EPN-V2

YPDFO6200 Vurdering, kvalitet og utvikling av hensiktsmessig dokumentasjon Emneplan

Engelsk emnenavn
Evaluation, quality and development of relevant documentation
Studieprogram
Yrkesrelevant og yrkesdifferensiert opplæring i tråd med fagfornyelsen
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2019/2020
Timeplan
Programplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet legger vekt på å utvikle kvaliteten av undervisnings-, vurderings- og dokumentasjonsarbeidet i yrkesretting av programfagene og yrkesfaglig fordypning. Nettverksbygging, teamarbeid, og elevenes medvirkning i læringsarbeidet vektlegges.

Forkunnskapskrav

Bestått emne YPDFO6100 / YPDF6100 eller tilsvarende

Læringsutbytte

Etter fullført studium har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

KunnskapStudenten har

  • kunnskap om ulike vurderings- og dokumentasjonsformer som er relevant for yrkesretting av programfag og yrkesfaglig fordypning

FerdigheterStudenten kan

  • tilrettelegge for grunnleggende ferdigheter på det enkelte fagets premiss
  • bruke digitale læringsressurser til læring, dokumentasjon og vurdering av yrkesrelevant opplæring og kompetanse
  • involvere elevene aktivt i vurderingsarbeidet
  • vurdere og videreutvikle egen vurderingspraksis for tilpasset og yrkesrelevant opplæring
  • velge og utvikle hensiktsmessige dokumentasjonsformer for tilpasset og yrkesrelevant opplæring
  • vurdere kvalitet på arbeid og kompetanse basert på dokumentasjon

Generell kompetanseStudenten kan

  • arbeide med kontinuerlig kvalitetsforbedring av egen vurderings- og dokumentasjonspraksis for tilpasset og yrkesrelevant opplæring
  • bruke digitale læringsressurser til læring, dokumentasjon og vurdering av opplæring og kompetanse
  • bruke IKT på en etisk forsvarlig måte

Innhold

  • Vurdering av yrkeskompetanse og analyse av behov for grunnleggende ferdigheter i lærefag som inngår i utdanningsprogrammet.
  • Dokumentasjon som grunnlag for vurdering (inklusive grunnleggende ferdigheter, prosjekt til fordypning, fellesfag og felles programfag i skolen).
  • Hensiktsmessig hverdagsdokumentasjon i skolen.
  • Etiske perspektiver ved bruk av IKT.
  • Vurdering av kvalitet på opplæringen i skole og bedrift.
  • Elevenes medvirkning i vurderingsarbeidet.
  • Vurdering i et individperspektiv, i et fag-/ bransjeperspektiv og i et samfunnsperspektiv.
  • Utvikling av egen skoles vurderingskultur for og av lærling

Arbeids- og undervisningsformer

Se punkt om arbeids- og undervisningsformer i programplanen

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

  1. Vurdere kvalitet på egen vurderings- og dokumentasjonspraksis. Individuell, skriftlig oppgave. Omfang: 150-300 ord
  2. Kartlegge vurderings- og dokumentasjonspraksis i ulike yrker og vurdere overføringsverdi til egen undervisning. Arbeidsform: Hospitering 8-10 dager. Dokumentasjon: En visuell logg fra hvert yrke. Individuell oppgave. Omfang pr logg: 500-800 ord i tillegg til bilder, video, skisser eller lignende.
  3. Planlegge, gjennomføre og vurdere et utviklingsarbeid på egen skole. Oppgaven gjennomføre individuelt eller i grupper på inntil tre studenter, og dokumenteres i form av en muntlig presentasjon og et skriftlig refleksjonsnotat. Omfang: 700-1000 ord på notatet, muntlig presentasjon 15-30 min.

Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides én gang

Faglig aktivitet med krav om deltakelse

Det er krav om 80 % deltakelse for å kunne gå opp til eksamen. Fravær ut over 20 % må kompenseres etter avtale med faglærer

Vurdering og eksamen

Mappeeksamen består av alle arbeidskravene samt et refleksjonsnotat knyttet til det faglige innholdet og teorien i emnet. Omfang på refleksjonsnotatet: 700-1000 ord.

Ny/utsatt eksamen

Ved ny og utsatt eksamen leveres omarbeidet versjon av eksamensmappen

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler tillatt

Vurderingsuttrykk

Eksamen vurderes til bestått/ikke bestått.

Sensorordning

To interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.