Programplaner og emneplaner - Student
YPDFO6200 Vurdering, kvalitet og utvikling av hensiktsmessig dokumentasjon Emneplan
Innledning
Emnet legger vekt på å utvikle kvaliteten av undervisnings-, vurderings- og dokumentasjonsarbeidet i yrkesretting av programfagene og yrkesfaglig fordypning. Nettverksbygging, teamarbeid, og elevenes medvirkning i læringsarbeidet vektlegges.
Forkunnskapskrav
Bestått emne YPDFO6100 / YPDF6100 eller tilsvarende
Læringsutbytte
Etter fullført studium har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
KunnskapStudenten har
- kunnskap om ulike vurderings- og dokumentasjonsformer som er relevant for yrkesretting av programfag og yrkesfaglig fordypning
FerdigheterStudenten kan
- tilrettelegge for grunnleggende ferdigheter på det enkelte fagets premiss
- bruke digitale læringsressurser til læring, dokumentasjon og vurdering av yrkesrelevant opplæring og kompetanse
- involvere elevene aktivt i vurderingsarbeidet
- vurdere og videreutvikle egen vurderingspraksis for tilpasset og yrkesrelevant opplæring
- velge og utvikle hensiktsmessige dokumentasjonsformer for tilpasset og yrkesrelevant opplæring
- vurdere kvalitet på arbeid og kompetanse basert på dokumentasjon
Generell kompetanseStudenten kan
- arbeide med kontinuerlig kvalitetsforbedring av egen vurderings- og dokumentasjonspraksis for tilpasset og yrkesrelevant opplæring
- bruke digitale læringsressurser til læring, dokumentasjon og vurdering av opplæring og kompetanse
- bruke IKT på en etisk forsvarlig måte
Innhold
- Vurdering av yrkeskompetanse og analyse av behov for grunnleggende ferdigheter i lærefag som inngår i utdanningsprogrammet.
- Dokumentasjon som grunnlag for vurdering (inklusive grunnleggende ferdigheter, prosjekt til fordypning, fellesfag og felles programfag i skolen).
- Hensiktsmessig hverdagsdokumentasjon i skolen.
- Etiske perspektiver ved bruk av IKT.
- Vurdering av kvalitet på opplæringen i skole og bedrift.
- Elevenes medvirkning i vurderingsarbeidet.
- Vurdering i et individperspektiv, i et fag-/ bransjeperspektiv og i et samfunnsperspektiv.
- Utvikling av egen skoles vurderingskultur for og av lærling
Arbeids- og undervisningsformer
Se punkt om arbeids- og undervisningsformer i programplanen
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
- Vurdere kvalitet på egen vurderings- og dokumentasjonspraksis. Individuell, skriftlig oppgave. Omfang: 150-300 ord
- Kartlegge vurderings- og dokumentasjonspraksis i ulike yrker og vurdere overføringsverdi til egen undervisning. Arbeidsform: Hospitering 8-10 dager. Dokumentasjon: En visuell logg fra hvert yrke. Individuell oppgave. Omfang pr logg: 500-800 ord i tillegg til bilder, video, skisser eller lignende.
- Planlegge, gjennomføre og vurdere et utviklingsarbeid på egen skole. Oppgaven gjennomføre individuelt eller i grupper på inntil tre studenter, og dokumenteres i form av en muntlig presentasjon og et skriftlig refleksjonsnotat. Omfang: 700-1000 ord på notatet, muntlig presentasjon 15-30 min.
Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides én gang
Faglig aktivitet med krav om deltakelse
Det er krav om 80 % deltakelse for å kunne gå opp til eksamen. Fravær ut over 20 % må kompenseres etter avtale med faglærer
Vurdering og eksamen
Mappeeksamen består av alle arbeidskravene samt et refleksjonsnotat knyttet til det faglige innholdet og teorien i emnet. Omfang på refleksjonsnotatet: 700-1000 ord.
Ny/utsatt eksamen
Ved ny og utsatt eksamen leveres omarbeidet versjon av eksamensmappen
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler tillatt
Vurderingsuttrykk
Eksamen vurderes til bestått/ikke bestått.
Sensorordning
To interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.