EPN-V2

YPDFO6100 Principles and methods of occupational and professional differentiated training Course description

Course name in Norwegian
Prinsipper og metoder for yrkesrelevant og yrkesdifferensiert opplæring
Study programme
Professional-relevant and vocational-differentiated training in line with the subject renewal
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2024/2025
Course history

Introduction

Graded scale A-F.

Required preliminary courses

Kunnskaper

Studenten har kunnskap om

  • grunnleggende nyhetsjournalistikk
  • presseetikk
  • kildekritikk
  • journalistrollen og journalistisk integritet

Ferdigheter

Studenten

  • har grunnleggende ferdigheter som nyhetsjournalist
  • kan produsere enkle journalistiske tekster
  • kan arbeide kritisk med kilder

Generell kompetanse

Studenten

  • kan gjøre grunnleggende journalistiske vurderinger
  • har kjennskap til journalistikkens funksjon i samfunnet
  • kan ta presseetiske avgjørelser

Learning outcomes

Studentene skal i løpet av semesteret levere tre oppgaver, som til sammen utgjør emnets arbeidskrav. Oppgavene er knyttet til nyhetsproduksjon. Innhold og tidsfrister framgår emnebeskrivelsen, som gjøres elektronisk tilgjengelig for studentene ved semesterstart.

Alle de tre oppgavene må være godkjent for at studenten skal kunne gå opp til eksamen. Studenter som ikke får oppgaven godkjent på første forsøk, kan levere omarbeidet versjon én gang.

Oppmøte på gjennomganger av oppgavene er obligatorisk. Ved sykdom eller annen dokumentert tvingende grunn kan det avtales egen frist med faglærer. Hvis studenten ikke overholder fristen som er gitt i kursplanen, eller fristen som er avtalt med faglærer, får studenten ikke levere oppgaven og mister dermed retten til å gå opp til eksamen.

Content

  • Nasjonale føringer som grunnlag for yrkesrelevant og yrkesdifferensiert opplæring
  • Elevmedvirkning, motivasjon og yrkesretting
  • Arbeids- og ansvarsfordeling mellom lærer/instruktør, elev/lærling/lærekandidat og andre samarbeidspartnere
  • Lærerens rolle i yrkesdifferensiert opplæring
  • Yrkesinteresser som læreforutsetning
  • Vurdering for og av læring, underveisvurdering og sluttvurdering, i interessedifferensiert opplæring
  • Ulik yrkeskompetanse i forhold til samme læreplan i Vg.1
  • Kvalitet på ulike faglige arbeider, som grunnlag for vurdering av samme kompetanse i forhold til periodens felles læringsmål
  • Utvikling av vurderingskriterier i yrkesdifferensiert opplæring

Teaching and learning methods

Eksamenen er et refleksjonsnotat der studenten skal reflektere over en journalistfaglig problemstilling knyttet til pensum og arbeidet med arbeidskravene. Omfang 2-3 sider.

Kandidater som ikke består eller har gyldig fravær ved ordinær eksamen, kan fremstille seg til ny og utsatt eksamen.

Course requirements

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

  1. Kartlegge særtrekk og fellestrekk i ulike yrker, dokumentere arbeidsprosesser og vurdere overføringsverdi til egen undervisning. Arbeidsform: Hospitering 8-10 dager. Dokumentasjon: En visuell logg fra hvert yrke. Omfang pr logg 800 +/- 10% ord i tillegg til bilder, video, skisser eller lignende.
  2. Planlegge, gjennomføre og vurdere et yrkesrettet undervisningsopplegg på egen skole. Oppgaven gjennomføres individuelt eller i grupper på inntil tre studenter, og dokumenteres i form av en muntlig presentasjon og et skriftlig refleksjonsnotat. Omfang: 1000 +/- 10% ord på notatet, muntlig presentasjon 15-30 min.

Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides én gang

Faglig aktivitet med krav om deltakelse

Det er krav om 80 % deltakelse for å kunne gå opp til eksamen. Fravær ut over 20 % må kompenseres etter avtale med faglærer.

Assessment

Mappeeksamen består av alle arbeidskravene samt et refleksjonsnotat knyttet til det faglige innholdet og teorien i emnet. Omfang på refleksjonsnotatet: 2000 ord +/- 10 %

Ny/utsatt eksamen

Ved ny og utsatt eksamen leveres omarbeidet versjon av eksamensmappen

Permitted exam materials and equipment

Vurderingsuttrykket er bestått / ikke bestått.

Grading scale

Intern sensor vurderer alle besvarelsene. Et uttrekk på minst 25 prosent av besvarelsene sensureres av to sensorer.

Examiners

To interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet