Programplaner og emneplaner - Student
BV1700 Introduction to Child Protection and Child Welfare Course description
- Course name in Norwegian
- Introduksjon til barnevern
- Study programme
-
Bachelor Programme in Child Care and Welfare
- Weight
- 20.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Curriculum
-
FALL 2025
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emnet gir en innføring i barnevernstjenestens samfunnsmandat og barnevernspedagogens rolle i det norske velferdssystemet. Studentene får en introduksjon til barnevernets historie og velferdspolitiske målsettinger, hvor oppgave- og ansvarsfordeling i velferdssystemet generelt og barnevernsfeltet spesielt står sentralt. Det gis også en innføring i etiske retningslinjer for barnevernspedagogens yrkesutøvelse.
Emnet har også fokus på generelle trekk ved barns oppvekst som grunnlag for arbeid med barn, unge og familier i utsatte livssituasjoner. Studentene får en innføring i sosiale, kulturelle og materielle betingelser knyttet til oppvekst, barndom, sosialisering, læring, utvikling og hverdags- og familieliv. Betydninger av barn og unges hverdagsliv og utvikling er sentralt. Gjennom en innføring i kreative metoder får studentene innblikk i egen rolle som fremtidig barnevernspedagog og hvordan tidlige opplevelser kan påvirke møter med barn og foresatte. Det gis mulighet til å reflektere over egne reaksjoner og følelser, og hvordan kreative metoder kan anvendes i praktisk barnevernsarbeid. Emnet gir begynnende kunnskap og ferdigheter knyttet til relasjonsarbeid, anerkjennende kommunikasjon og barns deltakelse.
Undervisningsspråk er norsk.
Required preliminary courses
Ingen forkunnskapskrav.
Learning outcomes
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om barnevernets samfunnsmandat og oppgave- og ansvarsfordeling i velferdsforvaltningen
- har kunnskap om hvordan helse- og sosialpolitikkens utforming påvirker prioriteringer og yrkesutøvelsen på barnevernsområdet
- har bred kunnskap om barndom, sosialisering og læring, samt forståelse for barn, unge og familier i utsatte livssituasjoner
- har kunnskap om samspill og utviklingsstøttene omsorg for barn og unge
- har kjennskap til ulike former for foreldreskap, familieliv og familiepolitiske føringer
- har kunnskap om betydninger av kulturelle og sosioøkonomiske faktorer og levekår for barns og unges hverdagsliv og utvikling
- har kunnskap om egen profesjon og barnevernsfeltets historie
- har kjennskap til teoretiske perspektiver som er relevante for barnevernsfeltet
- har kunnskap om hvordan kreative metoder og aktiviteter kan brukes i relasjonsarbeid med barn og unge
Ferdigheter
Studenten
- kan reflektere over barnevernspedagogens sammensatte rolle som profesjonsutøver
- kan anvende aktiviteter for å fremme lek, læring, inkludering, mestring og deltakelse
- kan anvende kunnskap om kommunikasjon og relasjonsbygging i samspill med barn og unge i et samfunn preget av mangfold
Generell kompetanse
Studenten
- har kjennskap til sentrale helse- og sosialpolitiske tema, velferdsstatens utvikling og velferdsstatens profesjoner
- kan reflektere over hvordan egne reaksjoner, følelser og tidligere opplevelser virker inn i møter med andre
- kan reflektere over egen forforståelse, holdninger og verdier knyttet til barndom, familie og oppvekst
Teaching and learning methods
The following required coursework must be approved before the student can take the exam:
- Students must give a presentation lasting 15-30 minutes (individually or as part of a group) of an article, chapter in a book etc. at a plenary session during the course.
- Students must individually submit a 1-page / approx. 450-word preliminary description of their master’s thesis research topic.
- 80 % attendance requirement (see the programme description for more information).
The purpose of the coursework requirement is to ensure all students begin the work of articulating their master’s research topic, to receive feedback about it, and to support the future preparation of full research project descriptions.
The purpose of the oral presentation is to encourage students to engage in more oral activity and improve their oral presentation skills, and to present the academic content to fellow students and the lecturer(s) in an organised and effective manner. The oral presentation is intended to help the students to acquire the skills specified in the learning outcomes for the course.
Course requirements
The course is assessed on the basis of an individual written home exam over five days, with a scope of 3,500 words +/- 10%.
Resit/rescheduled exam:
Resit/rescheduled exam is organised in the same way as the ordinary exam
Assessment
Examination support material is permitted.
Permitted exam materials and equipment
Letter grades ranging from A to F are used, with A being the highest grade and E the poorest pass grade, and F being a fail grade.
Grading scale
The exam will be assessed by one internal and one external examiner.
Examiners
This course is grounded in the ongoing crises of development, education, and climate change, and the associated need to understand these phenomena and their possible transformation. The broad focus is on struggles for greater equality and justice across these dimensions. This focus includes struggles at multiple levels of scale, across different contexts, with attention to the history and causes of existing crises; their global North-South dimension; and key points of contestation. The course will elaborate theories on inequality and injustice, including theories of power, power structures, and resistance. This work examines the structural dynamics and agents involved in such struggles, and the potentials for agents of change to advance more just and equal futures. These include old and new social movements, how they relate to established power holders and institutions of power, and explorations of education as a site of social reproduction, contestation, and potential transformation.
Overlapping courses
Emnet er ekvivalent med emnene BV1100 Barnevern i velferdsstaten - mandat, profesjon og selvforståelse og BV1200 Psykososiale perspektiver - barns oppvekst og utvikling.