EPN-V2

Faglig leder av trafikkskole Programplan

Engelsk programnavn
Professional management of Driving School
Gjelder fra
2025 HØST
Studiepoeng
30 studiepoeng
Varighet
2 semestre
Programhistorikk
  • Innledning

    Studiet gjennomføres vanligvis på deltid, med fellessamlinger og studieoppgaver på eget eller annet egent arbeidssted i mellomperiodene. Studiet er nettstøttet. Veiledning skjer via nett og/eller gjennom direkte kontakt mellom faglærer og student.

    Studiet består av følgende tre emner:

    • BEPE7100 Grunnleggende metodikk for kommunikasjon og opplæring (15 studiepoeng)
    • BEPE7200 Kompetanse, planlegging og utvikling (15 studiepoeng)
    • BEPE7301 Lærings- og utviklingsprosjekt om læring i arbeidslivet (30 studiepoeng)

    BEPE7100: Grunnleggende yrkespedagogikk og didaktikk for tilrettelegging av læring på arbeidsplassen. I dette inngår å utvikle ferdigheter i formidling.

    BEPE7200: Analyse av virksomheter som lærende organisasjoner, kompetanseutvikling, realkompetansevurdering, samt planlegge og gjennomføre opplæring og læringstiltak.

    BEPE7301: Innhold og læringsaktiviteter gjennom hele emnet er knyttet til planlegging, gjennomføring, dokumentasjon, evaluering og presentasjon av et praktisk prosjektarbeid. Prosjektet skal omhandle reelle yrkespedagogiske problemstillinger og utviklingsoppgaver på fortrinnsvis egen arbeidsplass.

    Emnene bygger på hverandre, men BEPE7100 0g BEPE 72000 kan tas uavhengig av hverandre. Gjennomført BEPE7200 eller tilsvarende er en forutsetning for BEPE7301.

    Hele eller deler av studiet kan planlegges og gjennomføres som oppdrag for offentlige eller private bedrifter og virksomheter. Studiet vil da tilrettelegges ut fra oppdragsgiver behov.

    Studiet kan inngå i en fri bachelorgrad.

  • Målgruppe

    Det forutsettes at studentene viser initiativ og tar ansvar for eget studiearbeid og felles læringsmiljø, samtidig som de viser en kritisk-konstruktiv holdning til studieopplegget. I et praktisk-pedagogisk studium er det nær sammenheng mellom hva en arbeider med (innhold) og måten en arbeider på (arbeidsmåter og organiseringsformer). Yrkespedagogisk kunnskap, læringskompetanse, sosial kompetanse og metodekompetanse utvikles gjennom handling, opplevelse, observasjon og refleksjon.

    Prinsippet er at «arbeidsmåtene er pensum», og det anvendes varierte arbeidsmåter med stor grad av egenaktivitet, og gjennom dette kan studentene utvikle erfaringsbasert kunnskap. Hensikten er at de skal kunne mestre og vurdere de forskjellige arbeidsmåtene, ferdighetene og teknikkene og kunne ta dem i bruk i egen pedagogiske virksomhet.

    Den grunnleggende tilnærmingen er systematisk erfaringslæring, det vil si å:

    • gjøre seg bevisst tidligere erfaringer i forbindelse med læring, opplæring, utviklingsarbeid og ledelse
    • gjøre nye erfaringer med ulike former for pedagogiske tenkemåter, situasjoner, oppgaver og metoder
    • beskrive handlinger, opplevelser og resultater, og analysere disse ut fra ulike perspektiver for å utvikle

      • kunnskap og innsikt om læring, opplæring, utviklingsarbeid og ledelse
      • bevissthet om egne normer og holdninger til læring, opplæring og ledelse
      • evne til å tilrettelegge og støtte læring og utvikling hos lærlinger og medarbeidere
    • planlegge og prøve ut ny praksis med større bevissthet

    Læring som skjer i tilknytning til praktiske øvelser, oppgaver og prosjektarbeid støttes og suppleres av innledninger, veiledning og oppsummeringer fra lærere, og av studier av litteratur og andre læremidler.

  • Opptakskrav

    Bestemmelser om eksamen er gitt i lov om universiteter og høgskoler, forskrift om studier og eksamen ved OsloMet.

    Innlevering av eksamensoppgave er ved avslutning av hvert emne. For informasjon om bruk av sensor, se de enkelte emneplanene.

    Det kan klages over karakterfastsetting og på formelle feil i samsvar med bestemmelsene i lov om universiteter og høgskoler, jf. også forskrift om studier og eksamen ved OsloMet.

    Studentens rettigheter og plikter ved evt. ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen.

  • Læringsutbytte

    Work Based learning - Pedagogy for Enterprises

    Managing and Development of Competences at the Workplace

    Bachelornivå

    60 studiepoeng/60 ECTS

    Deltid

    Studieprogramkode: BEPED

    Godkjent av Høgskolen i Akershus 25. januar 2005

    Sist endring godkjent av prodekan for studier 30. juni 2016

    Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier

    Institutt for yrkesfaglærerutdanning

    Gjelder for høst 2018

  • Innhold og oppbygging

    Studiet består av 2 emner:

    • FAGLO6100 Kollegaveiledning og ledelse av kompetanseutvikling i trafikkskoler, 15 studiepoeng
    • FAGLO6200 Daglig drift og ledelse av trafikkskoler, 15 studiepoeng

    FAGLO6100 handler om faglig leders ansvar for å utvikle og kvalitetssikre den faglige virksomheten i en trafikkskole. Kollegaveiledning står sentralt, likeledes planlegging, gjennomføring og evaluering av trafikkskolens undervisningsplaner. I tillegg har faglig leder et ansvar for å sikre at medarbeiderstaben har den nødvendige fagkunnskapen for å være en god trafikklærer.

    FAGLO6200 gir en oversikt over de forvaltningsmessige prosesser, krav og oppgaver ved å være faglig leder ved en trafikkskole. Gjennom studiet gis innføring i grunnleggende økonomiske, administrative og personalmessige forhold ved drift av en bærekraftig trafikkskole i et mangfoldig samfunn. Faktorer som hemmer og fremmer trafikkskolen som lærende organisasjon står også sentralt i dette emnet.

    FAGLO61000 danner grunnlag for FAGL6200, men emnene kan gjennomføres uavhengig av hverandre.

    Valgfritt emne Løper over flere semestre

    1. studieår

    2. semester

  • Arbeids- og undervisningsformer

    Dette studieprogrammet består av flere videreutdanningsemner som er aktuelle for deg som er lærer. Emnene er praktisk rettet og du får mulighet til å videreutvikle din kompetanse i å legge til rette for skapende, utforskende og praktisk læring i skolen. Du vil arbeide med ulike teknikker, verktøy og materialer gjennom skapende prosesser og utvikle deg som lærer.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Videreutdanningsemnene har ulike opptakskrav.

    Se programplanen for de ulike emnene for mer informasjon.

  • Vurdering og sensur

    Det vil bli gitt undervisning og veiledning i sentrale deler av fagområdet, og emnenes innhold vil veksle mellom teoretisk kunnskap, praktisk erfaring og didaktisk refleksjon. Det vil også legges opp til faglige utprøvinger ved egen skole der det er mulig. Det forutsettes at studenten tilegner seg innsikt og ferdigheter gjennom varierte læringsformer, både digitale og fysiske.

  • Øvrig informasjon

    Godkjent av utdanningsutvalget 08.10.2019Gjeldende fra vårsemesteret 2020