EPN-V2

FAGLO6100 Peer Observation of Teaching and Management of competence development in Driving schools Course description

Course name in Norwegian
Kollegaveiledning og ledelse av kompetanseutvikling i trafikkskoler
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Course history
Curriculum
FALL 2025
Schedule
  • Introduction

    Emnet handler om faglig leders ansvar for å utvikle og kvalitetssikre den faglige virksomheten i en trafikkskole. Kollegaveiledning står sentralt, likeledes planlegging, gjennomføring og evaluering av trafikkskolens undervisningsplaner. I tillegg har faglig leder et ansvar for å sikre at medarbeiderstaben har den nødvendige fagkunnskapen for å være en god trafikklærer.

  • Required preliminary courses

    Ingen

  • Learning outcomes

    Etter fullført studium har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • har kunnskap om samspillprosesser, konflikter og motstand i en organisasjon
    • har forståelse for strategisk ledelse av en organisasjon og hva som fremmer og hemmer et godt arbeidsmiljø

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan planlegge, gjennomføre og evaluere veiledningsprosesser individuelt og i gruppe
    • kan støtte og utfordre kolleger i sin profesjonsutvikling og arbeid som trafikklærer
    • kan sikre kvalitet, lede og utvikle trafikkskolens samlede kompetanse

    Generell kompetanse

    Studenten

    • har innsikt i og forståelse for etiske utfordringer og overveielser i veilederrollen i et mangfoldig samfunn
    • kan anvende relevante forskningsresultater i sitt arbeid som kvalitetsutvikler og veileder
  • Content

    Sentrale temaer i studiet:

    • Trafikkskolen som en lærende organisasjon
    • Rollen som veileder, relasjonsbygger og prosessleder
    • Kollegaveiledning individuelt og i grupper
    • Evaluering, videreutvikling og kvalitetssikring av undervisningsplaner
    • Etikk i veiledningssituasjoner
    • Kjønn- og mangfoldsperspektiv i trafikkopplæring
  • Teaching and learning methods

    Se punkt om arbeids- og undervisningsformer i programplanen.

  • Course requirements

    Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

    1. Kollegaveiledning:
      1. Studentene skal individuelt gjennomføre to veiledninger av trafikklærere. Hver veiledning skal dokumenteres med et 3 til 4 minutters videoopptak fra veiledning.
      2. Studentene skal reflektere over de to veiledningssituasjonene og dokumentere dette i form av en digital presentasjon, for eksempel en video på 3 til 4 minutter, samlet for de to veiledningene. Individuell oppgave.

    2 Utviklingsarbeid

    Studentene skal i grupper på 2 til 4 evaluere og videreutvikle en undervisningsplan på egen eller annen egnet trafikkskole. Erfaringer og oppdagelser fra utviklingsarbeidet skal dokumenteres i form av en digital presentasjon, for eksempel en video på 5 til 8 minutter.

    Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides én gang.

    Krav om tilstedeværelse

    Faglig innhold og arbeidsmåter i studiet er knyttet til erfaringsdeling og utvikling av praktiske ferdigheter. Slik læring og ferdigheter kan ikke tilegnes ved selvstudium, men må opparbeides gjennom reell dialog med medstudenter og lærere og ved tilstedeværelse i undervisningen. Det er derfor krav om 80 % tilstedeværelse. Fravær utover 20 % kan unntaksvis kompenseres etter avtale med faglærer.

  • Assessment

    Individuell eksamen. I eksamensbesvarelsen skal studenten drøfte erfaringer fra utviklingsarbeidet, jfr arbeidskrav, i lys av relevant teori og studiets læringsutbytte med spesiell vekt på ledelse av kompetanseutvikling. Besvarelsen leveres som en digital presentasjon, for eksempel video på 5 til 8 minutter.

    Ny og utsatt eksamen

    Til ny/utsatt eksamen leveres en omarbeidet versjon av den digitale presentasjonen.

  • Permitted exam materials and equipment

    Alle hjelpemidler er tillatt

  • Grading scale

    Eksamen vurderes etter gradert skala A-F.

  • Examiners

    Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.