EPN-V2

ZDB Digital Images Course description

Course name in Norwegian
Digitale bilder
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2019/2020
Course history
  • Introduction

    Ingen forkunnskapskrav

  • Required preliminary courses

    Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten har kunnskap om

    • modeller for markedstilpasninger
    • institusjoner, politisk regulering og tilpasningsstrategier
    • omstillingsprosesser

    Ferdigheter

    Studenten kan

    • anvende teoretiske perspektiver som kan forklare utvikling og endring i organisasjoner
    • anvende ledelsesteoretiske perspektiver i omstillingsprosesser
    • planlegge og gjennomføre omstillinger

    Generell kompetanse

    Studenten kan

    • forklare relevansen av ulike problemstillinger for å bedømme endringsstrategier
    • lede omstillinger ved hjelp av forskningsbasert kunnskap og ledelsesetiske prinsipp
    • vurdere hvordan ulike ledelsesmodeller passer til ulike endringsstrategier
  • Learning outcomes

    Undervisningen er organisert i tre to-dagers samlinger. Undervisningen veksler mellom forelesninger knyttet til pensumgjennomgang og anvendelse av ny empirisk forskning som kan belyse både teorier og metoder, plenumsdiskusjoner og gruppearbeid. Undervisningen legger vekt på å illustrere teorier og metoder med egen relevant forskning i Arbeidsforskningsinstituttet (AFI).

  • Content

    • Digitale bilder og visuelle virkemidler.
    • Metode for ideutvikling.
    • Utstyr og programvare.
    • Bildebehandling, illustrasjon, grafisk layout og foto.
    • Lov om opphavsrett og personvern.

  • Teaching and learning methods

    For å kunne fremstille seg til eksamen må følgende arbeidskrav være godkjent:

    Studenten skal utlede og avgrense en problemstilling som er aktuell i egen virksomhet. Denne skal presenteres og begrunnes skriftlig. Problemstillingen skal være godkjent av faglærer for å kunne framstille seg til eksamen. Dersom den ikke godkjennes, har studenten rett til å levere problemstillingen på nytt èn gang innen angitt tidsfrist. Dersom problemstillingen igjen ikke blir godkjent, mister studenten retten til å framstille seg til eksamen.

  • Course requirements

    Eksamen i emnet er en individuell fordypningsoppgave med egendefinert, forhåndsgodkjent problemstilling fra egen organisasjon/ arbeidsplass. Oppgaven skal belyses med teori fra emnet, og skal presentere refleksjon om forholdet mellom ledelse, partssamarbeid og medbestemmelse i virksomhetsutvikling.

    Fordypningsoppgaven skal ha et omfang på 10 sider (+ - 10 %). I tillegg kommer forside og litteraturliste, eventuelt et forord. Studenter med gyldig fravær eller som ikke består eksamen har rett til ny/utsatt eksamen som har lik utforming som ordinær. Ved ikke bestått eksamen gis studenten anledning til å levere en omarbeidet versjon av fordypningsoppgaven til sensur én gang.

  • Assessment

    Alle hjelpemidler er tillatt under eksamen. Oppgaven skal følge Fakultet SAM sin mal for oppgaveskriving.

  • Permitted exam materials and equipment

    Vurderingsuttrykket er en skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått, i tråd med lov om universiteter og høgskoler § 3 - 9 (6).

  • Grading scale

    Det benyttes to sensorer til sensurering av hver fordypningsoppgave.

  • Examiners

    Eksamen vurderes av to interne sensorer. Emnet kan bli trukket ut til ekstern sensur.