EPN-V2

Childrens Linguistic Development and Learning in Pre-School Programme description

Programme name, Norwegian
Barns språkutvikling og språklæring i barnehagen
Valid from
2025 FALL
ECTS credits
30 ECTS credits
Duration
2 semesters
Schedule
Here you can find an example schedule for first year students.
Programme history
  • Introduction

    Studentene arbeider individuelt med masteroppgaven i dialog med veileder. I spesielle tilfeller kan to veiledere bli tildelt. Veileder(e) blir tildelt av instituttet basert på students avgrensing og arbeid i MEST4320 og MEST4800. Studentene oppfordres til å danne kollokviegrupper. Det vil være workshops og seminarer for studieretningen og for hele masterkullet i emnet.

  • Target group

    Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

    • Deltakelse og fremlegging av masterprosjektet på minst to seminarer underveis
  • Admission requirements

    Studentene velger mellom to ulike eksamensløsninger. Begge eksamensløsningene har to deleksamener som behandles som to separate deler. I begge eksamensløsningene kan en del gjøres i samarbeid med en annen medstudent. Dette må være avgjort før emnet begynner.

    Eksamensløsning A:

    1. Skriftlig oppgave (individuell) og
    2. Praktisk eksamen (alene eller i par)

    Utdyping: Den skriftlige oppgaven (Del 1) er en individuell oppgave på 16 000-20 000 ord. Praktisk eksamen kan gjøres i samarbeid med en annen medstudent om et felles emne. Den praktiske eksamenen (Del 2) vil være et egenprodusert praktisk arbeid i form av verk/produkt/prosess i en utstilling, dokumentasjon av skapende prosess eller praktisk-pedagogisk opplegg, workshop, undervisningstime, kurs, performance, video m.m.

    Arbeidet vises frem og valg gjort utdypes i etterfølgende muntlig dialog med sensor. Begge eksamenene teller 50% av totalkarakter, og resultatet rundes opp. Skriftlig oppgave kan påklages. Praktisk eksamen kan ikke påklages.

    Eksamensløsning B:

    1. Skriftlig oppgave (alene eller i par) og
    2. Formidling av masteroppgavens undersøkelser (individuell)

    Utdyping: Den skriftlige oppgaven (Del 1) kan gjøres alene eller i samarbeid med en annen medstudent om et felles emne. En individuell oppgave er på 20 000-24 000 ord og en samarbeidsoppgave er på 28 000-32 000 ord. Formidling av masteroppgavens undersøkelser (Del 2) er en individuell oppgave. Den vil være en visuell og muntlig fremstilling av undersøkelsesdesign, datamateriale, analyser og hovedfunn. Denne utdypes i etterfølgende muntlig dialog med sensor.

    Den skriftlige eksamen (Del 1) teller 75% av den totale karakteren. Formidlingen (Del 2) teller 25% av den totale karakteren. Skriftlig eksamen kan påklages. Formidling-eksamen kan ikke påklages.

    Gjelder begge eksamensløsninger:

    Denne oppgaven bygger på forskningsdesignet som kandidaten leverte til eksamen for emnet MEST4800 Prosjektutvikling og forskningsdesign. Det er tillatt at begrensede deler av teksten i masteroppgaven kan være tilnærmet lik eller gjenbruker originaltekst fra den upubliserte forskningsdesigneksamen. Det må fremkomme tydelig i masteroppgaven hvilken tekst som er gjenbrukt fra eksamensoppgaven i MEST4800.

    Tidsplanen for innlevering av hver eksamensdel vil bli informert ved starten av emnet. Tidsomfang på gjennomføring av del 2 bør ligge på maksimalt 60 min (eksamensløsning A) og 20-25 min (eksamensløsning B). Del 1 og 2 behandles som to ulike og separate eksamener. En student som stryker eller ikke får levert en eksamen, må kun ta den eksamenen på nytt. Konteeksamen tas normalt i begge eksamenene tidligst mulig påfølgende semester. Alle eksamensdeler må vurderes til bestått for at studenten skal kunne få bestått emnet.

    Gjelder begge eksamensløsninger hvis en del av eksamen er gjort med en medstudent:

    Studentene vurderes samlet med én karakter på denne eksamenen. For både eksamensløsning A og B, eksamen, skal en kort refleksjon om samarbeidet formidles skriftlig.

  • Learning outcomes

    Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

  • Content and structure

    Gradert skala A-F på begge eksamener, uavhengig av hvilken eksamenform som velges.

    Alle eksamensdeler må være vurdert til karakter E eller bedre for at studenten skal kunne få bestått emne.

    Skriftlig eksamen kan påklages.

    Optional course Spans multiple semesters
  • Teaching and learning methods

    Det benyttes en ekstern og en intern sensor til begge eksamene. Dersom det er uenighet er det ekstern sensor som avgjør karakter. Det tilstrebes å ha samme sensorer på begge eksamene.

  • Work requirements

    Studieretningskoordinator har ansvaret for emnet i dialog med de andre studieretningskoordinatorene. Overordnet ansvar ligger på studieprogramansvarlig.

  • Assessment

    Emnet overlapper 45 stp med MEST5900.

  • Other information

    Barns språkutvikling og språklæring i barnehagen

    Childrens Language Development and Language Learning in Kindergarten

    Videreutdanning for barnehagelærere

    30 studiepoeng, deltid

    Programkode: BSSBO

    Emnekode: BSSB6000

    Godkjent av prodekan for studier 13. mars 2018

    Gjeldende fra høstsemesteret 2021

    Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier

    Institutt for barnehagelærerutdanning