EPN-V2

Bachelorstudium i barnevern Programplan

Engelsk programnavn
Bachelor Programme in Child Care and Welfare
Gjelder fra
2025 HØST
Studiepoeng
180 studiepoeng
Varighet
6 semestre
Programhistorikk

Innledning

Opptakskrav er bestått lærerutdanning innrettet for undervisning i grunnskolen. Søkere med bestått førskole- eller barnehagelærerutdanning må ha tilleggsutdanning for å undervise i barneskolens 1. til 4. trinn (GLSM 60 studiepoeng eller GLSM 30 og 30 studiepoeng i matematikk eller norsk rettet mot barnetrinnet eller PAPS 1+2). Studenter som innvilges studieplass, må være i arbeid som lærer eller ha kontakt med en skole der det er mulig å ta aktivt del i og prøve ut engelskopplæring. Kravet om bestått lærerutdanning kan fravikes dersom søkeren kun mangler faget hun/han søker på, for å få fullført sin lærerutdanning.

Søkere rangeres etter karakterpoeng fra lærerutdanningen. Søkere som har fått innvilget stipend og/eller vikarmidler fra Utdanningsdirektoratet (Udir), får 5 tilleggspoeng.

Målgruppe

After completing the programme, the candidate is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

Knowledge

The candidate

  • is familiar with the global phonetic system and intonation of French, the language’s grammatical structure and insight into cultural conventions on the use of French
  • has knowledge of daily life, traditions, customs, values and cultural expressions in French speaking countries and is able to compare with Norway
  • has knowledge of language learning theories and children and young people’s language acquisition in a multicultural perspective
  • has knowledge of language didactics adapted to the pupil group
  • has knowledge of the curriculum, the Common European Framework of Reference for Languages, the European Language Portfolio ages 6–12 and 13–18 and the European Language Portfolio for language teacher students
  • is familiar with research and development work that is relevant to the subject of Foreign Languages for years 5-10

Skills

The candidate

  • is capable of communicating with good pronunciation and intonation, and of freely using key-structures of French in oral and written communication
  • is capable of understanding long oral and written authentic texts in different genres and media
  • is capable of planning, carrying out and assessing French language tuition adapted to different pupil groups
  • is capable of assessing the use of authentic texts and other learning resources in teaching
  • is capable of facilitating different work methods that promote exploration, curiosity and creativity in French language learning and in an interdisciplinary perspective
  • is capable of using midway and final assessments to guide pupils in their French language skills development
  • is capable of carrying out teaching that promotes the pupils’ digital competence

General competence

The candidate

  • is capable of reflecting on his/her own teaching practice and interaction with others in professional practice
  • is capable of facilitating varied and adapted educational activities that motivate the pupils for further language learning and creating good conditions for in-depth learning
  • is capable of integrating the basic skills in the subject

Opptakskrav

The following required coursework must be approved before the student can take the exam:

  • 2 individual written assignments submitted digitally, each with a maximum length of 10.000 characters, including spaces. References are to be included in the 10.000 characters.

Læringsutbytte

Hovedformålet med vurdering og veiledning er å forbedre den faglige og didaktiske utviklingen hos den enkelte student. Vurdering og veiledning skal skje fortløpende gjennom hele året. Skriftlige arbeider følges opp av faglærere med veiledning og muntlig og/eller skriftlig tilbakemelding. Etter hvert halvår skal studenter og faglærere oppsummere og evaluere undervisningen og andre læringsaktiviteter.

Eksamenskandidatens rettigheter og plikter framgår av forskrift for studier og eksamen ved OsloMet – storbyuniversitetet. Forskriften beskriver blant annet vilkår for ny/utsatt eksamen, klageadgang og hva som regnes som fusk ved eksamen. Studenten har plikt til å gjøre seg kjent med bestemmelsene i forskriften.

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter.

For nærmere informasjon om avsluttende vurdering, se emneplanene.

Sensorordning

Se emneplaner.

Vurderingskriterier

A: Har svært solide kunnskaper og særdeles god evne til å orientere seg innenfor kunnskapsfeltet. Viser god analytisk evne og kan bruke informasjon på en kreativ og kritisk måte. Viser høyt refleksjonsnivå som inkluderer læringsmål, fagets egenart og lærerens rolle knyttet til barn og unges læring og utvikling.

Svært god evne til å redegjøre for faglig stoff, oppfatte problemstillinger og til presis begrunnelse for løsningsforslag.

B: Har meget gode kunnskaper og meget god evne til å orientere seg innenfor kunnskapsfeltet. Kan vurdere informasjon kritisk og viser en meget god evne til refleksjon som inkluderer læringsmål, fagets egenart og lærerens rolle knyttet til barn og unges læring og utvikling. Meget god evne til å redegjøre for faglig stoff, oppfatte problemstillinger og til presis begrunnelse for løsningsforslag.

C: Har gode kunnskaper og god evne til å orientere seg innenfor kunnskapsfeltet. Kjenner til ulike informasjonskilder og viser god evne til refleksjon som inkluderer læringsmål, fagets egenart og lærerens rolle knyttet til barn og unges læring og utvikling. God evne til å redegjøre for faglig stoff, oppfatte problemstillinger og til å begrunne løsningsforslag.

D: Har begrensete kunnskaper, men kjennskap til kunnskapsfeltet og viser noe evne til selvstendig anvendelse av kunnskapen. Viser noe evne til refleksjon som inkluderer læringsmål, fagets egenart og lærerens rolle knyttet til barn og unges læring og utvikling. Viser evne til å redegjøre for faglig stoff, oppfatte problemstillinger og til å begrunne løsningsforslag.

E: Tilfredsstiller minimumskravene til kunnskaper, men anvender kunnskapen på en uselvstendig måte. Lavt refleksjonsnivå som inkluderer læringsmål, fagets egenart og lærerens rolle knyttet til barn og unges læring og utvikling. Viser noe evne til å redegjøre for faglig stoff, oppfatte problemstillinger og til å begrunne løsningsforslag.

F (Ikke bestått): Har utilstrekkelige kunnskaper og viser utilstrekkelig kjennskap til læringsmål, fagets egenart og lærerens rolle knyttet til barn og unges læring og utvikling. Klarer i utilstrekkelig grad å redegjøre for faglig stoff, oppfatter ikke problemstillinger og klarer ikke å begrunne løsningsforslag.

Innhold og oppbygging

Som student ved OsloMet oppfordres du til å gjennomføre deler av utdanningen ved en institusjon i utlandet. Utdanningen har mange samarbeidspartnere i utlandet som kan være aktuelle som vertskap for deg som ønsker utvekslingsopphold. Du kan reise på utveksling maks 2 ganger i løpet av studieprogrammet. Du kan gjennomføre 3-6 måneder av studiet i utlandet.

I 4. studieår kan du reise ut et helt semester for å ta teoriemner ved et av våre partneruniversiteter. Du tar da emner hos et annet universitet, som erstatter SYKD2200. Du har også muligheten til å reise ut i 3 måneders folkehelsepraksis til en av våre praksispartnere. Du følger da emnet SYK2900 Folkehelse i et globalt perspektiv,

https://student.oslomet.no/studier/-/studieinfo/emne/SYK2900/2024/H%C3%98ST

I 5. og 6 studieår kan du reise ut et helt semester, til et av våre partneruniversiteter for å ta deres praksisemner. I siste del av studieløpet kan du reise ut i 3 måneders praksis i forbindelse med bacheloroppgaveskriving.

Kriterier for studentutveksling og informasjon om hvert sted du kan søke deg til, og hva opplegget er akkurat der, finner du her, https://student.oslomet.no/utveksling

Internasjonalisering hjemme Utdanningen har et flerkulturelt studentmiljø og har fokus på et kulturelt mangfold og globale problemstillinger. Dette bidrar til økt forståelse og forbedrer din evne til å arbeide profesjonelt i et mangfoldig samfunn. Engelskspråklig pensum gir deg erfaring i å lese faglitteratur og internasjonal forskning. Forståelse av engelsk faglitteratur er viktig for å kunne delta aktivt i det internasjonale fagmiljøet i sykepleie.

Ansatte i utdanningen er involvert i internasjonale nettverk og forskningssamarbeid. Samarbeid med kollegaer fra andre land bidrar til internasjonalisering, blant annet ved at forskere og undervisere blir invitert til å holde gjesteforelesninger ved OsloMet. Dette skjer hovedsakelig i emnet SYKD2200, Folkehelsearbeid 20 stp. I dette emnet studerer du sammen med studenter som er på utveksling til OsloMet og mye av undervisningen tilrettelegges med engelsktalende grupper.

Du vil også få tilbud om å delta på kortere internasjonale aktiviteter, på OsloMet eller i utlandet. Dette kan for eksempel være i form av COIL, BIP eller internasjonale uker i forskjellige emner.

Valgfritt emne Løper over flere semestre

Arbeids- og undervisningsformer

Eksamen i emne 1 avlegges i høstsemestret. Eksamen i emne 2 gjennomføres i vårsemestret. Eksamensspråket er engelsk.

Høst: ENGC6110 Engelsk 1, trinn 1-7, emne 1. Individuell skriftlig hjemmeeksamen. A-F.

Vår: ENGC6120 Engelsk 1, trinn 1-7, emne 2. Individuell skriftlig innlevering. Muntlig eksamen i gruppe

Det blir benyttet ekstern tilsynssensor og to interne sensorer til eksamen. Tilsynssensor kvalitetssikrer eksamensoppgaven. Eksamen i emne 2 blir avholdt på OsloMet.

Vurderingskriterier

A: Viser fremragende kunnskaper og ferdigheter innenfor kompetanseområdene i engelsk. Viser fremragende evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmål, fagets egenart og tilrettelegging av et godt læringsmiljø.

B: Viser meget gode kunnskaper og ferdigheter innenfor kompetanseområdene i engelsk. Viser meget god evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmål, fagets egenart og tilrettelegging av et godt læringsmiljø.

C: Viser gode kunnskaper og ferdigheter innenfor kompetanseområdene i engelsk. Viser god evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmål, fagets egenart og tilrettelegging av et godt læringsmiljø.

D: Viser begrensede kunnskaper og ferdigheter innenfor kompetanseområdene i engelsk. Viser begrenset evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmål, fagets egenart og tilrettelegging av et godt læringsmiljø.

E: Tilfredsstiller minimumskravene til kunnskaper og ferdigheter innenfor kompetanseområdene i engelsk. Viser noe evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmål, fagets egenart og tilrettelegging av et godt læringsmiljø.

F (Ikke bestått): Har utilstrekkelig kunnskaper og ferdigheter innenfor kompetanseområdene i engelsk. Viser dårlig evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmål, fagets egenart og tilrettelegging av et godt læringsmiljø.

Rettigheter og plikter ved eksamen

Eksamenskandidatens rettigheter og plikter framgår av Forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Forskriften beskriver blant annet vilkår for ny/utsatt eksamen, klageadgang og hva som regnes som fusk ved eksamen.

Praksisstudier

All the exams are in French language, both the written and the oral part. More information about assessment is provided in the individual course descriptions.

The students’ rights and obligations are set out in the Regulations Relating to Studies and Examinations at OsloMet. The regulations describe, among other things, the conditions for resit/rescheduled exams, the right to appeal and what is considered cheating in an exam. It is the students’ responsibility to register for any resit/rescheduled exams.

Grade scale

A, Excellent: The candidate demonstrates sound analytical understanding. The candidate demonstrates excellent knowledge and an excellent overview of the academic content of the course. The candidate demonstrates excellent skills in applying this knowledge.

B, Very good: The candidate demonstrates very good analytical understanding. The candidate demonstrates very good knowledge and a very good overview of the academic content of the course. The candidate demonstrate very good skills in applying this knowledge.

C, Good: The candidate demonstrates analytical ability and understanding. The candidate demonstrates good knowledge and a good overview of the academic content of the course. The candidate masters the application of this knowledge.

D, Satisfactory: The candidate demonstrates a certain degree of analytical ability and understanding. The candidate demonstrates some knowledge and a certain overview of the academic content of the course. The candidate masters the application of this knowledge to a certain extent.

E, Sufficient: The candidate demonstrates some insight into the academic content of the course, but the candidate's insight is incomplete and characterised by limited insight into connections in the course. The candidate masters the application of this knowledge to a limited extent.

F, Fail: The candidate demonstrates large and obvious gaps in the academic content of the course. The candidate demonstrates little insight into connections in the subject. The candidate demonstrates little ability to apply this knowledge.

Internasjonalisering

Utdanningen er bygd på forskrift til rammeplan for helse- og sosialfagutdanninger fastsatt av Kunnskapsdepartementet 6. september 2017 og forskrift til nasjonal retningslinje for sykepleierutdanningen fastsatt 15. mars 2019 med senere endring 1. desember 2019. Sykepleierutdanningen i Norge er også underlagt EU-direktiv. Direktivet omhandler bestemmelser om godkjenning av faglige kvalifikasjoner når det gjelder regulerte yrker innenfor EU og EØS-området. Utdanningen er i samsvar med direktiv 2005/36/EF om godkjenninger av yrkeskvalifikasjoner, med senere endringer herunder direktiv 2013/55/EU.

Godkjent av Utdanningsutvalget HV: 06.12.2023 og prodekan for utdanning 17.12.2024

Sist godkjent for deltidsgjennomføring av prodekan for utdanning HV: 25. november 2024

Fakultet for helsevitenskap (HV)

Institutt for sykepleie og helsefremmende arbeid (SHA)

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Assessment and grading shall take place in accordance with the provisions on assessment relating to Universities and University Colleges and the Regulations relating to Studies and Examinations at OsloMet.

The forms of assessment used shall promote learning and document that the students' competence is adequate in relation to the applicable learning outcome. The forms of assessment used in this study programme include supervised written exams, oral exams, individual and group project assignments and portfolio assessments. Assessment of the master's thesis and the oral presentation of the thesis come in addition to this.

The forms of assessment and grade scale are described in more detail in the individual course descriptions. In connection with the final assessment in the course, a grade scale with grades from A to E for pass (A being the highest) and F for fail is used, or the assessment pass/fail.

The master's degree programme is profession-oriented, which means that students are to a significant extent assessed on the basis of their ability to solve problems, and on whether their presentations of solutions meet technical, academic and ethical requirements. Project assignments with reports and presentations are therefore one of the dominant assessment forms used in the study programme.

The tuition takes place in English, and assignments/exams will also be in English. Students may, by agreement with the person responsible for the course, submit assignments in Norwegian (Scandinavian). The assignment given in the elective course (specialisation course) in the third semester and the master's thesis should be in English.

For courses where the assessment is based on both a project assignment and a written/oral exam, students must pass both the project assignment and the exam to be awarded a pass grade in the course.

Oral exams shall be assessed by two examiners, as this form of assessment cannot be appealed.

The master's thesis will be assessed by an external and an internal examiners. In addition to submitting a written report, students must also give an oral presentation of the thesis to the examiners and supervisor(s). The examiners will set the grade for the master's thesis after the oral presentation and questioning. Exams and portfolios that are only assessed by internal examiners shall regularly be selected for external assessment. Guildeline for master's theses at the Faculty can be found here: Retningslinjer for masteroppgaver ved Fakultet for teknologi, kunst og design - Student - minside (oslomet.no)

Students have the right to demand an explanation for and to appeal against a grade awarded and/or formal errors in connection with exams in accordance with Section 5-3 of the Act relating to Universities and University Colleges.

In connection with portfolio assessments, students can normally only appeal against the final grade awarded for the portfolio, and only if it contains verifiable components. If the portfolio assessment cannot be appealed, two examiners are used.

Students must register for resit/rescheduled exams themselves. Resit/rescheduled exams are normally organised jointly, early in the following semester. Oral exams can also be used in the event of resit/rescheduled exams.

After completing the programme, students will be awarded a diploma showing all their final grades (final assessments) in the courses that form the basis for the degree. The title of the master's thesis will also be included on the diploma.

Vurdering og sensur

Quality assurance

The purpose of OsloMet's quality assurance system is to strengthen students learning outcomes and development by raising the quality at all levels. Cooperation with the students, and their participation in the quality assurance work, is decisive to the overall learning outcome. Among the overall goals for the quality assurance system is to ensure:

  • that the educational activities, including practical training and the learning and study environment, maintain a high level of quality
  • that the study programmes are relevant for the professional fields
  • that the quality development continues to improve

For the students, this entails, among other things, student evaluations in the form of:

  • course evaluations
  • annual student surveys for all of OsloMet

More information about the quality assurance system is available here: https://student.oslomet.no/regelverk#etablering-studium-evaluering-kvalitetssystem

The programme supervisor scheme is part of the quality assurance of each individual study programme. A programme supervisor is not an examiner, but someone who supervises the quality of the study programmes. All study programmes at OsloMet shall be subject to supervision by a programme supervisor, but there are different ways of practising the scheme. Reference is made to the Guidelines for Appointment and Use of Examiners at OsloMet: https://student.oslomet.no/regelverk

Øvrig informasjon

Programplan ble godkjent i Utdanningsutvalget HV 12.02.2020, med siste endringer godkjent av prodekan for utdanning 13. mars 2025.

Etablert av universitetsstyret 09.09.2020

Fakultet for helsevitenskap (HV)

Programplanen gjelder for kull 2025