Programplaner og emneplaner - Student
Videreutdanning i kardiologisk sykepleie Programplan
- Engelsk programnavn
- Suplementary Education in Cardiological Nursing
- Gjelder fra
- 2025 HØST
- Studiepoeng
- 60 studiepoeng
- Varighet
- 3 semestre
- Timeplan
- Her finner du et eksempel på timeplan for førsteårsstudenter.
- Programhistorikk
-
Innledning
Studentene arbeider individuelt og eventuelt i grupper med fagstoff og utvikling av undervisningsopplegg. I tillegg til studentenes egen kompetanseutvikling, skal studiet bidra til organisasjonsutvikling og endring av praksis på egen arbeidsplass. I forbindelse med arbeidskravene skal studentene dele erfaringer, oppdagelser og refleksjoner med hverandre og kollegaer.
Det forventes at deltakerne følger den oppsatte progresjonen, deltar i nettbasert samhandling, gjennomfører hospitering (yrkesfaglig praksis) i relevante virksomheter og arbeidskrav knyttet til studiet. Samarbeid og felles kompetanseutvikling innen anvendelse av ny teknologi og digital kompetanse står sentralt i studiet. Det vil bli lagt vekt på en kollektiv læringsprosess gjennom erfaringsutveksling og refleksjon på egen arbeidsplass. Det legges vekt på at innhold og arbeidsformer skal være praksisnære og praksisrelevante i tråd med de krav som stilles til yrkesfaglærere, faglige ledere og instruktører som organiserer yrkesopplæring.
Studentene skal hospitere tre til fem dager pr emne i relevante virksomheter og yrker, med fokus på bruken av ny teknologi og digital kompetanse i yrket.
Følgende yrkespedagogiske prinsipper ligger til grunn for valg av arbeidsformer: Praksisorientering, problemorientering, eksemplarisk læring, erfaringslæring, opplevelsesorientering, verdiorientering og studentinnflytelse.
Målgruppe
Arbeidskravene skal bidra til refleksjon og læring, og bidra til å sikre at studenten er aktive og medansvarlige for studieprogresjonen. Arbeidskrav skal være levert/utført innen fastsatt(e) frist(er). Arbeidskravene må være godkjent før eksamen kan avlegges.
Se for øvrig beskrivelse av arbeidskrav under hvert enkelt emne.
Opptakskrav
Studieprogramkode: ATEKO
Godkjent av dekan 03.07.2013
Endringer godkjent av prodekan for studier 20.01.2018
Endringer godkjent av prodekan for studier 18.02.2019
Endringer godkjent av prodekan for studker 30.02.2020
Endringer godkjent av prodekan for studier 22.01.2021
Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier
Institutt for yrkesfaglærerutdanning
Læringsutbytte
Kandidaten har etter fullført videreutdanning i kardiologisk sykepleie følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Kandidaten
- har avansert kunnskap om anatomi, fysiologi og patofysiologi relatert til kardiologi
- har avansert kunnskap innenfor fagområdet kardiologi og spesialisert innsikt i kardiologiske sykdommer og tilstander
- har avansert kunnskap om forebygging, diagnostikk, behandling, oppfølging og rehabilitering ved kardiologiske sykdommer, i et livsløpsperspektiv
- har inngående kunnskap om betydning av kjønn og etnisitet relatert til hjertesykdom, for å sikre likeverdige helsetjenester for alle grupper i samfunnet
- har avansert kunnskap om pasienters og pårørendes reaksjoner og behov knyttet til kardiologisk sykdom på tvers av alder, kjønnsidentitet, kjønnsuttrykk, seksuell orientering og sosioøkonomisk, språklig og kulturell bakgrunn
- har kunnskap om vitenskapsteori, forskningsmetoder og kunnskapsbasert praksis
FerdigheterKandidaten
- kan anvende kunnskap om kardiologi i overvåkning, behandling og rehabilitering av pasienter med kardiologisk sykdom
- kan anvende kunnskapsbaserte kartleggingsskjema, algoritmer og prosedyrer i møte med pasienten med kardiologisk sykdom
- kan arbeide tverrfaglig for å gi pasienter og pårørende et helhetlig koordinert helsetilbud
- kan vurdere faglige og klinisk sammensatte kardiologiske problemstillinger
- kan anvende kommunikasjonsstrategier og digitale verktøy i profesjonell samhandling med bruker/pasient, pårørende og annet helsepersonell
- kan arbeide kunnskapsbasert i oppfølging av pasienter med hjertesykdommer
- kan samhandle digitalt
Generell kompetanseKandidaten
- kan analysere relevante etiske problemstillinger i utøvelsen av kardiologisk sykepleie
- kan formidle kardiologisk arbeid og beherske fagområdets uttrykksformer, og kommunisere kardiologiske problemstillinger
- kan initiere og medvirke i innovasjonsprosesser innenfor kardiologisk sykepleie
Arbeids- og undervisningsformer
Studiet består av emner med fysiske/digitale samlinger, observasjonspraksis og selvstudie.
Ressursforelesninger
Forelesninger holdt av eksterne eller interne forelesere i samlinger eller i nettbasert undervisning. Forelesninger blir i hovedsak benyttet for å introdusere nytt fagstoff, gi oversikt, trekke frem hovedelementer, synliggjøre sammenhenger mellom ulike tema og formidle relevante problemstillinger. Forelesninger vil primært holdes på norsk, men kan også foregå på engelsk.
Seminarer
Seminarene vektlegger aktiv deltagelse og faglige diskusjoner slik at studentenes faglige utvikling stimuleres. Seminarene kan også inneholde studentpresentasjoner og faglige diskusjoner rundt disse. Seminarene er lukkede aktiviteter forbeholdt de som er tatt opp til studiet.
Samlingsbaserte arbeidsformer
Samlinger går vanligvis over en uke, og kan omfatte forelesninger, seminarer og praktiske øvelser på simulerings og ferdighetsenheten. Studentene er medskapere av kunnskap og kunnskapsutvikling og det forutsettes at studentene er aktivt deltagende i diskusjoner med medstudenter og fagpersoner. Studentenes erfaring trekkes med i diskusjoner og underbygges med teoretiske perspektiver.
Nettbaserte arbeidsformerE-læringsverktøy brukes for kommunikasjon, informasjon, kunnskapsinnhenting, kunnskapsutvikling og oppgaveinnleveringer.
Digital undervisningTo emner gjennomføres i hovedsak digitalt og felles med studenter fra andre spesialiseringer. I digital undervisning er studentene aktive deltagere. Læringsplattformen benyttes til å legge ut presentasjoner, arbeidsoppgaver, presentasjoner, faglige tekster og interaktive oppgaver. I fellesemner gjennomføres gruppeoppgaver i tema innenfor kardiologisk sykepleie fortrinnsvis i grupper med studenter fra spesialiseringen.
Observasjonspraksis
Studentene har selv ansvar for å avtale og gjennomføre tilsammen 5 dager observasjonspraksis, som godkjennes av universitetet. Observasjonspraksis gir studenter mulighet til å lære gjennom å observere kardiologiske klinikere i praksis, for nærmere innsikt i vurdering av pasientens hjertehelse, bruk av medisinsk utstyr og behandling i akutte situasjoner eller under planlagte inngrep. Observasjonspraksis er ikke veiledet.
Selvstudier og gruppearbeid
Studentens egenaktivitet er en vesentlig del av studieinnsatsen. Denne skal sikre kontinuitet i læring og gjennomføring. Egenaktivitet er oftest individuelt arbeid, men omfatter også samarbeid med medstudenter. Enkelte eksamener og arbeidskrav leveres i grupper.
Simulering
Simulering brukes for å innøve prosedyrer, stimulere til refleksjon og for å bli fortrolig med observasjoner og utstyr.
Internasjonalisering
Programmet har fokus på flerkulturelle og globale problemstillinger. Dette bidrar til økt forståelse og forbedrer studentens evne til å arbeide profesjonelt i et multikulturelt samfunn. Studentene får tilgang til fagterminologi på engelsk gjennom bruk av engelsk pensum, både i form av fagbøker og internasjonal forskningslitteratur.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Arbeidskrav er alle former for arbeider, prøving og obligatorisk tilstedeværelse som settes som vilkår for å fremstille seg til eksamen. Arbeidskrav gis vurdering godkjent/ikke godkjent. Arbeidskravene tilknyttet hvert emne fremgår i den enkelte emneplan.
Hensikten med arbeidskravene er å
- fremme progresjon og faglig utvikling i utdanningen
- stimulere til å oppsøke og tilegne seg ny kunnskap
- legge til rette for samhandling og kommunikasjon omkring faglige spørsmål
Studiet har arbeidskrav i form av presentasjoner, muntlige og skriftlige arbeider, flervalgstester, praktisk prøve, hverandrevurdering og observasjonspraksis. Flervalgstestene gjennomføres primært i universitetets læringsplattform. De praktiske testene foregår fortrinnsvis på simulerings- og ferdighetsenheten.
Skriftlige arbeidskrav som ikke blir godkjent, må omarbeides før ny innlevering. Flervalgstest og praktisk prøve som ikke blir godkjent må tas på nytt. Emneansvarlig kan vurdere alternativ oppgave for studenter som er forhindret fra å delta i muntlige arbeider og hverandrevurdering. Felles for arbeidskrav er at dersom annen gangs innlevering/gjennomføring ikke godkjennes, kan studenten ikke fremstille seg til ordinær eksamen/vurdering.
Studenten har rett til et tredje forsøk før ny/utsatt eksamen. Ikke godkjent arbeidskrav kan medføre forsinkelse i studentens utdanningsløp.
Observasjonspraksis
Som del av emnet KARDI6200 inngår til sammen 5 dager obligatorisk observasjonspraksis. Dersom observasjonspraksis ikke er gjennomført, kan studenten ikke fremstille seg til ordinær eksamen/vurdering. Studenten har selv ansvar for å avtale, planlegge og gjennomføre observasjonspraksisen, og planer skal forhåndsgodkjennes av universitetet. Observasjonspraksis kan gjennomføres på egen arbeidsplass.
Vurdering og sensur
Vurderingsuttrykk
Vurderingsuttrykkene som brukes er Bestått-Ikke bestått eller gradert karakter A–F, der A er beste karakter, E er laveste beståtte karakter, og F er ikke bestått. Ved gruppeeksamen får alle i gruppen samme karakter.
Ny og utsatt eksamenNy og utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ordinær eksamen hvis ikke annet er angitt i emneplanen. Ved ny og utsatt eksamen i emner med gruppe-eksamen kan det i spesielle tilfeller være aktuelt å gjennomføre eksamen individuelt.
Klage på karakterSensuren ved skriftlig eksamen kan påklages. Det er ikke mulig å klage på sensur ved muntlige og praktiske eksamener. Ved gruppeeksamener vil resultatet av en klage bare ha konsekvenser for de som klager. De andre studentene beholder sin opprinnelige karakter.
Øvrig informasjon
Godkjent av rektor for Høgskolen i Akershus 6.desember 2006
Sist godkjent i utdanningsutvalget ved fakultet for helsevitenskap, OsloMet 11. desember 2024