Programplaner og emneplaner - Student
ZDB Digital Images Course description
- Course name in Norwegian
- Digitale bilder
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2019/2020
- Course history
-
- Programme description
-
Introduction
Ingen forkunnskapskrav
-
Required preliminary courses
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har kunnskap om
- modeller for markedstilpasninger
- institusjoner, politisk regulering og tilpasningsstrategier
- omstillingsprosesser
Ferdigheter
Studenten kan
- anvende teoretiske perspektiver som kan forklare utvikling og endring i organisasjoner
- anvende ledelsesteoretiske perspektiver i omstillingsprosesser
- planlegge og gjennomføre omstillinger
Generell kompetanse
Studenten kan
- forklare relevansen av ulike problemstillinger for å bedømme endringsstrategier
- lede omstillinger ved hjelp av forskningsbasert kunnskap og ledelsesetiske prinsipp
- vurdere hvordan ulike ledelsesmodeller passer til ulike endringsstrategier
-
Learning outcomes
Undervisningen er organisert i tre to-dagers samlinger. Undervisningen veksler mellom forelesninger knyttet til pensumgjennomgang og anvendelse av ny empirisk forskning som kan belyse både teorier og metoder, plenumsdiskusjoner og gruppearbeid. Undervisningen legger vekt på å illustrere teorier og metoder med egen relevant forskning i Arbeidsforskningsinstituttet (AFI).
-
Content
- Digitale bilder og visuelle virkemidler.
- Metode for ideutvikling.
- Utstyr og programvare.
- Bildebehandling, illustrasjon, grafisk layout og foto.
- Lov om opphavsrett og personvern.
-
Teaching and learning methods
For å kunne fremstille seg til eksamen må følgende arbeidskrav være godkjent:
Studenten skal utlede og avgrense en problemstilling som er aktuell i egen virksomhet. Denne skal presenteres og begrunnes skriftlig. Problemstillingen skal være godkjent av faglærer for å kunne framstille seg til eksamen. Dersom den ikke godkjennes, har studenten rett til å levere problemstillingen på nytt èn gang innen angitt tidsfrist. Dersom problemstillingen igjen ikke blir godkjent, mister studenten retten til å framstille seg til eksamen.
-
Course requirements
Eksamen i emnet er en individuell fordypningsoppgave med egendefinert, forhåndsgodkjent problemstilling fra egen organisasjon/ arbeidsplass. Oppgaven skal belyses med teori fra emnet, og skal presentere refleksjon om forholdet mellom ledelse, partssamarbeid og medbestemmelse i virksomhetsutvikling.
Fordypningsoppgaven skal ha et omfang på 10 sider (+ - 10 %). I tillegg kommer forside og litteraturliste, eventuelt et forord. Studenter med gyldig fravær eller som ikke består eksamen har rett til ny/utsatt eksamen som har lik utforming som ordinær. Ved ikke bestått eksamen gis studenten anledning til å levere en omarbeidet versjon av fordypningsoppgaven til sensur én gang.
-
Assessment
Alle hjelpemidler er tillatt under eksamen. Oppgaven skal følge Fakultet SAM sin mal for oppgaveskriving.
-
Permitted exam materials and equipment
Vurderingsuttrykket er en skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått, i tråd med lov om universiteter og høgskoler § 3 - 9 (6).
-
Grading scale
Det benyttes to sensorer til sensurering av hver fordypningsoppgave.
-
Examiners
Eksamen vurderes av to interne sensorer. Emnet kan bli trukket ut til ekstern sensur.