EPN

YPUV6000 Yrkespedagogisk utviklingsarbeid på egen arbeidsplass Emneplan

Engelsk emnenavn
Vocational Development Project at the workplace
Studieprogram
Yrkespedagogisk utviklingsarbeid på egen arbeidsplass
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2022/2023
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Studiet skal bidra til å utvikle studentenes handlingskompetanse innenfor ledelse av utviklings- og endringsarbeid i opplæringsvirksomheter og/eller ulike bransjer/virksomheter. Studiet skal gi et teoretisk og praktisk grunnlag for å gjennomføre slike prosesser i skole og/eller arbeidsliv.

Forkunnskapskrav

Ingen

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om organisasjoner/skolen som organisasjon og organisasjonsutvikling og -læring

  • har kunnskap om behovs- og forventningsavklaringer ved igangsetting av utviklingsarbeid

  • har innsikt i virksomhetens/skolens formål, oppgaver, verdier, prioriteringer og planer

  • har god kunnskap om profesjonsfellesskap og gruppeprosesser

  • har kunnskap om prinsipper i utviklingsarbeid

 

Ferdigheter

Studenten

  • kan planlegge og gjennomføre et yrkespedagogisk utviklingsarbeid innen et valgt område

  • kan gjennomføre litteratursøk og bruke relevant IKT i tilknytning til utviklingsarbeid

  • kan bruke ulike, relevante forskningsmetoder i utviklingsarbeid

 

 

Generell kompetanse

Studenten

  • kan gjennomføre yrkesdidaktiske analyser av utdanningspraksis og utviklingsprosesser

  • kan kritisk reflektere over egen praksis og væremåte

  • kan analysere yrkesutøvelse knyttet til virksomhetens/skolens satsningsområde

Arbeids- og undervisningsformer

  • fellessamlinger

  • gruppearbeid

  • individuelt arbeid

  • prosjektarbeid på (egen) arbeidsplass

  • gjensidig veiledning og erfaringsdeling

  • handling, opplevelse, observasjon og refleksjon

  • loggskriving

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

I løpet av emnet skal studentene levere tre arbeidskrav. Hensikten med arbeidskravene er å utvikle studentenes handlingskompetanse innenfor ledelse av utviklings- og endringsarbeid gjennom bl.a. erfaringsutveksling. I alle arbeidskrav skal det henvises til relevant litteratur.

 

Arbeidskrav skal være levert innen fastsatte frister. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke leverer arbeidskrav innen fristen, kan få forlenget frist. Ny frist for å innfri arbeidskrav avtales i hvert enkelt tilfelle med den aktuelle fagansvarlig.

Arbeidskrav vurderes til «godkjent» eller «Ikke godkjent». Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen «ikke godkjent», har anledning til én ny innlevering/utførelse. Studentene må da selv avtale ny innlevering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. Studenter som ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen og som ikke har dokumentert gyldig årsak, får ingen nye forsøk.

 

Følgende tre arbeidskrav må være vurdert til godkjent før eksamen kan avlegges:

 

Arbeidskrav 1

Arbeidskrav 1 består av to deler og skal utføres i grupper på 3 – 6 studenter eller tilpasset utviklingsarbeidets behov for gruppestørrelse:

  • Del 1: Studentene skal diskutere med aktuelle samarbeidspartnere, og ut fra det utarbeide mål for et avgrenset utviklingsprosjekt og skrive et notat hvor de kort omtaler bakgrunnen og begrunnelsen for målet, omfang 400 – 500 ord.

  • Del 2: Målet for utviklingsarbeidet fra del 1 skal presenteres for medstudenter og aktuelle samarbeidspartnere. Omfang på presentasjonen avtales med fagansvarlig ut fra gruppestørrelse. Alle medlemmene i gruppen må bidra i presentasjonen.

 

 

 

Arbeidskrav 2

Arbeidskravet består av to deler og skal utføres i grupper på 3 – 6 studenter eller tilpasset utviklingsarbeidets behov for gruppestørrelse:

  • Del 1: Studentene skal diskutere med aktuelle samarbeidspartnere, og ut fra det utarbeide en kort plan for utviklingsarbeidet, omfang 500 – 600 ord.

  • Del 2: Planen fra del 1 skal presenteres for medstudenter og aktuelle samarbeidspartnere. Omfang på presentasjonen avtales med fagansvarlig ut fra gruppestørrelse. Alle medlemmene i gruppen må bidra i presentasjonen.

 

 

Arbeidskrav 3

Arbeidskravet skal utføres i grupper på 3 – 6 studenter eller tilpasset utviklingsarbeidets behov for gruppestørrelse. Studentene skal diskutere med aktuelle samarbeidspartnere, og ut fra det vurdere gruppens utviklingsprosess. Vurderingen av utviklingsprosessen skal presenteres for medstudenter og aktuelle samarbeidspartnere. Omfang på presentasjonen avtales med fagansvarlig ut fra gruppestørrelse. Alle medlemmene i gruppen må bidra i presentasjonen.

Faglig aktivitet med krav om deltakelse

Retten til å avlegge eksamen forutsetter minimum 80 % tilstedeværelse i undervisningen, i tillegg er det krav om deltakelse i gjensidig veiledning og erfaringsutveksling

Vurdering og eksamen

Eksamen består av to komponenter hvor begge skal gjennomføres i grupper på 3 – 6 studenter (gruppestørrelse skal være tilpasset utviklingsarbeidets behov for gruppestørrelse).

  • Komponent 1: Utviklingsrapport på 3 000 ord +/- 10 % som kan bygge på arbeidskravene

  • Komponent 2: Presentasjon for medstudenter, omfang/lengde på presentasjon avtales med fagansvarlig ut fra gruppestørrelse.

 

Det gis én samlet karakter når begge komponentene er gjennomført. Det gis samme karakter til alle gruppemedlemmene.

Ny/utsatt eksamen

Ny og utsatt eksamen gjennomføres som ordinær eksamen, begge komponenter må gjennomføres på nytt og det vil bli tilrettelagt for individuell gjennomføring dersom det ikke kan dannes grupper. Utviklingsrapporten kan forbedres til første ny og utsatt eksamen, ved senere forsøk må det utarbeides ny rapport.

 

Eksamenskandidatens rettigheter og plikter framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet – storbyuniversitetet. Forskriften beskriver blant annet vilkår for ny/utsatt eksamen, klageadgang og hva som regnes som fusk ved eksamen. Kandidaten har plikt til å gjøre seg kjent med bestemmelsene i forskriften.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt, men det skal benyttes korrekt referanseteknikk og alle kilder skal oppgis.

Vurderingsuttrykk

Bestått/ikke bestått

Sensorordning

Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.