Programplaner og emneplaner - Student
KARDI6100 Cardiology Course description
- Course name in Norwegian
- Kardiologi
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Course history
-
- Curriculum
-
FALL 2025
- Schedule
- Programme description
-
Introduction
Kardiologi er en medisinsk spesialitet som omfatter medfødte og ervervede sykdommer i hjertet og sentrale blodkar. Forebygging, diagnostikk, behandling av og rehabilitering ved kardiologiske sykdommer er sentralt. Emnet gir en omfattende innføring i kardiologi, der blant annet undersøkelsesmetoder, fysiologi, koronarsykdom, hjertesvikt, arytmier, medfødte hjertefeil, sykdommer i hjerteklaffene og kardioonkologi inngår.
-
Required preliminary courses
Opptak til studiet.
-
Learning outcomes
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har spesialisert innsikt i sirkulasjonssystemets oppbygning og funksjon
- har inngående kunnskap om betydning av kjønn og etnisitet relatert til hjertesykdom for å sikre likeverdige helsetjenester for alle grupper i samfunnet
- kan drøfte kardiovaskulære risikofaktorer og betydningen av ernæring og fysisk aktivitet i forebygging, behandling og rehabilitering av kardiologiske sykdommer
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende fysiologisk grunnkunnskap i væske- og elektrolyttbalanse, syre- og basebalanse, nyrefysiologi og lungefysiologi
- kan anvende kunnskap innenfor fagområdet kardiologi, med spesialisert innsikt i kardiologiske sykdommer og tilstander, undersøkelsesmetoder, overvåkning av hjertets elektriske aktivitet, behandling, epidemiologi og multimorbiditet
- kan anvende kunnskap innenfor generell farmakologi, legemiddelbehandling, bivirkninger og interaksjoner relevant for pasienten med kardiologisk sykdom
- kan tolke resultater relevant i overvåkning og kartlegging av den pasienten med kardiologisk sykdom, herunder prøvesvar, respiratorisk og sirkulatorisk status, syre-base balanse og kardiovaskulær risiko
- kan beskrive kliniske observasjoner knyttet til sirkulasjon og respirasjon og kan benytte relevante sjekklister i oppfølging og behandling av pasienten med kardiologisk sykdom
Generell kompetanse
Studenten
- kan veilede og gi anbefalinger relevant for pasienten med kardiologisk sykdom i et livsløpsperspektiv
- kan kommunisere relevante problemstillinger innenfor kardiologi
-
Teaching and learning methods
Ressursforelesning, seminar, nettbaserte arbeidsformer, selvstudier og gruppearbeid. Emnet vil være samlingsbasert på campus og bestå av to samlinger à 1 uke, med noen ukers mellomrom.
-
Course requirements
Godkjent av studieutvalget ved fakultet LUI 8. januar 2014. Etablert av fakultetsstyret 10. april 2014. Revidert versjon godkjent av studieutvalget ved LUI 5. mars 2015. Redaksjonelle endringer foretatt 20. januar og 6. juli 2017. Revisjon godkjent på fullmakt av leder i utdanningsutvalget 19. desember 2019. Gjeldende fra vårsemesteret 2019.
Emnet Fjerntolking er en innføring i skjermtolking og telefontolking. Emnet vektlegger en praktisk-teoretisk innføring i tolking hvor én eller begge samtaleparter er geografisk atskilt fra tolken.
-
Assessment
TLK1000 eller tilsvarende.
-
Permitted exam materials and equipment
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om praktisk-teoretiske hovedproblemstillinger knyttet til fjerntolking
- har kunnskap om tolketekniske muligheter og begrensninger ved gjennomføring av fjerntolking
- har kunnskap om tolkens ansvar for tilrettelegging av tolkesituasjonen knyttet til muligheter og begrensninger i fjerntolking
Ferdigheter
Studenten
- har kunnskap om praktisk-teoretiske hovedproblemstillinger knyttet til fjerntolking
- har kunnskap om tolketekniske muligheter og begrensninger ved gjennomføring av fjerntolking
- har kunnskap om tolkens ansvar for tilrettelegging av tolkesituasjonen knyttet til muligheter og begrensninger i fjerntolking
Ferdigheter
Studenten
- kan utføre fjerntolking mellom norsk og tolkespråket og behersker tolketekniske aspekter som turtakingsstrategier mv.
- kan vurdere behov for tilrettelegging av situasjonen ved fjerntolking mellom norsk og tolkespråket
- kan evaluere egen tolking slik at studenten kan videreutvikle sine tolketekniske ferdigheter i fjerntolking og videreutvikle sin tospråklige og kommunikative kompetanse
Generell kompetanse
Studenten
- kan gjøre akademisk rede for muligheter og begrensninger ved fjerntolking i teori og praksis
- kan reflektere faglig om etiske problemstillinger knyttet til fjerntolking
-
Grading scale
Se programplan om arbeids - og undervisningsformer.
-
Examiners
Alle besvarelser vurderes av én sensor.
Ekstern sensor benyttes regelmessig, og minimum ved hver tredje gjennomføring av emnet. Ved uttrekk av besvarelser til ekstern sensur skal uttrekket omfatte minimum 10 prosent av besvarelsene, men uansett ikke færre enn fem besvarelser. Ved uttrekk skal ekstern sensors vurdering komme alle studentene til gode.