EPN-V2

Professional management of Driving School Programme description

Programme name, Norwegian
Faglig leder av trafikkskole
Valid from
2025 FALL
ECTS credits
30 ECTS credits
Duration
2 semesters
Schedule
Here you can find an example schedule for first year students.
Programme history
  • Introduction

    Studiet skal kvalifisere studentene for faglig ledelse av en trafikkskole. Etter gjennomført studium skal de være i stand til å inneha en lederrolle i arbeidet med å legge til rette for en trafikkopplæring på høyt nivå. Faglig leder skal også bidra til å styrke det kollektive profesjonsfellesskapet for å utvikle egen arbeidsplass som en lærende organisasjon. En faglig leder på en trafikkskole er underlagt Forskrift om trafikkopplæring og førerprøve m.m. (trafikkopplæringsforskriften) (TROF) § 6-15, som setter krav til utvikling, vedlikehold og samkjøring av undervisningsopplegg slik at det harmonerer med gjeldende forskrifter og læreplaner.

    Gjennom utdanningen skal studentene tilegne seg et bredt perspektiv på trafikkopplæringens og trafikkskolenes rolle med tanke på samfunnets mangfold og myndighetenes visjon om null skadde og null drepte i trafikken (0-visjonen). Studentene skal dyktiggjøre seg til å arbeide med både daglig drift, ledelse og kvalitetsutvikling av den faglige og pedagogiske kompetanse ved trafikkskolen. De skal også være i stand til å etablere drifts- og utviklingsplan for egen virksomhet. I tillegg må lederen kunne planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere veiledning av kollegiet, individuelt og i gruppe, slik at forskrifter og læreplaner ivaretas.

  • Target group

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskaper

    Studenten har

    • kunnskap om hva som fremmer kommunikasjon og et trygt og utfordrende arbeids- og læringsmiljø
    • kunnskap om sentrale dokumenter knyttet til opplæring
    • kunnskap om yrkesdidaktikk og voksnes læring

    Ferdigheter

    Studenten kan

    • utvikle et arbeids- og læringsmiljø som er trygt og utfordrende
    • planlegge, gjennomføre og vurdere opplæring på arbeidsplassen
    • anvende pedagogiske/didaktiske prinsipper i opplæring på arbeidsplassen

    Generell kompetanse

    Studenten kan

    • formidle fagstoff som er relevant for yrket
    • gjennom faglig innsikt, engasjement og formidlingsevne stimulere til læring på arbeidsplassen
    • bidra til kompetanseutvikling på arbeidsplassen
  • Admission requirements

    Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

    • Oppgave 1: Instruksjons- og undervisningsøvelse som dokumenteres i individuelt skriftlig refleksjonsnotat. Omfang: 300 til 500 ord
    • Oppgave 2: Planlegge undervisning med vekt på arbeidsbeskrivelse, kompetansekrav, læreforutsetninger og læringsplan. Skriftlig gruppeoppgave. Omfang: 2000 til 2500 ord
    • Oppgave 3: Utvikle oppgave til bruk ved læring og sluttvurdering. Dokumentasjon: Muntlig presentasjon (15 til 30 min), inkludert kort skriftlig notat (200 til 500 ord) eller multimodal presentasjon av opplegget (omfang avtales med faglærer)

    Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides én gang.

    Faglig aktivitet med krav om deltakelse

    Det er krav om 80 % obligatorisk deltakelse på fellessamlinger for å kunne gå opp til eksamen, fravær ut over 20 % må kompenseres etter avtale med faglærer.

  • Learning outcomes

    Mappeeksamen består av to utvalgte arbeidskrav og et refleksjonsnotat knyttet til det faglige innholdet og teorien i emnet. Omfang på refleksjonsnotatet: 1500 til 2000 ord.

    Ny/utsatt eksamen

    • Ved ny og utsatt eksamen leveres omarbeidet versjon av eksamensmappen.
    • Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet.
  • Content and structure

    Eksamen vurderes til bestått/ ikke bestått.

    Optional course Spans multiple semesters
  • Teaching and learning methods

    En intern sensor. Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.

  • Work requirements

    • Planlegging, gjennomføring og vurdering av undervisning og erfaringsbasert læring
    • Observasjon og tilbakemelding
    • Kommunikasjon og samarbeidslæring
    • Veiledning i arbeids- og læringsprosesser
    • Vurdering
    • Sentrale dokumenter for opplæring

  • Assessment

    FAGLO6100 - Kollegaveiledning og ledelse av kompetanseutvikling i trafikkskoler, 15 stp - vurderingsutrykk: A - F

    FAGLO6200 - Daglig drift og ledelse av trafikkskoler, 15 stp - vurderingsutrrykk: Bestått/ikke bestått

    Bestemmelser om eksamen er gitt i lov om universiteter og høgskoler, forskrift om studier og eksamen ved OsloMet.

    For informasjon om bruk av sensorer, se de enkelte emneplanene.

    Det kan klages over karakterfastsetting og på formelle feil i samsvar med bestemmelsene i lov om universiteter og høgskoler, jfr også forskrift om studier og eksamen ved OsloMet.

    Ved klage på karakter etter gruppeeksamen kan klage framsettes av enkeltstudenter eller hele gruppen. Eventuell ny karakter gjelder for den studenten/de studentene som har klaget.

    Studentenes rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studentene er selv ansvarlig for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen.

  • Other information

    Godkjent av utdanningsutvalget 08.10.2019Gjeldende fra vårsemesteret 2020