingskriterier
A: Fremragende prestasjon som klart utmerker seg. Klar, konsis fremstilling. Ingen betydelige faglige feil. Stor kreativitet og refleksjon.
B: Meget god prestasjon som ligger over gjennomsnittet. Viser evne til selvstendighet. En del kreativitet og refleksjon. Meget god framstilling. Ingen store faglige feil. Viser gjennomgående meget god forståelse.
C: Gjennomsnittlig prestasjon som er tilfredsstillende på de fleste områder. Fremstillingen kan ha svakheter, men ikke store. Viser god forståelse og refleksjon.
D: Prestasjon under gjennomsnittet. Har vist en del kunnskaper. Viser faglige svakheter ved fremstillingen og resultatene. Viser noe forståelse og refleksjon.
E: Prestasjon som tilfredsstiller minimumskravene. Viser noe kunnskap både matematisk og didaktisk. Viser liten selvstendig bruk av kunnskap og liten evne til forståelse og refleksjon.
F: (Ikke godkjent): Prestasjon som ikke tilfredsstiller minimumskravene.
Klageadgang
Det kan klages over karakterfastsetting og på formelle feil i samsvar med bestemmelsene i lov om universiteter og høyskoler, jf. også forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus.
Work requirements
Samlings- og nettbasert
Godkjent av studieutvalget 7. mai 2012
Siste revisjon godkjent 04.12.2015
Redaksjonell endring 6. november 2017
Gjeldende fra høstsemesteret 2019
Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier
Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning
Fagplanen gjelder for kull 2019/2020
Assessment
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav.
Avsluttende vurdering - emne 1: Individuell, skriftlig eksamen under tilsyn (seks timer).
Avsluttende vurdering - emne 2: Individuell, muntlig eksamen (omfang om lag 30 minutter).
Karakterskala
Ved gradert karakter gis det bokstavkarakterer med A som beste og E som dårligste karakter på bestått eksamen. Karakteren F brukes ved ikke bestått eksamen.
Vurderingskriterier
A: Fremragende prestasjon som klart utmerker seg. Klar, konsis fremstilling. Ingen betydelige faglige feil. Stor kreativitet og refleksjon.
B: Meget god prestasjon som ligger over gjennomsnittet. Viser evne til selvstendighet. En del kreativitet og refleksjon. Meget god framstilling. Ingen store faglige feil. Viser gjennomgående meget god forståelse.
C: Gjennomsnittlig prestasjon som er tilfredsstillende på de fleste områder. Fremstillingen kan ha svakheter, men ikke store. Viser god forståelse og refleksjon.
D: Prestasjon under gjennomsnittet. Har vist en del kunnskaper. Viser faglige svakheter ved fremstillingen og resultatene. Viser noe forståelse og refleksjon.
E: Prestasjon som tilfredsstiller minimumskravene. Viser noe kunnskap både matematisk og didaktisk. Viser liten selvstendig bruk av kunnskap og liten evne til forståelse og refleksjon.
F: (Ikke godkjent): Prestasjon som ikke tilfredsstiller minimumskravene.
Klageadgang
Det kan klages over karakterfastsetting og på formelle feil i samsvar med bestemmelsene i lov om universiteter og høyskoler, jf. også forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus.
Other information
Samlings- og nettbasert
Godkjent av studieutvalget 7. mai 2012
Siste revisjon godkjent 04.12.2015
Redaksjonell endring 6. november 2017
Gjeldende fra høstsemesteret 2019
Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier
Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning
Fagplanen gjelder for kull 2019/2020