Programplaner og emneplaner - Student
Matematikk 2MB, 1.-7. trinn Programplan
- Engelsk programnavn
- Mathematics for Grades 1-7, Course 2
- Gjelder fra
- 2024 HØST
- Studiepoeng
- 30 studiepoeng
- Varighet
- 2 semestre
- Timeplan
- Her finner du et eksempel på timeplan for førsteårsstudenter.
- Programhistorikk
-
Innledning
Matematikk 2 for trinn 1-7 er et tilbud for lærere med bestått 30 studiepoeng i matematikk. Studieprogrammet består av to emner à 15 studiepoeng. Utdanningen vil ha en tydelig praksisforankring og har som mål utvikling av studentens profesjonalitet, både i sin rolle i klasserommet og i sin rolle i skolens læringsfellesskap. Elevperspektivet og forankring i forskning om undervisningen og læring i matematikk vil være framtredende i begge emner. Innsikt i elevenes faglige utgangspunkt og potensial og kunnskap om aktuell forskning og styringsdokumenter er en forutsetning for matematikkundervisning som gir elevene mulighet til innlevelse og fremmer deres fantasi og nysgjerrighet, både individuelt og i fellesskap.
Målgruppe
Målgruppen for emnet er lærere som underviser i grunnskolen og som ønsker å undervise i matematikk på 1.-7. trinn. Studiet er utviklet på oppdrag fra Kunnskapsdepartementet, med bakgrunn i Kompetanse for kvalitet - strategi for etter- og videreutdanning.
Opptakskrav
Opptakskrav er bestått lærerutdanning innrettet for undervisning i grunnskolen. Søkere med bestått førskole- eller barnehagelærerutdanning må ha tilleggsutdanning for å undervise i barneskolens 1. til 4. trinn (GLSM 60 studiepoeng eller GLSM 30 og 30 studiepoeng i matematikk eller norsk rettet mot barnetrinnet eller PAPS 1+2). Kvalifiserte søkere må ha minimum 30 studiepoeng i matematikk eller tilsvarende (for eksempel matematikk 1 (30 studiepoeng) fra sin tidligere utdanning). Studenter som får tilbud om studieplass, må være i arbeid som lærer eller ha kontakt med en skole der det er mulig å ta aktivt del i matematikkundervisning. Kravet om bestått lærerutdanning kan fravikes dersom søkeren kun mangler faget hun/han søker på, for å få fullført sin lærerutdanning.
Læringsutbytte
Læringsutbytte fremkommer i emneplanene.
Innhold og oppbygging
Det matematikkdidaktiske arbeidet vil gi studentene innsikt og kompetanse i å planlegge, gjennomføre, reflektere over og vurdere undervisning med tanke på en bred utvikling av elevers faglige kompetanse. Vurdering for læring skal være forankret i nyere forskning i matematikkdidaktikk og analyser av læreplaner. Samtidig skal lærerne utvikle et bevisst forhold til tolkningsmulighetene for det som observeres i klasserommet og til hvordan disse tolkningene påvirker lærernes valg (eng. noticing) i komplekse undervisningssituasjoner. I arbeid med alle matematiske kunnskapsområder legges det vekt på matematiske prosesser. Utprøving og refleksjon i arbeidskravene vil bygge på forskningsbasert kunnskap om elevers og lærernes rolle i disse matematiske prosessene, særlig modellering,abstrahering og generalisering, samt bevis og argumentasjon. Fagmetodiske problemstillinger inngår også i studiet, som det å bruke og drøfte ulike læringsmiljøer, undervisningsmetoder, hjelpemidler, lærebøker. Studiet gjør studentene fortrolige med de grunnleggende ferdighetene å kunne uttrykke seg skriftlig og muntlig, å kunne lese og regne og å kunne bruke digitale verktøy som Tinkerplots, regneark og GeoGebra i faget matematikk.
For mer utfyllende informasjon, se den enkelte emneplan.
1. studieår
1. semester
2. semester
Arbeids- og undervisningsformer
Se fagplan og emneplaner for informasjon om studiet.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Se fagplan og emneplaner for informasjon om studiet.
Vurdering og sensur
Se fagplan og emneplaner for informasjon om studiet.
Øvrig informasjon
Se fagplan og emneplaner for informasjon om studiet.