EPN-V2

BV1700 Introduction to Child Protection and Child Welfare Course description

Course name in Norwegian
Introduksjon til barnevern
Weight
20.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Course history
Curriculum
FALL 2025
Schedule
  • Introduction

    Emnet gir en innføring i barnevernstjenestens samfunnsmandat og barnevernspedagogens rolle i det norske velferdssystemet. Studentene får en introduksjon til barnevernets historie og velferdspolitiske målsettinger, hvor oppgave- og ansvarsfordeling i velferdssystemet generelt og barnevernsfeltet spesielt står sentralt. Det gis også en innføring i etiske retningslinjer for barnevernspedagogens yrkesutøvelse.

    Emnet har også fokus på generelle trekk ved barns oppvekst som grunnlag for arbeid med barn, unge og familier i utsatte livssituasjoner. Studentene får en innføring i sosiale, kulturelle og materielle betingelser knyttet til oppvekst, barndom, sosialisering, læring, utvikling og hverdags- og familieliv. Betydninger av barn og unges hverdagsliv og utvikling er sentralt. Gjennom en innføring i kreative metoder får studentene innblikk i egen rolle som fremtidig barnevernspedagog og hvordan tidlige opplevelser kan påvirke møter med barn og foresatte. Det gis mulighet til å reflektere over egne reaksjoner og følelser, og hvordan kreative metoder kan anvendes i praktisk barnevernsarbeid. Emnet gir begynnende kunnskap og ferdigheter knyttet til relasjonsarbeid, anerkjennende kommunikasjon og barns deltakelse.

    Undervisningsspråk er norsk.

  • Required preliminary courses

    Ingen forkunnskapskrav.

  • Learning outcomes

    Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • har kunnskap om barnevernets samfunnsmandat og oppgave- og ansvarsfordeling i velferdsforvaltningen
    • har kunnskap om hvordan helse- og sosialpolitikkens utforming påvirker prioriteringer og yrkesutøvelsen på barnevernsområdet
    • har bred kunnskap om barndom, sosialisering og læring, samt forståelse for barn, unge og familier i utsatte livssituasjoner
    • har kunnskap om samspill og utviklingsstøttene omsorg for barn og unge
    • har kjennskap til ulike former for foreldreskap, familieliv og familiepolitiske føringer
    • har kunnskap om betydninger av kulturelle og sosioøkonomiske faktorer og levekår for barns og unges hverdagsliv og utvikling
    • har kunnskap om egen profesjon og barnevernsfeltets historie
    • har kjennskap til teoretiske perspektiver som er relevante for barnevernsfeltet
    • har kunnskap om hvordan kreative metoder og aktiviteter kan brukes i relasjonsarbeid med barn og unge

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan reflektere over barnevernspedagogens sammensatte rolle som profesjonsutøver
    • kan anvende aktiviteter for å fremme lek, læring, inkludering, mestring og deltakelse
    • kan anvende kunnskap om kommunikasjon og relasjonsbygging i samspill med barn og unge i et samfunn preget av mangfold

    Generell kompetanse

    Studenten

    • har kjennskap til sentrale helse- og sosialpolitiske tema, velferdsstatens utvikling og velferdsstatens profesjoner
    • kan reflektere over hvordan egne reaksjoner, følelser og tidligere opplevelser virker inn i møter med andre
    • kan reflektere over egen forforståelse, holdninger og verdier knyttet til barndom, familie og oppvekst
  • Teaching and learning methods

    Undervisningen foregår med fysisk oppmøte på campus. Arbeidet skjer gjennom forelesninger, selvstudium, gruppearbeid, ferdighetstrening i grupper, minipraksis i skole og andre undervisningsformer etter behov. Oppfølging og veiledning gis underveis.

  • Course requirements

    For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende obligatoriske aktiviteter godkjent:

    • Arbeidskrav 1: Ferdighetstrening i arbeid med egne holdninger og selvrefleksjon ved bruk av kreative og estetiske metoder, 6 dager
    • Arbeidskrav 2: Minipraksis på AKS/aktivitetsskole over 1 uke, samt 2 dager forberedende og avsluttende seminar

    Det stilles krav om 80 % tilstedeværelse samlet. Ved fravær over 20 % gis et omfattende alternativt arbeidskrav som kompensasjon for fraværet. Ved fravær over 40 % mister studenten retten til å framstille seg til eksamen. Den enkelte student har selv ansvar for å få dokumentert sin tilstedeværelse. Begrunnelsen for krav om aktiv tilstedeværelse i ferdighetstrening og i minipraksis er at studenten får tilegnet seg kompetanse og praktiske ferdigheter som er en del av formålet med emnet, og som studenten ikke kan tilegne seg ved kun å lese pensum og/eller ta eksamen.

  • Assessment

    Eksamen i emnet er en individuell muntlig eksamen med en tidsramme på ca. 40 minutter. Tidsrammen inkluderer eksaminasjon og vurdering med muntlig begrunnelse.

  • Permitted exam materials and equipment

    Ingen hjelpemidler er tillatt.

  • Grading scale

    Gradert skala A-F.

  • Examiners

    Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av alle kandidatene.

  • Overlapping courses

    Emnet er ekvivalent med emnene BV1100 Barnevern i velferdsstaten - mandat, profesjon og selvforståelse og BV1200 Psykososiale perspektiver - barns oppvekst og utvikling.