Programplaner og emneplaner - Student
YPDFO6200 Vurdering, kvalitet og utvikling av hensiktsmessig dokumentasjon Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Evaluation, quality and development of relevant documentation
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Emnehistorikk
-
-
Innledning
Sentrale temaer i emne 2 er kommunikasjon i klasserommet, argumentasjon, sosial kompetanse, bildebøker og tilrettelegging av undervisningen i en mangfoldig elevgruppe.
-
Forkunnskapskrav
Bestått emne 1.
-
Læringsutbytte
Etter fullført studium har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap Studenten har
- kunnskap om ulike vurderings- og dokumentasjonsformer som er relevant for yrkesrelevant og yrkesdifferensiert opplæring
Ferdigheter Studenten kan
- tilrettelegge for grunnleggende ferdigheter på det enkelte fagets premiss
- bruke digitale læringsressurser til læring, dokumentasjon og vurdering av yrkesrelevant opplæring og kompetanse
- involvere elevene aktivt i vurderingsarbeidet
- vurdere og videreutvikle egen vurderingspraksis for tilpasset og yrkesrelevant opplæring
- velge og utvikle hensiktsmessige dokumentasjonsformer for tilpasset og yrkesrelevant opplæring
- vurdere kvalitet på arbeid og kompetanse basert på dokumentasjon
Generell kompetanse Studenten kan
- arbeide med kontinuerlig kvalitetsforbedring av egen vurderings- og dokumentasjonspraksis for tilpasset og yrkesrelevant opplæring
- bruke digitale læringsressurser til læring, dokumentasjon og vurdering av opplæring og kompetanse
- bruke IKT på en etisk forsvarlig måte
-
Innhold
Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.
-
Arbeids- og undervisningsformer
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om sosial kompetanse
- har kunnskap om interaksjonsmønstre og kommunikasjon i klasserommet
- har kunnskap om abstraksjon og generalisering i begynneropplæringen
- har kunnskap om tilpasset opplæring i et mangfoldig klasserom
- har kunnskap om å avdekke og forebygge lese- skrive- og matematikkvansker
- har kunnskap om de fire regningsartene og relasjoner mellom regningsartene
- har kunnskap om bildebøker relevant for begynneropplæring
- har kunnskap om leseforståelse
Ferdigheter
Studenten
- kan analysere og vurdere elevers innspill, argumentasjon og løsningsmetoder i matematikk forankret i forskning, teori og praksis
- kan analysere, vurdere og gjennomføre undervisning knyttet til bildebøker og fagtekster for barn
- kan kartlegge og vurdere elevers matematikkompetanse, leseferdigheter og skriveutvikling og legge til rette for tilpasset opplæring i et mangfoldig klasserom
- kan planlegge og evaluere matematikk-, lese- og skriveundervisning med utgangspunkt i relevante kompetansemål i læreplaner for fag, samt bruke vurdering for å fremme læring
- kan legge til rette for utvikling av sosial kompetanse i et trygt og inkluderende læringsmiljø
Generell kompetanse
Studenten
- har et reflektert og faglig grunnlag for dialog med kollegaer, elevene og deres foresatte om den faglige, personlige og sosiale læringen og utviklingen til elevene
- kan organisere og drive tilpasset lese-, skrive- og matematikkopplæring etter faglig begrunnede prinsipper og i samsvar med gjeldende læreplan i en mangfoldig skole
- kan drøfte kritisk temaer som vurdering og tilpasset opplæring
-
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
1. Kartlegge vurderings- og dokumentasjonspraksis i ulike yrker og vurdere overføringsverdi til egen undervisning. Arbeidsform: Hospitering 8-10 dager.
Dokumentasjon: En visuell logg fra hvert yrke. Individuell oppgave. Omfang pr logg: 800 +/- 10% ord i tillegg til bilder, video, skisser eller lignende.
2. Planlegge, gjennomføre og vurdere et utviklingsarbeid på egen skole. Oppgaven gjennomføre individuelt eller i grupper på inntil tre studenter, og dokumenteres i form av en muntlig presentasjon og et skriftlig refleksjonsnotat. Omfang: 1000 +/- 10 % ord på notatet, muntlig presentasjon 15-30 min.
Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides én gang
Faglig aktivitet med krav om deltakelse
Det er krav om 80 % deltakelse for å kunne gå opp til eksamen. Fravær ut over 20 % må kompenseres etter avtale med faglærer
-
Vurdering og eksamen
Mappeeksamen består av alle arbeidskravene samt et refleksjonsnotat knyttet til det faglige innholdet og teorien i emnet. Omfang på refleksjonsnotatet: 2000 +/-10% ord.
Ny/utsatt eksamen
Ved ny og utsatt eksamen leveres omarbeidet versjon av eksamensmappen
-
Hjelpemidler ved eksamen
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav. Minst ett av arbeidskravene skal danne grunnlag for kunnskapsdeling i eget kollegium. Formålet med arbeidskravene er å anvende læringsressursert tilpasset eget klasserom, bli mer oppmerksom på kommunikasjon i klasserommet i norsk og matematikk samt å formidle til kolleger. Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
- Individuell fagtekst med analyse av nyere bildebok og bruk av denne i undervisning med tema sosial kompetanse. Undervisningsopplegget skal deles i kollegium på egen arbeidsplass. (Omfang: Fagtekst om lag 1800 ord, presentasjon ca. 10 minutter.)
- Planlegging, gjennomføring med analyse og drøfting av elevbesvarelser knyttet multiplikasjon eller divisjon, gruppe. (Omfang 2000-3000 ord.)
Studenter som grunnet dokumentert sykdom blir forhindret fra å delta i gruppearbeidet kan gjennomføre arbeidskravet individuelt etter avtale med faglærer.
Krav om 80 prosent tilstedeværelse i undervisning
Det er krav om 80 prosent tilstedeværelse i all undervisning.
For mer utfyllende informasjon om arbeidskrav og krav til tilstedeværelse, se programplanen.
-
Vurderingsuttrykk
Skriftlig gruppeeksamen (3-4 studenter) med planlegging, gjennomføring, observasjon, refleksjon og drøfting av alle fasene i arbeidet. To ukers (10 arbeidsdager) skriftlig eksamen. Oppgaven skal ha et omfang på 5000 - 6000 ord.
Ny/utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen. Dersom det ikke kan dannes en gruppe, gjennomføres eksamen individuelt. Studenters rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp.
-
Sensorordning
Alle hjelpemidler tillatt