Programplaner og emneplaner - Student
Early Literacy and Mathematics 1 Programme description
- Programme name, Norwegian
- Begynneropplæring 1
- Valid from
- 2025 FALL
- ECTS credits
- 30 ECTS credits
- Duration
- 2 semesters
- Schedule
- Here you can find an example schedule for first year students.
- Programme history
-
Introduction
Begynneropplæring skal gi lærere som jobber i skolen oppdatert og forskningsbasert kompetanse i begynneropplæring, med særlig vekt på lese- skrive og matematikkopplæring. For alle elever er det viktig at de får mulighet til å bygge opp grunnleggende kompetanse både faglig og sosialt. Studiet legger vekt på flerfaglige tilnærminger og en helhetlig forståelse av undervisning i en mangfoldig skole.
Studiet er forankret i nasjonale retningslinjer for grunnskolelærerutdanning for 1.-7.trinn og i læreplanverket for grunnopplæringen, Kunnskapsløftet (LK06). Studiet tar sikte på å kvalifisere til arbeid med begynneropplæring på 1. til 4. klassetrinn. Studiet er utviklet på oppdrag fra Kunnskapsdepartementet, med bakgrunn i Kompetanse for kvalitet - strategi for etter- og videreutdanning 2016 - 2025.
Det mangfoldige klasserommet er gjennomgående i studiet. Det gjelder blant annet drøfting av ulike måter å legge til rette for begynneropplæring i og på tvers av fag for alle elever; majoritetsspråklige og minoritetsspråklige. Arbeidet med digitale ferdigheter er òg sentralt i sammenheng med utvikling av elevenes grunnleggende ferdigheter. IKT er derfor integrert i studiet, både som et eget tema, som redskap i studentenes egen læringsprosess, og i erfaringsdeling og diskusjon knyttet til faglige emner og utforming av læringsaktiviteter for elevene.
Target group
Studiet er utviklet på oppdrag fra Kunnskapsdepartementet, med bakgrunn i Kompetanse for kvalitet - strategi for videreutdanning av lærere. Målgruppe for studiet er lærere som underviser i grunnskolen. Studiet kan også passe for lærere som har studiepoeng i GLSM fra tidligere allmennlærerutdanning, blant annet fordi studiet i begynneropplæring er mer omfattende, baserer seg på nyere forskning, vurdering av nye digitale læringsressurser og stor grad av utprøving i egen praksis.
Admission requirements
Individuell muntlig eksamen ca. 30 minutter. Eksamen tar utgangspunkt i innlevert og godkjent dokumentasjon av dybdekompetanse i arbeidskravene 17, 18 og refleksjonsnotatet i arbeidskrav 19 (Dokumentasjonen danner grunnlaget for muntlig eksamen og må være innlevert til fastsatte frister, samt være godkjent før studenten kan gå opp til muntlig eksamen).
Ny og utsatt eksamen
- Ny og utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen
- Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet
- Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb
Learning outcomes
Inntil tre A4 sider egenskrevne notater
Teaching and learning methods
Det benyttes to interne sensorer (YF/PF). Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet
Practical training
Yrkesfag (YF) og profesjonsfag (PF):
- Yrkesfaglig fordypning (YF)
- Teknikk og teknologisk utvikling i eget fagbrevområde (YF/PF)
- Anvende dybdekompetanse som yrkesfaglærer (YF/PF)
- Yrkesdidaktisk utviklingsarbeid i eget yrke (YF/PF)
- Dokumentasjon av pedagogisk, didaktisk og faglig yrkesutøvelse (YF/PF)
- Andre særegne trekk og utfordringer i bransjen (YF)
- Bruk av IKT i yrkes- og samfunnsperspektiv (digital kompetanse) (YF/PF)
- Systemforståelse og ta utgangspunkt i helhetlige systemer (YF/PF)
- Praktisk bruk av IKT i yrkesopplæringen (YF/PF)
Work requirements
Begge emner omfatter arbeidskrav og undervisning med krav om deltakelse.
Arbeidskrav skal være levert/utført innen fastsatt(e) frist(er). Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for å innfri arbeidskrav. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, kan få forlenget frist. Ny frist for å innfri arbeidskrav avtales i hvert enkelt tilfelle med den aktuelle læreren.
Arbeidskrav vurderes til “Godkjent” eller “Ikke godkjent”. Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen “Ikke godkjent”, har anledning til to nye innleveringer/utførelser. Studenten må da selv avtale ny innlevering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. Studenter som ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen og som ikke har dokumentert gyldig årsak, får ingen nye forsøk.
Nærmere informasjon om arbeidskrav finnes i den enkelte emneplan.
Faglig aktivitet med krav om deltakelse
En vesentlig del av læringen er knyttet til erfaringsdeling og relasjonskompetanse. Slike ferdigheter og kompetanse kan ikke tilegnes ved selvstudium, men må opparbeides gjennom reell dialog med blant annet medstudenter og lærere, og ved tilstedeværelse i undervisningen. Det er derfor krav om 80 prosent tilstedeværelse i all undervisning. Studenter med mer enn 20 prosent fravær fra undervisning får ikke avlegge eksamen i emnet. Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for kravet om deltakelse.
Assessment
Hovedformålet med vurdering og veiledning er å forbedre den faglige og didaktiske utviklingen hos den enkelte student. Vurdering og veiledning skal skje fortløpende gjennom hele året. Skriftlige arbeider følges opp av faglærere med veiledning og muntlig og/eller skriftlig tilbakemelding. Etter hvert halvår skal studenter og faglærere oppsummere og evaluere undervisningen og andre læringsaktiviteter.
Eksamenskandidatens rettigheter og plikter framgår av forskrift for studier og eksamen ved OsloMet – storbyuniversitetet. Forskriften beskriver blant annet vilkår for ny/utsatt eksamen, klageadgang og hva som regnes som fusk ved eksamen. Studenten har plikt til å gjøre seg kjent med bestemmelsene i forskriften.
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter.
For nærmere informasjon om avsluttende vurdering, se emneplanene.
Sensorordning
Se emneplanene.
Vurderingskriterier
A: Viser fremragende kunnskaper og ferdigheter innenfor kompetanseområdene i begynneropplæring. Viser fremragende evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmål, fagområdets egenart og tilrettelegging av et godt læringsmiljø. Har et svært godt skriftlig og muntlig språk og svært god evne til å presentere fagstoff.
B: Viser meget gode kunnskaper og ferdigheter innenfor kompetanseområdene i begynneropplæring. Viser meget god evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmål, fagområdets egenart og tilrettelegging av et godt læringsmiljø. Har et meget godt skriftlig og muntlig språk og meget evne til å presentere fagstoff.
C: Viser gode kunnskaper og ferdigheter innenfor kompetanseområdene i begynneropplæring. Viser god evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmål, fagområdets egenart og tilrettelegging av et godt læringsmiljø. Har et godt skriftlig og muntlig språk og god evne til å presentere fagstoff.
D: Viser begrensede kunnskaper og ferdigheter innenfor kompetanseområdene i begynneropplæring. Viser begrenset evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmål, fagområdets egenart og tilrettelegging av et godt læringsmiljø. Har et nokså godt skriftlig og muntlig språk og nokså god evne til å presentere fagstoff.
E: Tilfredsstiller minimumskravene til kunnskaper og ferdigheter innenfor kompetanseområdene i begynneropplæring. Viser noe evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmål, fagområdets egenart og tilrettelegging av et godt læringsmiljø. Har tilfredsstillende skriftlig og muntlig språk på et minimumsnivå og tilfredsstillende evne til å presentere fagstoff på et minimumsnivå.
F (ikke bestått): Har utilstrekkelig kunnskaper og ferdigheter innenfor kompetanseområdene i begynneropplæring. Viser dårlig evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmål, fagområdets egenart og tilrettelegging av et godt læringsmiljø. Tilfredsstiller ikke krav til skriftlig og muntlig språk og evne til å presentere fagstoff.
Other information
Programplan for begynneropplæring 1
Early Literacy and Mathematics 1
Videreutdanning, deltid
30 studiepoeng
Studieprogramkode: BOPPO
Emnekoder:
BOPP6100
BOPP6200¨
Godkjent i studieutvalget 17. januar 2018
Siste revisjon godkjent 16.11.2020
Gjeldende fra høstsemesteret 2021
Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier
Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning