EPN-V2

YPDFO6100 Prinsipper og metoder for yrkesrelevant og yrkesdifferensiert opplæring Emneplan

Engelsk emnenavn
Principles and methods of occupational and professional differentiated training
Studieprogram
Yrkesrelevant og yrkesdifferensiert opplæring i tråd med fagfornyelsen
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2022/2023
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet;omhandler prinsipper og metoder for yrkesrelevant og yrkesdifferensiert opplæring.;

Forkunnskapskrav

Opptak til studieprogrammet

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

;

KunnskapStudenten har

  • kunnskap om nasjonale føringer for tilpasset og yrkesrelevant opplæring for alle elever på yrkesfaglige utdanningsprogram

FerdigheterStudenten kan

  • analysere og sammenligne yrkene i eget utdanningsprogram, som grunnlag for valg av innhold i yrkesrelevant opplæring på Vg1 og i brede Vg2 ;;
  • planlegge, begrunne, gjennomføre, vurdere og dokumentere yrkesrelevant læringsarbeid i egen klasse
  • vurdere og dokumentere yrkesfaglige arbeidsprosesser på en hensiktsmessig måte

;

Generell kompetanse

Studenten kan

  • videreutvikle egen undervisningspraksis i henhold til nasjonale krav/retningslinjer og bransjenes krav til kompetanse;;;
  • etablere samarbeidsarenaer i skole og arbeidsliv

Innhold

  • Nasjonale føringer som grunnlag for yrkesrelevant og yrkesdifferensiert opplæring
  • Elevmedvirkning, motivasjon og yrkesretting
  • Arbeids- og ansvarsfordeling mellom lærer/instruktør, elev/lærling/lærekandidat og andre samarbeidspartnere
  • Lærerens rolle i yrkesdifferensiert opplæring
  • Yrkesinteresser som læreforutsetning
  • Vurdering for og av læring, underveisvurdering og sluttvurdering, i interessedifferensiert opplæring
  • Ulik yrkeskompetanse i forhold til samme læreplan i Vg.1
  • Kvalitet på ulike faglige arbeider, som grunnlag for vurdering av samme kompetanse i forhold til periodens felles læringsmål
  • Utvikling av vurderingskriterier i yrkesdifferensiert opplæring

Arbeids- og undervisningsformer

Se punkt om arbeids- og undervisningsformer i programplanen

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

  1. Kartlegge særtrekk og fellestrekk i ulike yrker, dokumentere arbeidsprosesser og vurdere overføringsverdi til egen undervisning. Arbeidsform: Hospitering 8-10 dager. Dokumentasjon: En visuell logg fra hvert yrke. Omfang pr logg 800 +/- 10% ord i tillegg til bilder, video, skisser eller lignende.
  2. Planlegge, gjennomføre og vurdere et yrkesrettet undervisningsopplegg på egen skole. Oppgaven gjennomføres individuelt eller i grupper på inntil tre studenter, og dokumenteres i form av en muntlig presentasjon og et skriftlig refleksjonsnotat. Omfang: 1000 +/- 10% ord på notatet, muntlig presentasjon 15-30 min.

Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides én gang

Faglig aktivitet med krav om deltakelse

Det er krav om 80 % deltakelse for å kunne gå opp til eksamen. Fravær ut over 20 % må kompenseres etter avtale med faglærer.

Vurdering og eksamen

Mappeeksamen består av alle arbeidskravene samt et refleksjonsnotat knyttet til det faglige innholdet og teorien i emnet. Omfang på refleksjonsnotatet: 2000 ord +/- 10 %;

;

Ny/utsatt eksamen

Ved ny og utsatt eksamen leveres omarbeidet versjon av eksamensmappen

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler tillatt

Vurderingsuttrykk

Eksamen vurderes til bestått/ikke bestått.

Sensorordning

To interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet