EPN-V2

YLTI3100 Læreren og fagarbeideren i forhold til studiets helhetlige kompetansemål Emneplan

Engelsk emnenavn
The teacher and skilled workers relative the program's overall competence
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2021/2022
Emnehistorikk
  • Innledning

    Bestått første studieår eller tilsvarende

  • Forkunnskapskrav

    Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:  

    Kunnskap  

    Studenten kan

    • forklare grunnleggende fysiske prinsipper for MR teknologi 
    • forklare oppbygging, virkemåte og anvendelse av MR 
    • forklare bildedannelse, bildekriterier og enkel bildeprosessering ved MR.  
    • forklare hvordan pasient og laboratorier forberedes og klargjøres ved MR.  
    • gjøre rede for sikkerhetsrutiner ved MR-undersøkelser.  
    • beskrive de vanligste indikasjoner for MR-undersøkelser 

    Ferdigheter  

    Studenten kan

    • gjenkjenne normal anatomi og tydelig patologi i MR bilder 
    • beskrive ulike metoder for bildeopptak. 
    • kritisk vurdere og analysere forskningsartikler og annet fagstoff

    Generell kompetanse   

    Studenten kan

    • diskutere muligheter og begrensninger ved MR sammenliknet med andre bildediagnostiskmodaliteter.  
  • Læringsutbytte

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse

    Kunnskap

    Studenten:

    • har kunnskap om gjeldende lovverk og styringsdokumenter som er relevante for profesjons- og yrkesutøvelsen
    • har bred kunnskap om yrkesfag, pedagogikk og yrkesdidaktikk, arbeidsmetoder/verktøy og prosesser som er relevante for profesjons- og yrkesutøvelsen, og kan vurdere behov for HMS-tiltak
    • kan se yrkesopplæringen og yrkesutøvelsen i et historisk og kulturelt perspektiv
    • har kunnskap om skolens mandat, opplæringens verdigrunnlag, og det helhetlige opplæringsløpet fra ungdomstrinnet til endt fag- eller yrkesopplæring (8.-13. trinn)
    • har bred kunnskap om ungdomskultur og ungdoms utvikling og læring i ulike sosiale og flerkulturelle kontekster
    • har kunnskap om ungdom i vanskelige situasjoner og om deres rettigheter i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv
    • kjenner til nasjonalt og internasjonalt forsknings- og utviklingsarbeid med relevans for lærerprofesjonen innenfor det yrkespedagogiske og det yrkesfaglige området, og kan oppdatere sin kunnskap innenfor fagområdet

    Ferdigheter

    Studenten:

    • kan anvende sine yrkesfaglige, pedagogiske, yrkesdidaktiske og teknologiske kunnskaper
    • kan planlegge, begrunne, gjennomføre, lede, vurdere og dokumentere relevant fag- og yrkesopplæring tilpasset elevenes/lærlingenes behov
    • kan identifisere og arbeide systematisk med grunnleggende ferdigheter, herunder yrkesdidaktisk bruk av digitale verktøy
    • kan vurdere og dokumentere elevers læring og utvikling, gi læringsfokuserte tilbakemeldinger og bidra til at elevene/lærlingene kan reflektere over egen læring
    • kan orientere seg i faglitteraturen og forholde seg kritisk til informasjonskilder og eksisterende teorier knyttet til ungdomstrinnet og fag- og yrkesopplæring (8.-13.trinn)
    • behersker relevante arbeidsprosesser, verktøy, teknikker og uttrykksformer, og kan reflektere over egen yrkesutøvelse og justere denne under veiledning
    • kan bruke og henvise til relevante forskningsresultater for å treffe begrunnede valg og gjennomføre systematisk yrkesfaglig og pedagogisk utviklingsarbeid

    Generell kompetanse

    Studenten:

    • har innsikt i relevante faglige og yrkesetiske problemstillinger og kan formidle sentralt fagstoff skriftlig, muntlig og gjennom andre dokumentasjonsformer
    • kan via faglig innsikt, engasjement og formidlingsevne motivere for elevenes/lærlingenes læring, yrkesstolthet og yrkesidentitet
    • kan analysere egne behov for kompetanseheving og ha endrings- og utviklingskompetanse for å møte framtidens behov i skole, arbeids- og samfunnsliv
    • kan legge til rette for entreprenørskap, nytenkning og innovasjon, og for at lokalt arbeids-, samfunns- og kulturliv involveres i opplæringen
    • har innsikt i fellestrekk og ulikheter mellom de ulike yrkene innenfor eget programområde og kan utveksle synspunkter og erfaringer med andre med bakgrunn innenfor fagområdet og gjennom dette bidra til utvikling av god praksis
    • kan bygge gode relasjoner til elever/lærlinger og skape konstruktive og inkluderende læringsmiljø
    • kan bygge gode relasjoner til og samarbeide med foresatte og andre aktuelle samarbeidspartnere
  • Innhold

    Yrkesfag (YF) og profesjonsfag (PF):

    • Dokumentasjon av hjemmeeksamen (YF/PF)
    • Muntlig eksamen (YF/PF)
    • Didaktiske kategorier og modeller som ligger til grunn for å forstå læreprosesser (PF)
    • Yrkespedagogiske prinsipper og undervisningsprinsipper som nyttes til å planlegge og analysere læreprosesser (PF)
    • Kunnskapsområde og taksonominivå i forhold til undervisningsplanlegging og læreplananalyse (PF)
    • Den menneskelige faktor i opplæring, pedagogisk psykologi (PF)
    • Læringsteorier og læringsstrategier (PF)
    • Differensiering, tilpasset opplæring og sosialpedagogiske perspektiver (PF)
    • Særskilt tilrettelagt opplæring, spesialpedagogikk og individuelle opplæringsplaner (PF)
    • Utdanningsorganisasjoner, samt lover, forskrifter, læreplaner og andre styringsdokumenter fra myndigheter, og skolen som organisasjon (PF)
    • Læringsmiljø i skole og arbeidsliv og premisser for dette (PF/YF)
    • Samarbeid i skole og på arbeidsplass, og med omgivelsene (PF/YF)
    • Ledelse i skole og arbeidsplass med perspektiv på opplæring (PF/YF)
    • Bruk av IKT i yrkes- og samfunnsperspektiv (digital kompetanse) (PF/YF)
    • Opplæringssystemenes historie, nå situasjonen og fremtidsperspektiv (PF/YF)
    • Arbeidsmåter som er spesielt egnet for yrkene innen utdanningsprogrammet, yrkesforankring av opplæring, nøkkelkvalifikasjoner og entreprenørskap (PF/YF)
    • Systemforståelse og ta utgangspunkt i helhetlige systemer (PF/YF)
    • Miljøkonsekvenser av yrkesutøvelse, og bærekraftig utvikling (YF)
    • Forskrifter og faglig utførelse av arbeidet (YF)
    • Andre særegne trekk og utfordringer i bransjen (YF)
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Kombinert vurdering  

    Del 1: Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, kombinasjon av flervalgs- og fritekstoppgaver, 2 timer.

    Del 2: Individuell skriftlig oppgave, review av en medstudents artikkelanalyse etter gitte kriterier, inntil 1000 ord.

    Ny eksamen del 2: Dersom eksamen del 2 vurderes til F, har studenten anledning til å levere inn omarbeidet versjon èn gang.

    Vekting: Det gis en samlet karakter på kombinert eksamen. Ved karakterfastsetting teller begge delene likt, men dersom èn av oppgavene blir vurdert til F blir også samlet karakter F.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Gradert skala A-F

  • Vurdering og eksamen

    Del 1) Ekstern sensor deltar i utarbeidelsen av eksamenoppgaven.

    Fritekstoppgave: én intern og én ekstern sensor vurderer minimum 20 prosent av besvarelsene. Ekstern sensors vurderinger skal komme alle studentene til gode. Øvrige besvarelser vurderes av interne sensorer. Flervalgsoppgave: Kvalitetssikres av intern sensor og vurderes automatisk.

    Del 2) Hver besvarelse vurderes av én intern og én ekstern sensor.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    5 studiepoeng overlapp med RAD2000 CT; MR, barneradiografi og strålevern.

  • Vurderingsuttrykk

    Eksamen vurderes med bokstavkarakterer der A-E er bestått og F er ikke bestått.

  • Sensorordning

    Det benyttes en intern og en ekstern sensor. Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.