Programplaner og emneplaner - Student
BV1700 Introduction to Child Protection and Child Welfare Course description
- Course name in Norwegian
- Introduksjon til barnevern
- Study programme
-
Bachelor Programme in Child Care and Welfare
- Weight
- 20.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Curriculum
-
FALL 2025
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
The course is assessed on the basis of an individual written home exam over five days, with a scope of 3,500 words +/- 10%.
Resit/rescheduled exam:
Resit/rescheduled exam is organised in the same way as the ordinary exam
Required preliminary courses
Examination support material is permitted.
Learning outcomes
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om barnevernets samfunnsmandat og oppgave- og ansvarsfordeling i velferdsforvaltningen
- har kunnskap om hvordan helse- og sosialpolitikkens utforming påvirker prioriteringer og yrkesutøvelsen på barnevernsområdet
- har bred kunnskap om barndom, sosialisering og læring, samt forståelse for barn, unge og familier i utsatte livssituasjoner
- har kunnskap om samspill og utviklingsstøttene omsorg for barn og unge
- har kjennskap til ulike former for foreldreskap, familieliv og familiepolitiske føringer
- har kunnskap om betydninger av kulturelle og sosioøkonomiske faktorer og levekår for barns og unges hverdagsliv og utvikling
- har kunnskap om egen profesjon og barnevernsfeltets historie
- har kjennskap til teoretiske perspektiver som er relevante for barnevernsfeltet
- har kunnskap om hvordan kreative metoder og aktiviteter kan brukes i relasjonsarbeid med barn og unge
Ferdigheter
Studenten
- kan reflektere over barnevernspedagogens sammensatte rolle som profesjonsutøver
- kan anvende aktiviteter for å fremme lek, læring, inkludering, mestring og deltakelse
- kan anvende kunnskap om kommunikasjon og relasjonsbygging i samspill med barn og unge i et samfunn preget av mangfold
Generell kompetanse
Studenten
- har kjennskap til sentrale helse- og sosialpolitiske tema, velferdsstatens utvikling og velferdsstatens profesjoner
- kan reflektere over hvordan egne reaksjoner, følelser og tidligere opplevelser virker inn i møter med andre
- kan reflektere over egen forforståelse, holdninger og verdier knyttet til barndom, familie og oppvekst
Teaching and learning methods
Undervisningen foregår med fysisk oppmøte på campus. Arbeidet skjer gjennom forelesninger, selvstudium, gruppearbeid, ferdighetstrening i grupper, minipraksis i skole og andre undervisningsformer etter behov. Oppfølging og veiledning gis underveis.
Course requirements
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende obligatoriske aktiviteter godkjent:
- Arbeidskrav 1: Ferdighetstrening i arbeid med egne holdninger og selvrefleksjon ved bruk av kreative og estetiske metoder, 4 dager
- Arbeidskrav 2: Minipraksis på skole over 1 uke, samt 2 dager forberedende og avsluttende seminar
Det stilles krav om 80 % tilstedeværelse samlet. Ved fravær over 20 % gis et omfattende alternativt arbeidskrav som kompensasjon for fraværet. Ved fravær over 40 % mister studenten retten til å framstille seg til eksamen. Den enkelte student har selv ansvar for å få dokumentert sin tilstedeværelse. Begrunnelsen for krav om aktiv tilstedeværelse i ferdighetstrening og i minipraksis er at studenten får tilegnet seg kompetanse og praktiske ferdigheter som er en del av formålet med emnet, og som studenten ikke kan tilegne seg ved kun å lese pensum og/eller ta eksamen.
Assessment
Eksamen i emnet er en individuell muntlig eksamen med en tidsramme på ca. 40 minutter. Tidsrammen inkluderer eksaminasjon og vurdering med muntlig begrunnelse.
Permitted exam materials and equipment
Ingen hjelpemidler er tillatt.
Grading scale
The exam will be assessed by one internal and one external examiner.
Examiners
Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av alle kandidatene.
Overlapping courses
This course is grounded in the ongoing crises of development, education, and climate change, and the associated need to understand these phenomena and their possible transformation. The broad focus is on struggles for greater equality and justice across these dimensions. This focus includes struggles at multiple levels of scale, across different contexts, with attention to the history and causes of existing crises; their global North-South dimension; and key points of contestation. The course will elaborate theories on inequality and injustice, including theories of power, power structures, and resistance. This work examines the structural dynamics and agents involved in such struggles, and the potentials for agents of change to advance more just and equal futures. These include old and new social movements, how they relate to established power holders and institutions of power, and explorations of education as a site of social reproduction, contestation, and potential transformation.