EPN-V2

BV1300 Law - legal methods, sources of law and administrative law Course description

Course name in Norwegian
Juss – juridisk metode, rettskildelære og forvaltningsrett
Study programme
Bachelor Programme in Child Care and Welfare
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Curriculum
FALL 2025
Schedule
Course history

Introduction

In this course, the students will acquire knowledge of the regulatory framework and welfare law system that governs professional practice. They will learn about children’s rights in society (welfare law) and in the family (children’s rights), case processing rules in public administration (general and special administrative law) and how to proceed when seeking to solve legal issues (theory of sources of law and legal method). The course also includes an introduction to fundamental human rights and child welfare law.

Language of instruction is Norwegian.

Required preliminary courses

None.

Learning outcomes

After completing the course, the student should have the following overall learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

Knowledge

The student

  • has broad knowledge of legal method and sources of law, power distribution and the structure of the administration
  • has broad knowledge of principles of law and basic concepts in welfare law
  • has broad knowledge of the rules on children’s right to participation and self-determination
  • has broad knowledge of the rules on duty of confidentiality, duty of disclosure and right of disclosure, and the duty to avert a criminal offence
  • has broad knowledge of case processing rules for individual administrative decisions
  • has broad knowledge of children’s right to protection and care pursuant to the UN Convention on the Rights of the Child and other welfare rights of particular importance to children and young people in vulnerable life situations and their families
  • has knowledge of the provisions of the Children Act on parental responsibility, custody and right of access
  • has knowledge of the development and main content of the Child Welfare Act

Skills

The student

  • can identify and discuss legal issues in accordance with legal method
  • can apply case processing rules in child care and welfare work
  • can safeguard the child’s best interests, children and young people’s due process protection and other legal principles in case processing
  • can contribute to ensuring that children’s (and parents’) welfare rights are safeguarded
  • can cooperate with different agencies within the applicable regulations

General competence

The student

  • can safeguard children’s and families’ rights in encounters with the welfare services, based on knowledge of the legal rules' significance to child care and welfare work
  • can present, document and give grounds for their choice of case processing steps to safeguard the child and family’s due process protection

Teaching and learning methods

Emnet omhandler forebyggende, sosialpedagogisk og helsefremmende arbeid med barn og unge i ulike lokale miljøer. Emnet vil gi et innblikk i oppvekstmiljøets betydning for barn og unges utvikling og helse, og ta for seg risiko- og beskyttelsesfaktorer. Videre rettes det særlig fokus mot barnevernspedagogens rolle og ansvar i forebyggende arbeid på arenaer som barnehage, skole og fritidstilbud. Samarbeidet mellom barneverntjenesten og forebyggende arenaer vil stå sentralt.

I begynnelsen av emnet vil det tverrprofesjonelle undervisningsopplegget "Kommunikasjon med barn, unge og familiene deres" INTER1200 gjennomføres. SE INTERACTs hjemmeside for mer utfyllende beskrivelse av innholdet i INTER1200; https://www.oslomet.no/forskning/forskningsprosjekter/interact

Undervisningsspråk er norsk.

Course requirements

Studenten må ha fullført og bestått 1.studieår av bachelorstudium i barnevern.

Assessment

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har bred kunnskap om barnevernspedagogens rolle i forebyggende sosialpedagogisk arbeid med barn og unge på areaer som skole, barnehage og fritidstilbud
  • har kunnskap om seksuell orientering, kjønnsidentitet og kjønnsuttrykk hos barn og unge
  • har bred kunnskap om barn og unge med sosiale og emosjonelle utfordringer, og om risiko- og beskyttelsesfaktorers betydning for barn og unges helse
  • har kunnskap om ulike perspektiver på forebyggende og helsefremmende arbeid, herunder forebyggende perspektiv på ungdomskriminalitet, rus og avvik
  • har bred kunnskap om hvordan samarbeide med barn og foresatte til barnets beste
  • har kunnskap om hvordan strukturelle forhold kan virke inn på barn og unges situasjon og oppvekstforhold
  • har bred kunnskap om ulike institusjoners ansvarsområde og tverrinstitusjonelt samarbeid, særskilt samarbeidet mellom barneverntjenesten, skole og barnehage
  • har kunnskap om kreative og estetiske metoder og hvordan disse kan bidra til barn og unges fysiske og psykiske helse
  • har kjennskap til nytenkning og innovasjonsprosesser i barnevernfaglig sammenheng
  • kan oppdatere sin kunnskap om helse- og sosialpolitikk

Ferdigheter

  • kan anvende kunnskap om forebyggende og helsefremmede arbeid på arenaer der barn og unge oppholder seg
  • kan anvende kunnskap og kompetanse til å kommunisere og samarbeide med barn og foresatte i forebyggende arbeid
  • kan anvende kunnskap og kompetanse til å initiere og følge opp tverretatlig og tverrprofesjonelt samarbeid, særskilt samarbeid med barneverntjenesten
  • kan anvende relevante tiltak som bidrar til at unge vanskeligstilte inkluderes i arbeid
  • kan anvende aktiviteter for å fremme lek, læring, inkludering, mestring og deltakelse på arenaer der barn og unge oppholder seg
  • kan anvende kunnskap om barn og unges digitale hverdagsliv

Generell kompetanse

Studenten

  • kan anvende kunnskap fra ulike faglige disipliner og perspektiv til å reflektere faglig, etisk og kritisk omkring egen rolle som barnevernspedagog i forebyggende og helsefremmende sosialpedagogisk arbeid
  • kan forstå og reflektere omkring betydningen av en estetisk tilnærming i arbeidet med barn og unge
  • kan forstå og reflektere over sammenhenger mellom helse, utdanning og livsvilkår

Permitted exam materials and equipment

The following aids are permitted:

  • The exam modus of Lovdata Pro.

Grading scale

Grade scale A-F.

Examiners

The exam papers are assessed by one internal and one external examiner. At least 25% of the exam papers will be assessed by two examiners. The grades awarded for the papers assessed by two examiners form the basis for determining the level for all the exam papers.

Course contact person

Hovedemneansvarlig: Helena Bärlund

Ko-emneansvarlig: Anniken Sørlie